Kirjoittanut Veijooo
Pysyvä linkki tähän keskusteluunHyvä kuopio!
kyllä on asiat huonosti ku joutuu joka viikko ainaki yhdet ravit perumaan suomessa. eikö voisi vähän aikasemmin viikossa rupee rataa korjamaan.
kyllä on asiat huonosti ku joutuu joka viikko ainaki yhdet ravit perumaan suomessa. eikö voisi vähän aikasemmin viikossa rupee rataa korjamaan.
asfalttipinta kaikille radoille, näin keväällä ainoastaan suolattaisiin radat
veijoo kun täällä on nyt pari kolme päivää ollut 8-10 astetta lämmintä, viime yönäkin oli lämpimän puolella vaikka piti olla pakkasta, ja vettä on välillä satanut kaatamalla, niin mikään mahti maailmassa ei voi estää sitä radan sulamista. Rata myös sulaa epätasaisesti, sillekkään ei voi mitään. Mitään korjaustoimenpiteitä sinänsä ei tarvita, odotellaan vain että rata sulaa ja kuivuu kuntoon.
Ihmeen vähän peruutuksia on tarvittu, minä pelkäsin etukäteen paljon pahempaa tilannetta.
radan oma vika kun ei huolehdita kunnostamisesta.
tiekarhu vaan työntää sohjot pois ja kivituhkaa
muutama kuorma niin rata ois ollut kesäkunnossa.
vaan poijat hommia kyselemään.Kyllä näitä raveja
riittää ihan liian kanssa.Pitäisivät kaikki parin
viikon tauon radoilla,niin ehtisi kummasti paikat
korjaantua tuleviin koitoksiin.
kysyn minä? miksi ulkomailla kaikki toimii, vaikka varmasti on esim. ruotsissa samoja keliolosuhteita. Vastaus: ahkerampi henkilökunta!
Simple as that.
Kuopin tilaalla näytetään Uumajan ravit, sinne voimme hävitä euromme tänäkin iltana.
Kyllä rahansa voi heittää vaikka ikkunasta, mutta Uumaja tosiaankin vain näytetään.
Turpa tukkoon ja äkkiä!
Kyllä täällä näitä isolla luudalla harjaajia aina löytyy ennen raveja mutta sitten onkin myöhemmin toinen ääni kellossa kun se kädetön kuski ei osannut ajaa ja euron sijalapulla ei saanutkaan latin latia.
Missä näitä H-periä kasvaa.
Uumajan ravit pelataan Fintoton omaan pooliin.
suomessa vain jääkiekolla on asianmukaiset olosuhteet, muissa lajeissa ollaan hyvää kehitysmaakastia. Siinä missä afrikassa saadaan kunnon futistadionit kun fifa niitä vaatii niin meillä 10000 kertaa rikkaammassa maassa pelataan jollain muinaisjäänteellä. Rata varmasti olisi saatu asianmukaiseen kuntoon mutta hinta lienee aivan liian kova käytettävissä oleviin rahamääriin nähden!
ne keinot miten osittain routainen, osittain sula rata saadaan turvalliseksi hevosille.
Kaikki Suomen ratamestarit kiittävät etukäteen.
Niin ja tuo yksi viisas täällä olisi tehnyt omalla ehdotuksellaan hevosille hengenvaarallisen loukun.
Sana on siis vapaa.
niinku joku jo sanoi..tiekarhulla lähtee routavauriot pois ja uudet aineet tilalle.
routa ei ole kuin muutaman sentin syvyistä.
oikeasti tosissasi. Tiedätkö ollenkaan, mikä routa on ?
kultasydän pieni.
-muantie tehään muasta ja sorasta
-rautatie tehään rautapeltistä
...niin ja talavitie talavesta
Mistäs tehään hevostie ?
Vai tälläistä tapahtuu vain suomessa, vähäisellä tiedolla asioista puhut.
Esim. Ruotsissa siirrettiin juuri V75 ravit viime hetkillä....
pööpi, mistäs tehdään heposelle hevostie, orhilleni oiva polku näin keväällä roudan sulaessa.
Täällä Kuopion kupeella Ympäristökeskuksella on Maaningalla ( linnuntietä muutaman kymmenen kilometrin päässä Sorsasalosta ) mittauspisteet, joissa roudan syvyys aukealla oli noin 45 cm paikalla, jossa oli 80 - 100 senttiä rikkumatonta lunta päällä. Kuten kaikki tiedämme vai tiedämmekö ? routa menee auratulla alueella paljon syvemmälle. Ei sitä noin vain tiekarhulla pois ajeta päivässä tai parissa.
