Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Aloittelijalle tietoa lähtöpaikan merkityksistä

Hei! Olen vasta aloittelija, tosin jo hetken raveja seuraillut. Kaipaisin kovasti tietoa oleellisesta asiasta, johon en ole vielä keksinyt perehtyä. Pitäisi opetella katsomaan kultakin matkalta hyvät ja huonot paikat (maili, 2100, 3100, voltti, poissaolojen merkitys yms.) lähteä? Löytyykö tähän asiaan jonkinlaista opasta?

Vastaukset

Kirjoittanut

lähtöpaikan merkitys

Tähän viestiin saat varmaan paljon kommentteja. Aloitetaan muutamalla:

Ehkä ensimmäinen nyrkkisääntö on, että mitä pitempi matka, sen vähemmän lähtöpaikalla on merkitystä.

Toisena nyrkkisääntönä voitaneen sanoa että mitä suurempi numero, sen huonompi lähtöpaikka. Tähän sääntöön on kaksi selkeää poikkeusta:

Rata 9 autolähdössä on aina parempi kuin 8 - pääsee lähtemään selkeästi sisempää.
Radalta 1 on suuri pussiin jäämisen vaara molemmilla lähtötavoilla.

Radat 6 ja 7 tunnetaan ns. juoksuratoina tasoitusajossa. Ennen vuoden 2007 sääntöuudistusta näille radoille arvotut valjakot pääsivät kiihdyttämään selkeästi kovempaa lähtölinjalle. Nykysäännöillä, varsinkin leveillä radoilla, juoksuradan etu on lähes olematon, koska myös radoilta 1-5 pääsee kiihdyttämään pitkään.

Sitten on tietenkin hevoskohtaisia eroja joita ei voi mitenkään pukea säännöiksi: Nopea lähtijä hyötyy sisäradasta, hidas ei. Joku hevonen tulee selästä paremmin, toinen piikistä.

Kirjoittanut

Voltista

Volttilähdöissä hyvinä paikkoina voi pitää lähtöratoja 1,3,6,7,8 ja huonoina taas 2,4,5. Huonoja ne ovat siksi että lähtölaukan riski niissä on suurin, ja esim. radalta 5 harvoin pystyy lähtemään kovin kovaa.

Kirjoittanut

Aina tapauskohtaista

Takavoltista ykkönen on paljon pahempi loukkupaikka kuin paalulta. Sillä vaikka hevonen olisi kohtuullinen lähtiä, niin sieltä takaa vaan ui helposti pussiin jonnekkin 4. sisälle. Mutta paalulta voi vähän huonommallakin lähtijällä saada kohtuupaikan.