Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Etelä-Afrikka MM 2006

Voipi tulla kohtuupitkä ketju, joten vältetään ylilyöntejä. Kisoihin sentään yli puoli vuotta aikaa....

Mielenkiintoinen arvonta on ohitse. Kiitos nykysysteemin, ei suuria epäoikeudenmukaisuuksia pääse tapahtumaan. Parhaat ja saman maanosan joukkueet erotellaan niin hyvin kuin voidaan.

Todellakaan 32 maailman parasta ei ole mukana. Jos olisi niin 80 % tulisi vähintään euroopasta. Mutta systeemi on hyvä. On kiva nähdä futista joka puolelta palloa.

A-lohko: Isäntämaalla kohtuu kova arpaonni. Kaikkein pahimpia ei tullut, mutta kolme tasaisen kovaa takaa sen että jatkopaikka on todella kiven alla. Erittäin mielenkiintoinen lohko missä kukaan ei ole varma luuseri.

B: Maradonan porukat hoitaa mutta yksi iso mutta: pikku ihme jos kaikkien aikojen toiseksi paras johtaa vielä joukkoja kesällä. Toivotaan niin. On superkundi käsineen.

C: Briteillä hirmu munkki arvonnoissa. Läpihuutojuttu. Avaa Gerrardille mahdollisuuden maalipörssin kingiksi.

D: Toinen kahdesta kovasta lohkosta. Saksa on aina 101 % varma rutiinillaan, mutta kuka kaveriksi?

E: Hollanti ja Tanska iloittelee ja lohko tarjoaa visuaalisesti nautittavaa futista.

F: Maalittomien pelien luvattu lohko. Tämä muistiin tulosvetoa pelaavat.

G: Alkulohkojen kuningas. Suljettua Koreaa vastaan mätetään maaleja ja keskenään kova kapina muilla. Toivotaan että Drogba pudottaa Ronaldon.

H: Espanjalle rankkari. Torres pistää Stevien lujille häkkien määrässä.

Vastaukset

Kirjoittanut

kas, kas

Vaikka moni sitä tuskin myöntää, niin kyllä sinua on kaivattukin, on palsta ollut viimeiset viikot vain muisto entisestään. Tuolla toisaalla taannoin enteilin Poolin palaavan levänneenä ja avoimin mielin.....

Kirjoittanut

Tervehdys Persson

Lepäämisestä en tiedä mutta mieli on avoin. Niin kuin se aina on ollutkin:)

Kirjoittanut

Pooli moro!

Siperia opettaa ja siperian soisi opettavan opettajaakin! Brasilia on aina suuri suosikki ja on sitä ensi kesänäkin! Muille vain yritystä!

Kirjoittanut

Vai käviskö

kuitenkin niin että pelataan, pelataan ja lopuksi Saksa voittaa "aina".
Oma suosikkini mestariksi on Espanja, varsinkin kun pääsivät siitä voittamisen pelosta viime EM kisoissa ja tekivätkin sen sitten tyylillä.

Kirjoittanut

Englannilla arpaonnea

Helpolta näyttää alku.
Mutta ainahan MM-kisoissa tulee yllätyksiä...

Kirjoittanut

Avoimin mielin

Kas-kas! Yleensä muuttolinnut palaavat vasta keväällä, mutta jo näkyy Poolkin ilmaantuneen näihin maisemiin, tänne erilaisten peliajatusten valtavirtaan, Tonavaan, johon hukkuvat aika ajoin hyvät tavatkin aina sivujoille saakka.

MM-futikseen on vielä aikaa. Sitä ennen valetaan kannuja futiksenkin suunnalla monessa maassa ja monella valuutalla. Minäkin muistaakseni kisaan EM-futiksesta osallistuin ja tuurillakin amatööriksi vähän menestyinkin.
Siihen saakka jätän 1970-luvun liigajoukkueeni Liverpoolinkin rauhaan.

Kirjoittanut

Pakon sanelema juttu

Käyntikerrat tippuivat siihen malliin, että vielä tekohengityksen jäljiltä yskähtelevä "Pool" piti palauttaa kehiin. :)

Saksan lohkoko toinen kovista, no kunnioitetaan näkemystä.

Jotenkin entinen tyyli tulee väkisinkin esiin eräiden pelaajien arvioiden kohdalla. :)
Mitkähän on mietteet ennen kisoja, jos parivaljakon "GT" seurasiirrot toteutuvat, yleensä Liverpoolista lähteneiden taitotaso on kummasti tippunut. Maailman kakkosen kohdalla toivomus ei tullut yllätyksenä. :)

Joukkueiden arvioiminen tässä vaiheessa, pelaajalistasta ei mitään varmuutta, on turhaa, varsinkin "Poolin" kohdalla, kun määrätyt pelaajat sumentavat arvostelukyvyn täydellisesti.

Kevättä ja varsinkin kesää odotellessa mielenkiinnolla seurataan "Poolin" kynän tylstymistä. :)

Kirjoittanut

yksi on varma

jos ei kisojen niin ainakin englannin suurin floppi on gerrard, jos nyt pääsee edes mukaan.

stiivi(fabiolle itkua tihuttaen): "mut mä oon ihan oikeesti kunnossa, siis ainakin rystyset"

Kirjoittanut

Eng-Usa

Onkos tässä pelissä odotettavissa kuumia tunteita??
Muistellaan vielä 1700-luvun itsenäisyyssotaa, vai kuinka??