Mistä siis tehdään hevoselle hevostie näin keväällä :)
Miksei kaikilla radoilla ole routavaurioita?
maantieteellisesta sijainnnista ja viime viikkojen sää oloista..
Miksei joillekin radoille tuli routavaurioita ollenkaan?
Miksi toisaalla Suomessa runsasluminen talvi suojeli routavaurioilta, mutta toisaalla taas ei?
Imettelijöille tiedoksi. Suomen pituus on reilut tuhat ja leveyttäkin paikka paikoin 500 kilumetrii. Kevät tullee ain ajallaan, joka kuitenkin vuosittain vaihteloopi. Varmaa vain on, että sulaminen tapahtuu etelässä ja rannikolla aikaisemmin. Routavaurioita on siis jossain vaiheessa joka paikassa, ja ravipäivät sattuu olemaan milloin sattuvat olemaan, ja kelirikko voi osua just pahimmoilleen. Jossain Vermossa, missä ajetaan joka viikko, voi olla nappulaakin enemmin laittaa radan kunnostamiseen.
Laskekaas palstan matemaatikot; -jos kuoritaan routavauriot pois ja ajetaan vaikkapa 5 senttiä uutta pintaa tilalle, ja kun kaviouran pinta-ala on noin 2 hehtaaria, niin montako kuutiota kivituhkaa tarvitaan.
vois laskea määrän meikäläistä helpottakseen suoraan tonneissa.
Meillä Lemminkäinen laskutta kivituhkan painon mukaan.
<<< siirretty viesti >>>
Käsittämätöntä, että nykypäivänä etäpeli ravit voivat mennä peruutukseen rataolosuhteiden vuoksi. Osaakohan savolainen edes häpeillä ?
Niinpä,
kyllähän sen tietää miten käy kun vaan kovimpien pakkasjaksojen alla(ennusteet tiedossa) ajellaan vaan kärkiauralla puti puhtaaksi, jotta se routa vaan pääsis tarpeeksi syvälle.
Varmaankaan ei käynyt mielessä jo heti talven tullessa se perinteinen lumen ja veden sekoitus;
jääkuori pintaan ja sitä kautta hyvä kansi eristeeksi. Vielä joulukuun V75-raveissa rata kuin betonia, ja kipinät senkuin leiskuivat kun poijat päästelivät kärkiauralla..
Roudan sulamiseen vaikuttaa niin moni tekijä:
- auringonpaiste rataan
- maakerrokset radan alla vaihtelevat etu/takasuoralla
- rakentamisessa jouduttu hieman "säätämään"
- roudan paksuus radan eri pisteissä
- veden virtaukset radan alla
Mutta nettikirjoittelijat näkevät vain radan tasaisen pinnan. Ja sitten kommentoimaan niin viisaita, niin viisaita. Mutta paljastaakin suuren tyhmyyden....
Onko se nettikirjoittajan suurta tyhmyyttä, että ravit peruutetaan rataolosuhteiden vuoksi ?
Klo 21.13 osoitat, että et ymmärrä suomalaisesta roudasta (jonka sulaminen aiheuttaa tapauskohtaisesti jopa hevosen jalan mentäviä reikiä rataan yllätyksellisesti) tuon taivaallista.
Kaikki nettikirjoittajat eivät yllä tasolle ymmärtää faktoja. Siellä on radan kunnosta/olosuhteista päättämässä myös rataeläinlääkäri, joka voi vahvasti vaikuttaa ravien peruuttamiseen. Hevosten loukkaantumisriski on tänään Kuopiossa ollut todennäköisesti peruuttamisen syy.
Miksiköhän yllättäen maanteille syntyy keväisin metrin reikiä, Pööpi? Nettikirjoittajana varmaan vastannet.
olipa Kuopiolta hyvin tehty, että peruivat ravit hyvissä ajoin. On nääs kokemusta siitä,että ajeltu hevosen kanssa satoja kilometrejä ja sitten paikan päällä odottelun jälkeen ilmoitettiin: ravit perutaan rataolosuhteiden takia... että silleen.
Ruotsissa on peruutettu Färjestadin V75-ravien ohella tänä keväänä ainakin Mantorpissa Täbyn laukkakisoista nyt puhumattakaan...