Kirjoittanut daaapi
Pysyvä linkki tähän keskusteluunLisämetrit ulkoradoilla
Rataprofiili varmasti vaikuttaa, mutta kuinka paljon keskimäärin esim. Suomessa tulee juostavaa matkaa yhdessä kaarteessa jos, ajaa toisella radalla?
Rataprofiili varmasti vaikuttaa, mutta kuinka paljon keskimäärin esim. Suomessa tulee juostavaa matkaa yhdessä kaarteessa jos, ajaa toisella radalla?
Lisämetrit sisärataan verrattuna siis haussa. Ilmaisin asian huonosti ekassa viestissä.
Kokokierroksella jos juoksee 2 metriä ulompana,tekee yhteensä 4 metriä ympyrän halkaisijaan lisää,eli 12.56 m ja sen,kun jakaa kahdella saa yhdelle kurville 6,28 m.
Rataprofiili ei juurikaan vaikuta tuohon,koska kallistukset ovat niin pieniä.
Jos maapallon ympäri virittää köyden kahden metrin korkeudelle ja maan pinnalle,on ylempi köysi taas sen 12,56 metriä pidempi.
Rataprofiili ei vaikuta mitään kilometrin rata on kilometrin on se ympyrä tai kaksi suoraa. Ainoa asia millä on merkitystä on se miten kaukana valjakot ovat toisistaan sivusuunnassa.
Ympyrän kehän pituus on aina 2 x pii x säde.
Suora ratakin on oikeastaan litistynyt ympyrä.
On totta, että lisämetrit eivät riipu profiilista. Sen sijaan ohitukseen vaadittavan nopeuseron pitää olla jyrkässä kurvissa suurempi.
Toki jyrkkäkurvisella radalla on sitten pidemmät suorat, joten sitä helpompaa ohituskohtaakin piisaa.