Kirjoittanut

tässä

"Muistellaan vielä 1700-luvun itsenäisyyssotaa, vai
kuinka??"

tässä näkee hyvin tuon suomalaisen ja ulkomaalaisten välisen ajattelun eron.

suomessa kaunat eivät unohdu koskaan. jenkeissä ja englannissa kukaan vuoden 1901 jälkeen syntynyt ei olekoskaan itsenäisyyssodasta kuullutkaan.

eli ystävällisissä merkeissä mennään. hyvät kaverukset kun vastakkain.

voi kumpa koreat oltaisiin saatu samaan lohkoon =)

Kirjoittanut

Kiitos

Asia on sitten pihvi. :))

Kirjoittanut

Heh...

Hyvin on pysytty otsikon aiheessa!

Tuskin tuo että yhden kisakauden meni pieleen sitä aiheutti että varsinaisista kisoista ei oikeastaan mitään juttua ole syntynyt. Sensijaan kohtuuhyviä provoyrityksiä miedon tielle on syntynyt:)

Vivahteita toi varmaan parhaiten esiin sanonnan...pojat puhuu, miehet xxxxxx.

Niin pahasti veti lepikkoon tuossa että ei MM-kisoja voi arvioida puoli vuotta etukäteen kun ei pelaajalistoja saatavilla!!

Tässä just tulee esiin räikeimmin se mikä ero on niillä tietäjillä jotka on jo brittienkin kotikisat on katsoneet verrattuna nööseihin jotka kyttää MM-kertoimia vielä viisi minuuttia ennen avausmatsin pillinpuhallusta!

Kohtuuhelppo on menneiden kisojen perusteella päätellä keistä voi yleensä mestari tulla. Ei joku norsunluurannikko tai portugali riitä millään vaikka tähtipelaajia onkin. Ei edes hollanti tule pystiä nosteleen. Saati tanska.

Lähipäivinä laitan ne puoli tusinaa joista MM tulee. Loput 26 annan kansalle. Sitten 50-50 veto jos virtaa riittää.

Katsotaan riittääkö vivahteet vai alkaako lepattaa:)

Kirjoittanut

Kertoimet kohdillaan

Niin että ihan 50-50 vetoa tarjoat, ylläpitohan on reilulla päällä. Eikö halveksinnasta pitänyt viestit poistua? :)

Paljonkohan suostuisit maksamaan, jos luen hämäriä ajatuksiasi ja nimeän suljettuun kuoreen ne kuusi joukkuetta, jotka tulet valitsemaan?
JOS täällä saisi vetoja lyödä, niin tämän jälkeen voisimme pikku vedot lyödä; sinä saat ne kuusi valitsemaasi maata ja minä otan sen jälkeen yhden tai kaksi maata. Kerroinasettelun voit sinä tehdä kun sen niin hyvin hallitset. Reilua, eikö? :)

Eikö mielestäsi kokoonpanoilla ole mitään merkitystä puntaroitaessa joukkueiden voimasuhteita? Minä pidän sitä melko merkittävänä ja odottelen en ihan viiteen minuuttiin, mutta kuukauteen ennen alkuvihellystä, elikkä maitten sisäisten sarjojen loppuun, ennenkuin edes mietin tulevia kisoja vedot mielessäni.

Jos pidät itseäsi "tietäjänä" brittien kotikisat nähneenä syrjäkylillä telkasta seranneena, niin mikä onkaan sellainen, joka on niissä kisoissa muutaman pelin nähnyt paikanpäälläkin? Nöösejä ja nöösejä. :)

Jos sinä valitset ne kuusi maata historiasta, niin miksi odottaa "lähipäiviin", eikö ne menestyjät pompsahda sieltä esiin välittömästi? Niinhän se on kohdallasi toiminut loistavasti Liverpoolinkin kanssa kohta jo parikymmentä vuotta. :))

Täällä on vaan hankala keskustella kanssasi kun ylläpito poistelee viestejä mielivaltaisen halveksivasti. Syynhän siihen me molemmat kyllä tiedämme. :)

Salaperäistä kuusikkoa odotellaan.

Kirjoittanut

Just joo...

Tässähän tämä kuusikko tulee. Pitkän pohdinnan jälkeen pitänee sänsiä yöpuulle että on taas aamulla täyttä terästä. Tiedä vaikka olisi innokkaita vedonlyöjiä. Onhan se aika messevää lyödä vetoa suhteessa 1/4.:)

Argentiina
Brasilia
Englanti
Espanja
Italia
Saksa

Kirjoittanut

Njaa...

Argentiina oma ainut suosikkini. Osaavat kyllä myös huolella alisuorittaakin, mutta nipussa on valtavasti yksilötaitoa. Vielä kun yhteispelissä kaikki naksahtaisi yhteen, niin avott!
Italia tuskin uusii, MM-uusijat ovat muutenkin olleet harvassa. Ei tule mieleen itseasiassa ensimmäistäkään.
Englanti nyt on sellanen symppisveto, aina niitä toivoo mutta ei koskaan tuu. Aika kapea kärki, vaikka keskellä leveyttä löytyykin.
Espanja voi olla paha tokikin ja tehdä Ranskat: peräkkäisissä kisoissa sekä EM että MM.
Brasilia kovassa lohkossa ja MM-kisojen ikisuosikki, mutta ei maistu nyt.
Saksa on tietysti aina Saksa, mikä yksilöissä hävitään se joukkuepelillä korvataan.

Kirjoittanut

..

italia sekä brasilia ovat uusineet

Kirjoittanut

Näköjään..

Italia -34 ja -38, Brasilia -58 ja -62.
Mutta yksi toinenkin puhuu Italiaa vastaan, Eurooppalainen joukkue ei ole koskaan voittanut MM:ää Euroopan ulkopuolella. Eikä muun maanosan joukkueet Euroopassa, lukuunottamatta yhtä kertaa -58 Brasilia (Ruotsissa). Kummallinen tilasto tuokin.

Kirjoittanut

Tervehdys Arzinho

Eipä tuo tilastokummajainen loppujen lopuksi niin ihmeellinen juttu ole, kun asiaa syvemmin pohtii. Siinähän konkresitoituu kaikkein voimakkaimmin kuuluisa kotietu.

Jos lasketaan koko amerikka yhdeksi mantereeksi, niin tuo Brasilian ruotsinmaan valloitus on todella ainoa "ulkopuolinen" mestaruus. Japani/Korea kisoja paha tilastoida mihinkään koska ensimmäinen kerta amerikan/euroopan ulkopuolella. Nyt sitten etelä-afrikassa toinen kerta.

Tällä kertaa ilmasto on eurooppalaisten puolella. Kesä- ja heinäkuussa on sopivan viileää ja alta parikymmentä astetta sopii mainiosti esim. briteille. Vielä kun joka kolmas päivä sataa, niin sen kun paranee. Toki isossa maassa on isot paikalliset erot.

Ranskalta puuttuu todellinen johtaja Platinin ja Zidanen tapaan. Hollanti taas ailahtelee liikaa mennäkseen mestariksi asti. Nuo kaksi edellämainittua lienevät ainoat mahdolliset haastajat pystin kantajiksi.

Kirjoittanut

eipä yllättänyt

Suljetusta kuoresta löytyi juurikin sama kuusikko, ajatustasi ei tarvitse edes lukea. :)

Osoitit taas suurta asiantuntemusta vedonlyönnissä, antamasi mahtikerroin suorastaan houkuttelee suuriin panostuksiin. :) Samapa tuo on mitä virtuaalikertoimet ovat, tulen kyllä keväämmällä ilmoittamaan omat valintani, yhden tai kaksi maata valitsemasi kuuden ulkopuolelta. Edellyttäen tietenkin, ettet laske kerronita. :))

Tilastokummajaiset ja koko mantereen käsittävät kotiedut, siinä oivat perusteet vedonlyöntiin. ;)

Kirjoittanut

pool

montako peliä näit mm-kisoista vuonna 1966 ?

Kirjoittanut

Saarten kisoista...

on jonkunverran pätkiä tullut nähtyä. Luettua kyllä kohtuullisesti ja aika monasti on Stoken ihmepojan hattutemppua ihasteltu.

Mexikosta vasta enempi havaintoja ja L-Saksan kotikisathan tuli sitten klaarattua läpi. Kaikki se mitä sieltä näytettiin. Argentiinan kisat kaikkien aikojen skabat. Mahtavaa oli se sinivalkoinen paperisilppu mitä finaalissa heiteltiin. Toki nuo jälkimmäiset Mexikon kisat kaikkein kovatasoisimmat ovat olleet. Maradona näytti siellä miksi on kaikkien aikojen kakkonen. Ihan scfääreissä oli tämä kymppi.

Kirjoittanut

niin kuka onkaan lepikossa?

Takamaitten tietäjäksi pikku pätkiä Englannin kisoista katteltuna ja oikein lehtijuttuja lukemalla. Niin ne nöösit. :)

Olet sivuston helmi, et kuitenkaan Musta Helmi. :))

Kirjoittanut

Geoff Hurst

Maali vai ei...hmm...siinäpä kysymys. ;-)

Kirjoittanut

Niin...

aika kovaksikin futistietäjäksi voi tulla lukemalla katsomatta ainoatakaan ottelua. Esimerkkejä löytyy enkä nyt tarkoita tällä itseäni. Olen nääs erinäiset matsit urani aikana telkusta tsiikannut:)

Kyllähän tuo ruukuntekijän hattutempun täydentänyt osuma maali oli. Ei mitenkään selvä uusintojenkaan kautta katsottuna, mutta maali kun tuomari niin päätti.

Tässä varmaan onkin yksi syy, miksi jalkapallo on aina säilyttänyt ykkösasemansa maailmassa.

Ei muutella sääntöjä. Ainakaan kovin tiuhaan.

Täysin oikea ratkaisu oli että Henryn maali hyväksyttiin eikä mitään uusintoja alettu järjestään. Hommahan karkaisi välittömästi käsistä ja uusintapelit seuraisi toisiaan.

Tokihan nykytekniikalla voisi maaliviivalle laittaa arvoturnauksiin jonkinlaisen valokennon, niin ei näitä Hurstin tapauksia tarvisi enää arpoa.

Jääkiekosta tuttuun videotuomari pelleilyyn ei saa koskaan sortua.

Paitsioitahan tarkisteltaisiin seuraavalle kierrokselle asti. Esim. Torres lähtee kuin hauki rannasta ja siksi kärsii suuresti vääristä paitsiovihellyksistä.

Kirjoittanut

kyllä, kyllä

Varmasti voi jalkapallon historiaa ja pelin teoriaakin oppia lukemalla, mutta ei se silti vielä todista, että siitä mitään ymmärtäisi.

Melko selväsanaisesti sinä itseäsi tietäjäksi tituleerasit jonkun pätkän Englannin MM-kisojen peleistä nähneenä ja minut nöösiksi nimesit. Kiva olisi kuulla perustelujasi nöösittelyyn.

Maalien tarkistamisestahan nyt on kysymys eikä mistään paitsioista, ei paitsioita kiekossakaan videolta tarkistella. Harvoinpa näitä epäselviä tapauksia jalkapallossa loppujen lopuksi on, jotta ei niissä tarkisteluissa sinunkaan kallisarvoista aikaa kovin paljon kuluisi. :)

Kirjoittanut

Heh vivahteikas...

eihän tuo nöösi nimi Sinulle millään muotoa ole tarkoitettukaan. Vanhalle ukolle:)

Se vaan oli sellanen yleismaailmallinen heitto.

Nykyään kun tuppaa olemaan että kertoimien mukaan katsotaan miten pelien pitäisi päättyä.

Saatikka että ymmärrettäisiin pelien syvintä olemusta. Sitä mikä tämän pienoisdaaman todellisuudessa tekee.

Lyhyesti sanottuna: jokainen uusi peli on kuin pieni lumivyöry. Siitä voi syntyä isokin kymmenien metrien levyinen vyöry joka vie kaiken mennessään. Mutta...yhtähyvin voi topata lähimpiin männyn näreisiin.

Kerroppa missä viimeksi kansainvälisellä tasolla tuo ilmiö tapahtui? Juuri mainitussa järjestyksessä.

Helpotan sen verran että parin viime vuosikymmenen juttuja on.

Kirjoittanut

Heh

"Saatikka että ymmärrettäisiin pelien syvintä olemusta."

Sanoo mies, joka ei todistetusti ymmärrä sitä pelien syvintä olemusta...

Kirjoittanut

Heh heh eesaun kaveri...

haluaisinpa nähdä täällä sellaisen hemmon kirjoitusta joka sen syvemmin ymmärtäisi.

Kirjoittanut

Hahaaa

Siellä finaalissa on tuttuja naamoja ja joku onnekas saa koittaa ronssista mitalia kotiin viemiseksi.

Kunnioitetaan näkemystä. Lisätään vielä se, että jos joku rupeaa Espanjaa mollaamaan ja toitottamaan mitan aina ovat lopputurnauksessa kipsaantuneet niin jo tässä vaiheessa muistutus: Pojat on vaihtuneet aika paljon! Siellä on nuorta ja nälkäistä jätkää. Suosikkeja.

Argentiina ei Messilläkään mene loppuun asti. Niin on Maradona vetänyt aikanaan aivot siihen kuntoon, että jokainen pelaaja tietää miten peli toimisi paremmin ja jokainen pelaaja ajattelee sen kohdan eri tavalla.

Capello vie Englannin totuttua pitemmälle vaan ei loppuun asti ja kisojen jälkeen saarella taas pohditaan, että onko liikaa ulkomaalaisia liigassa?? Tuttua..

Brasilia sambaa pitkälle. Yksinkertaista, tehokasta ja maailman kirkkaasti laajin ja laadukkain materiaali.

Italia saattaa yltyä pelaamaan. 1-0 voittoja toisensa perään kun on alkulohkosta tultu hieman takkuillen jatkoon.

Saksa iloittelee ja mätkii maaleja yhdessä pelissä. Tippuu ennen välieriä jos ei TAAS käy onni matkalla.. Finaaliin viimeksi kaadettuaan suurmaita matkalla. Ööö.. ei se mennytkään niin.

Hollanti, Norsunluurannikko, Paraguay ja Ghana omat yllättäjät näihin kisoihin..

Henry taas vei Ranskan kisoihin, mutta se ilo loppui siihen. Käsipalloilija-Thierry, mutta mitäs v****a sitä ihmettelemään. Tämä yksi tässäkin viestissä mainittu liimanhaistelija sai legendan maineen tehtyään kädellä maalin. Urheillullisesti väärin, mutta puhtaasti päätöksenä Fifalta oikein.

Kirjoittanut

Hehheh vaan itsellesi pööl

Johan se on täällä useasti todettu, että varsinaisen pelin ymmärtäminen hipoo sinulla nollaa. Kun aletaan puhumaan taktisista kuvioista, niin pool tipahtaa siinä vaiheessa kärryiltä. Jalkapallon historian tunteminen ei ole sama asia kuin pelin ymmärtäminen.

Mutta kuten niin useasti on todettu, jos ei ole koskaan lajia pelannut niin ei kaikkia juttuja voi tajutakaan. Telkkaria katsomalla kun ei ihan kaikkea opi ja hyvä niin :)

Kirjoittanut

Älä selitä

Pool oleppa sinä ystävällinen ja lue eilinen viestisi klo 21.15 ajatuksella, jos selviäisi mitä ja ketä oikein tarkoitit.

Sama halveksiva tyyli muitten nimimerkkien vääntelyineen alkaa taas ja jutut rönsyileen kun on ajautumassa ahtaaseen nurkkaan juttuineen. :)

Kirjoittanut

vivahderikas...

ei tässä mitään nikkejä väännellä. Mitäs keksitte niin monia ja vaikeaselkoisia:) Olisi paljon helpompaa jos kaikki esiintyisi yhdellä ja samalla. Mielellään lyhyellä ja ytimekkäällä.

Jaakopille...tarkkaan en tiedä tunteja mitä olet futiskentillä viettänyt, mutta hattua nostan jos samaan olet päässyt.

Kirjoittanut

Päässyt?

Meinaatko että nyt yhtä äkkiä oletkin futista pelannut kun aiemmin olet tunnustanut ettet ole koskaan itse lajia harrastanut satunnaisia puulaakipelejä lukuunottamatta :D

Mitenkäs se juttu valehtelijoista menikään...?

Kaikesta huolimatta, olen jotensakin satavarma että olen futiskentällä viettänyt enemmän aikaa, jos meitä kahta verrataan. 30v peliuraa ja sen jälkeen valmennushommat päälle, niin tuskin pool ihan samoille tunneille pääsee ;)

Kirjoittanut

Olen joskus

nuorena pelannut TMP:ssä ja PuMussa pesistä ja jalkapalloa sitten useammassa seurassa ja ei näillä peleillä ole mitään muuta tekemistä keskenään kuin pallo.
Joten pesäpallon ylivoimaisena tietäjänä poolilta ei ole voinut jäädä aikaa syventyä kuningaspelin kuvioiden tajuamiseen.
Ihan sen perusteella voikin poolin asiantuntemuksen jäättääkkin omaan lokeroonsa.

Kirjoittanut

Palatkaa

Aloitusviestin aiheeseen. Voitte mennä keskustelemaan toisistanne minne tahansa muualle, jos sopii. Täällä se ei ole asiallista.

Tämä ketju ei elä kauaa, jos ette pysy asiassa.

Kirjoittanut

samalla kirjoitellaan

Kerran olen nimimerkkiäni olosuhteiden pakosta (ei bannattuna) aikoja sitten vaihtanut, tämän voinet helpostikin tarkistaa tai pyytää jotakuta ylläpidon paikalla olevaa sen tekemään. Entä itse? :)

Tule apuun Anja, ja Anjahan tulee. Vanha ralli jatkuu, kun alkaa ahdistamaan, niin viestit tai koko ketju taivaalle. Hyvin joutaa poistaakin ja palata asiaan uudelleen loppukeväästä.

Liverpoolin menestyshän tällä hetkellä on ajankohtaista ja tärkeää. :))

Kirjoittanut

Pikku tarkennus vielä...

futis kuin futis.

Ei se sarjataso ratkaise mitä futiksen syvimmästä olemuksesta ymmärtää.

Puulaakipelaaja voi tietää paljon enemmän kuin valioliigan pelaaja.

Alkuperäiseen aiheeseen:

Onhan kisoihin vielä puoli vuotta mutta silti se on lyhyt aika. Pohjat on rakennettu jo vuosikymmeniä sitten. Siis kaikkein tärkein: futiskulttuuri.

Norja sitä koitti ostaa isolla öljyrahalla mutta huonolla menestyksellä. Toki nousi kymmeniä pykäliä ja jossain välissä taisi olla pohjolan arvostetuin, mutta ei koskaan likikään absoluuttista huippua. Ei, vaikka Riisen kaltaisia huippujakin löytyi. Taso ei vaan riittänyt.

Pitkät pitää olla perinteet jos jalitsun MM-pytyn meinaa haltuunsa ottaa.

Espanja ravisti "menestymättömyyden peikon" harteiltaan ja on todella hyvin potentiaalinen mestariehdokas. Kyllähän sympatiat sinne suuntaan pitkälti menee. Joukkuehan on kuin Liverpoolin kakkosmiehistö:)

Kirjoittanut

Hiukan off-topic

mutta sallittaneen?

"Puulaakipelaaja voi tietää paljon enemmän kuin valioliigan pelaaja."

100% varmuudella voin sanoa ettei tiedä. Ainakaan lajin hienouksista.

Kirjoittanut

Poolille...

"Kyllähän tuo ruukuntekijän hattutempun täydentänyt osuma
maali oli. Ei mitenkään selvä uusintojenkaan kautta
katsottuna, mutta maali kun tuomari niin päätti."

Tuomari päätti myös että Tottenhamin Pedro Mendesin veto ei ollut maali, vaikka kävi metrin verran ManUn maalissa,heh... Se on se inhimillinen tekijä. Itse sanoisin ettei geoff Hurstin veto ollut koko pallon verran maalissa.

Kirjoittanut

lisätietoja, pool

siitä miten norja yritti ostaa menestystä isolla rahalla ?

hakusanoilla "the famous wembley goal" löyttyy youtubesta pätkä, josta näkee selvästi, ettei pallo MISSÄÄN VAIHEESSA käy maalin puolella, siis kokonaan viivan takana.

Kirjoittanut

Upeata huomata...

että osa kirjoittajista on ollut ikäänkuin myötätunnosta hiljaa viime ajat. Vai mistä johtunee "uusvanhojen" suuri ryntäys katetulle pöydälle:)

Kyllähän turskamaa öljyn tuomien rahojen avulla nostetta otti futiksessa huimasti. Mutta katto se tulee vastaan puuhun kiivetessäkin.

Iät ajat tullaan tuosta Hurstin maalista vääntämään ja mistään kulmasta ei kukaan voi varmuudella sanoa oliko maalissa vai ei. Ei ainakaan jos tilannetta kentältä päin livenä katseli kuin se tuomari silloin siinä ottelussa.

Manun Carrollin? kauhaisu on kyllä legendaarinen. Tuomareita paha syyttää koska 60 metrin päästä ei syvyyssuunnassa tuolaista kukaan voi nähdä.

Kirjoittanut

maali/ei maali

Vai myötähäpeästä? :)

Eikö maalin syntymisen ja hyväksymisen edellytyksenä ole nimenomman, että pallo on varmuudella ylittänyt kokonaisuudessaan maalilinjan?

Päätuomarin lisäksi laidoilla hinkkaavat edestakaisin myös linjatuomarit, jotka katsovat tilanteet vähän eri kulmasta kuin päätuomari. Päätuomari, joka viheltelee maaleja perstuntumalla, on hyvin nopeasti entinen tuomari.

Kirjoittanut

Selvennys...

niille jotka tekstiteeveen varassa tuota manu-spurs matsia analysoivat:

Peli pyöri Tottenhamin puolella liki keskiympyrää, kun tämä spursin kaveri näki manun molsen kaukana maaliltaan ja päätti tehdä "alonsot". Tuomarit oli siinä vaiheessa hyvin liki keskikentää kaikki joten mahdotonta oli sieltä nähdä palloa syvyyssuunnassa. Kolmannes unelmien teatterin 70 000 päisestä väkijoukosta+ miljoonat teeveekatsojat näki kyllä hyvin kuinka carroll sen (pallon) kauhaisi n. 78 senttiä maalin sisältä.

Kirjoittanut

selvennyksen tarkennus

Teksti-TV:n erikoisasiantuntijalta kysyisin onko kirjoittamasi referaatti oma vai jostakin kopioitu? ;)

Tarkoitin kyllä lähinnä tuota MM-kisamaalia, siinä taisi ratketa jotain suurempaakin, vai pettääkö muisti? Kummassa tapauksessa mielestäsi tuomari toimi oikein?

Kirjoittanut

Eipä ratkennut...

ainakaan MM jos sitä tarkoitit.

Kyllähän tuomari toimii aina oikein.

Sellainen on järjestelmä futiksessa ettei valittaa voi kuten raastuvanoikeudessa.

Tai voi, mutta lopputulokseen sillä ei mitään merkitystä enää.

Kirjoittanut

pätkii se muisti muillakin :)

Taisit sinä Geoff Hurstia tituleerata Stoken ihmepojaksikin, uransa parhaat vuodet taisi kuitenkin olla jossain muualla.

Jos en ihan väärin muista, niin Hurst, nykyisin Sir, sai enemmän peliaikaa oman suosikkini (Jimmy G) loukkaannuttua. Saattoi olla onni onnettomuudessa.

Finaalista ei live-havaintoja, sillä siihen matsiin en valitettavasti päässyt katsomoon. :(

Kirjoittanut

Chelseanumber1

"Joukkuehan on kuin
Liverpoolin kakkosmiehistö:)"

Erittäin hauska provokatiivinen heitto,kuten Poolin linjaan on aina kuulunut. Jos tähän lähtisin mukaan,niin voisin jatkaa tästä,että Liverpoolhan on tällä hetkellä kuin Chelsean kakkosjoukkue,joka siis johtaa siihen,että Espanja on siis Chelsean kolmosjoukkue.

Kirjoittanut

pool

öljyä on norja nostanut pohjanmerestä jo 40 vuotta.

palkat on nousseet norjassa kaikilla sektoreilla, kuten hinnat.

paljonko on rahaa kanavoitunut jalkapalloon ?

paljonko esim. paikallisen palloliiton budjetti on noussut varsinkin ennen noita mm-osallistumisia ?
miten norjan juniorityö sai osansa
öljymiljoonista ?

Kirjoittanut

Norjahan alkoi...

nousta tunturien välistä joskus 70- 80 luvulla. Öljyn ja turskan avulla. Jälkimmäinen oli kyllä kuvioissa mukana jo ennen 1. divisioonan alkua.

Rahaa ohjattiin futikseen määrättömästi ja seuraukset alkoi näkyä. Huippupelaajia alkoi valua Riisen malliin ympäri eurooppaa. Maajoukkue pärjäsi. Nyt hieman suvantovaihetta.

Niin elämään kyllästynyt en ole, että alkaisin numeroilla briljeeraamaan. Vastaus on: paljon.

Kirjoittanut

Kyllästynyttä briljeerausta

Voisit edes pikkasen briljeerata ja selventää mitä tarkoitit Stoken ihmepojalla.

Kuten myös pientä selvennystä tuohon kiistanalaisen (maaliksi tuomittuun) ylärimapomppuun, oliko se voittomaali ja ratkaisiko se mahdollisesti MM:n Englannille?

Kirjoittanut

mutuahan sieltä

taas poolilta tuli, pääasiahan on olla asiantuntija.

kun riise on tuttu nimi (jostain syystä) niin
norjankin futis on täysin hallussa,
joten tehdään nyt pieni kyssäri:

1. ketkä liverpoolin miehet edusti norjaa 1994 mm-kisoissa
2. ja montako peliä heillä avauksessa
a) alkulohkossa b)pudotuspeleissä

Kirjoittanut

Selvennystä...taas kerran...(huokaa)..

Stoken miehenä Hurst on jäänyt ihmisten mieliin vaikka vasaroissa suurimmat meriitit niittasikin. Albionissakin oli uran loppuvaiheissa.

Menihän Englanti tuolla maalilla johtoon 3-2 mutta ilman sitäkin se voitto olisi kaivettu vaikka mistä. Niin kovalla tahdonvoimalla saarelaiset silloin pelasi. Taisi olla vielä pientä ilkamointia parin vuosikymmenen takaiseen. Näytettiin kuka käskee ja mitä:)

Ai aille...(mistä tälläinen nikki?)....

Muistini mukaan vain Björnebye oli noissa kisoissa mukana Liverpoolin norjalaisista. Johtunee siitä kun muita ei ollut:) Sitä en muista oliko avauksessa yhdessäkään matsissa. Veikkaisin kahta. Kaikissa alkulohkon peleissä kyllä oli miehistössä...vai oliko?

Tyly oli alkulohko Norskeille. Ei jatkomatseja.

Kirjoittanut

syytäkin huokailla

Kun kerran oot vikipeetiasta joutunut tarkistaan, niin olisit samalla kertonu, että jenkeissä vasta komian uran tekikin. :)

Oletko tosiaan sitä mieltä, että Stoken miehenä on ihmisten mieliin jäänyt? No yksi ihminen kait olet sinäkin. Yli 99% ottelun nähneistä, tai selostuksia lukeneista ovat varmaan kanssasi samaa mieltä, ettei se epäselvä maaliksi tuomittu tilanne mitään ratkaissut. :)

Kasvonsa säilyttääkseen olisi edes joskus vaan parempi myöntää olleensa täydellisesti kuutamolla.
Joillekin se tuntuu olevan mahdotonta, no matelijathan kiemurtelee. :)

Kyllähän fiksut viittaukset sotaan aina vähintään yhden hymiön arvoisia on.

Kirjoittanut

no mutta

"Muistini mukaan vain Björnebye oli noissa kisoissa mukana
Liverpoolin norjalaisista. Johtunee siitä kun muita ei
ollut:) Sitä en muista oliko avauksessa yhdessäkään
matsissa. Veikkaisin kahta. Kaikissa alkulohkon peleissä
kyllä oli miehistössä...vai oliko?"

huikeeta,
-66 hulinat kristallinkirkkaana mielessä, mutta -94 kisat..
kaikissahan se oli avauksessa ja siellähän oli noista euroopan suurseuroista edustettuina myös sheffield united, oldham ja nottingham

voisihan se olla nikki myös aijai sentään, mutta kaiken kokenut tietää mistä se on peräisin

Kirjoittanut

Osin aiheessa...

osin ei...siis topicin aloituksessa...pitää tiedustella paria asiaa. Ei ihan suoraan liity tuleviin mm-kisoihin, mutta toisaalta on kaiken perusta.

Tähän voi kaikki vastata ja enenkaikkea tämä on näille palstan futishevijuusereille syötetty:)

A) Miten jalkapallo on vuosien varrella vaikuttanut elämääsi? Ei siis niin että sinä kesänä xxxx seurasin 103 matsia ym. vaan kuinka suuren osan se on vienyt sielustasi? Vai onko?

B) Mitenkä koet futiksen ( tai urheilun yleensä) muuttumisen vuosikymmenien aikana siitä hetkestä kun aloit sitä seuraamaan tähän päivään?

C) Oliko Talking to the wall Freemanin suomeksi?

Kirjoittanut

heleppoo

a) On vaikuttanut paljonkin. Lopetettua melko nuorena pelaamisen ja siirryttyäni viinan juontiin, olen kuitenkin jatkanut sen seuraamista tiiviisti. Välillä jopa useampaakin sarjaa.

Sielustani se ei ole vienyt palastakaan. Olen päättänyt pitää sieluni itselläni myöhäisempää taloudellista etua sen avulla saavuttaakseni.

b) Kehitys menee eteenpäin. Siihen on sopeuduttava tai vaihtoehtoisesti jäädä nurkkiin höpisemään sekavia menneistä ajoista.

c) Kuulin juuri (tarkalleen 20 minuuttia sitten), että Agallochilta on ilmestynyt live-dvd. Upeaa.


Koska kyseessä on MM 2010-ketju, niin todettakoon muutama asia siihen liittyen. Toivoin näistä ynnämuut maista Meksikolle ja Australialle sympatiasyistä sopivaa alkulohkoa. Molemmille sellainen taidettiin saada, ainakin siinä mittakaavassa kuin näissä kekkereissä on mahdollista.

Honduras, Sveitsi ja Chile samassa lohkossa. Tästä olisi ollut Azereillakin jatkosaumat.

Kirjoittanut

pysytäänkö aiheessa

Työjärjestykseen ja käsitellään keskeneräiset asiat ensin. Jostain syystä havaittavissa jälleen johdattelua sivuraiteille. :)

(1) Missä seurassa kotikisojen sankari Geoff Hurst tuli tunnetuksi ja pelasi uransa parhaat vuodet?

(2) Minkä kolmesta Geoff Hurstin loppuottelussa tekemästä maalista yleisesti katsotaan ratkaisseen MM:n Englannille?

(3) Onko kukaan vielä tähän päivään mennessäkään pystynyt vedenpitävästi osoittamaan, että pallo kokonaisuudessaan ylitti maalilinjan jatkoajallä tasatilanteessa 2-2?

(4) Kuka oli se loukkaantunut pelaaja, jonka tilalle Geoff Hurst nostettiin?

(5) Voidaanko sanoa tämän loukkaantumisen olleen jopa ratkaisevassa asemassa, kun Geoff Hurst vuosia myöhemmin sai aatelisarvon?

Kohtaan C) vastaisin, että en tiedä, mutta monesti on niinkuin seinälle puhuisi, kun Poolin kanssa "keskustelee". :)

Kirjoittanut

usan

bandwagonissa näissä kisoissa,
mutta vain ensimmäisessä ottelussa.

1950 nevö foget.

englantilaiset luuli, että 0-1 uutinen oli painovirhe, että se pitää olla 10-1 :DDD

larry gaetjens oli muuten lapsuuden idolini

laitankin tähän vähämaalisimman eli c-lohkon lopputaulukon:

slovenia 3 210 3-1 7 p
algeria 3 111 1-1 4
usa 3 102 1-2 3
englanti 3 021 1-2 2

punaiset kortit:
gerrard sukeltaminen x 2

Kirjoittanut

Arka aihe...

mikä sinänsä ei tullut mitenkään yllätyksenä.

Moni futisniilo petsareista puhumattakaan kaivautuu poteroonsa kuin rommel aikoinaan, kun aletaan hieman kaiveleen sielunmaisemia syvemmältä. Noo...kohtuu paljon on jo vuosien varrella selvinnyt ilman lopputenttiäkin:)

Brittien lohkosta uskallan olla vahvasti eri mieltä. Täysi rankkari on englantilaisille. Nimet Gerrard, Lampard, Rooney, Terry, Johnson..herättää taatusti kauhua vastustajissa. Vielä jos Ferninand kuntoutuu, maalille saataisiin mitat täyttävä veskari ja hyökkäykseen superviimeistelijä, niin finaalipaikka olisi mahdollinen. Nyt ei taida Beckhamin vaparitkaan sinne asti riittää. On tuo Espanja ja Brasilia sellanen duo että paha on niitä kammeta. Toki Saksa on suorittajana ylikylä näissä mittelöissä. Argentiinalla on taitoa yllinkyllin, mutta kuinka se joukkuepeli/ johtajuus toimii tosipaikassa? Italia taitaa sittenkin olla liian kovan paikan edessä. Varsinkin kun Maldini lopettanut ja Pirlo ei ole sitä ymmärtänyt tehdä.

Kirjoittanut

kaksi nimeä

muistit peräti, miksikähän juuri nuo ?

pirlo nyt on valovuoden edellä ollut gerrardia
ja on edelleenkin, siihen vaan tarvittaisiin sitä näkemystä, että sen tajuaisi niiden pölyisten kannujen takaa.

gerrardin sen sijaan olisi pitänyt ymmärtää hakeutua stunttihommiin, on sen verran peloton sukeltelija, vaikka onnistuihan tuo itkun tihuttaminenkin ja miesten pussaaminenkin ihan julkisesti, näyttämökamaa ihan oscariin asti.

saa laittaa talteen.

Kirjoittanut

Käsistä karkaa...

tämäkin juttu kun eräillä on niin huono itsetunto, että eivät pysty järkevästi keskusteleen tulevista MM-kisoista vaan täytyy koittaa kaikkia epätoivon partaalla olevia vuodatuksia kehiin tuoda.

Pirlo oli aikanaan kova sana italian maalla, mutta on kyllä taso pudonnut huikeesti kaverilla.

Kirjoittanut

kato vaan peiliin pool

toin vain esille mitä gerrardilta voi odottaa nimenomaan mm-kisoisssa, joten asiassa pysytään.

itse dissasit pirloa siihen malliin kuin ei siellä muita olisikaan.
no, eihän norjallakaan ole kuin riise :DDD

Kirjoittanut

Englanti

pärjää Gerrardista huolimatta. Toivottavasti hän ymmärtää loukkaantua pitkän ja kuivan kauden jälkeen ja alkaa keskittyyn seuraavaan Valioliiga kauteen. On niin jäänyt ed kisoista mieleen hänen ja seurakaverinsa rankkarit Portugalia vastaan. Ei poikien päät kestä paineita.

Kirjoittanut

MM-06

MM-06? Mitä ihmettä :O

Kirjoittanut

Pool

kulkee aina muutaman vuoden perässä...