Kirjoittanut vertailu
Pysyvä linkki tähän keskusteluunOhjastajien taksat
Miten se meni. Tehtiinkö tässä taannoin päätös jostakin yhteisestä linjasta. Vai laskuttaako kukin mitä lystää. Palkoistahan voidaan keskustella; ne ovat julkisia.
Miten se meni. Tehtiinkö tässä taannoin päätös jostakin yhteisestä linjasta. Vai laskuttaako kukin mitä lystää. Palkoistahan voidaan keskustella; ne ovat julkisia.
Yhdelläkään ohjastajalla ei ole mitään määrättyä summaa tai ajoprosenttia, korvaus on aina neuvottelukysymys.
Jos sinulla yleensäkään on hevosta tarjolla ajettavaksi, mitä suuresti epäilen, niin puhelin käteen ja kyselyjä kuskeille, sillähän se selviää.
Mitä lystää. Niin arvelinkin. Se on hyvä asia. Olen sitä mieltä, että laadusta kannattaa maksaa (valmentajalle ja ohjastajalle). Laatu kattaa myös hevosen hyvinvoinnin. Eikä pakkovoittoa! Hevoseni on varsa vasta.
Neuvottelukysymys ei nyt suoranaisesti tarkoita "Mitä lystää". ;)
Oli tuote mikä tahansa, niin merkistä ja nimestä saat monesti maksaa reilustikin ylihintaa, hinta ja laatu eivät aina kohtaa.
Kenelle kannattaisi soittaa ja pyytää ohjastajaksi kun haluan että hevoseni ei voita vaan että sille jää hyvä mieli.
En nimittäin tee tätä hommaa rahasta vaan ihan vaan huvikseni.
Tärkeintä on siis hevosen hyvämieli!
Tuo palkkapolitiikka on siinä mielessä tärkeä, että sitä kautta tulee ymmärrettäväksi myös ajomäärät. Pienellä liksalla on painettava pitkää päivää. Mikä ei tietenkään tarkoita, ettei muut ole ahkeria. Voitto on aina iloinen "yllätys". Pakko vie työnilon.
täytyy ajaa sinun itse, jos ei lupaa niin vihaseen kurssille!
ps. aika tyhmiä kirjoittelet - hanki tarkoitusta elämällesi..!
Taisi vertailulla olla kuitenkin pieni taka-ajtus aloituksessaan? ;)
Mitenkä ajettavien määrä iltaraveissa vaikuttaa päivän pituuteen? Kumman päivä on pitempi, sen joka ajaa kaksi lähtöä, illan ensimmäisen ja viimeisen, vai sen joka ajaa viisi lähtöä, lähdöt 3-7?
Kuskien ajomääristä ja matkoista huolta kantaville sanoisin, että tutustukaa esim. Ulf Ohlssonin starttimääriin ja matkoihin raveihin. Kotirata on Bergsåker ja listoilla vielä 16 treenattavaa. Taitaa olla tällä hetkellä ajajaliigan kakkonen ja saattaa ajaa saman viikon aikana sekä Malmössä, että Bodenissa ja Sundsvallin ohi mennessään poikkeaa treenaan vielä hevosetkin, siitä vaan "kauhistelemaan". ;)
taitaa olla vertaus kuten ketunhäntäkin ;)
"Pienellä liksalla on painettava pitkää päivää"
Kuskihommissa se nyt ei ihan noin mene, sillä pitkän päivän tekemiseen vaaditaan myös kysyntää. Mitä parempi kuski, sen enemmän kysyntää. Esim Heikki Parviainen ei pystyisi tekemään lainakuskina pitkää päivää, vaikka laskuttaisi max 1 euron per startti.
voi myös pyytää kunnon korvauksen. Myös valmentaja voi tehdä "pitkää päivää" ja jos sekä ohjastaa että valmentaa...
käytännössä menee: iltaravit perusprossat+penkki ja isommista kilpailuista neuvotellaan prossan suuruudesta ja varsinkin jos omistaja maksanut osallistumismaksuja, niin neuvottelut paikallaan.
Mitä ne on ne iltaravien perusprossat.
normihevonen, normi kartellijäsen 15 prossaa plus penkkiraha
lisenssivalmentajan treenissä oleva hevonen, omistajan kannalta prossa sama, mutta penkkiä ei tule aina, prossien jako 10% treenarille ja 5% ohjastajalle
pärjäävä hevonen isompi lähtö, nää on niitä neuvottelukysymyksiä, jotkut ajaa 10% ilman penkkiä amatooritreenarinkin hevosta, jotkut jopa sillä 5% ja sitten joku ottaa täydet. lisenssivalmentajalla treenissä olevalta menee omistajilta se täysi 15% tolla 10 pinnaa ja 5 pinnaa normijaolla.
Omalla kohdalta voin todeta että aina ei ammattiohjastajat laskuta pelkkää penkkirahaa, varsinkin eräs keissi jäi mieleen kun ohjastaja keskeytti heti lähtölaukan jälkeen ja totesi että mansikkatikkariksi keltaisella hunajaraidalla meni, eipä sitten mennyt edes sitä penkkirahaakaan :-)) Aika moni laskutti sen penkkirahan vain jos startin prosenteista tuleva jäi alle penkkirahan.
palkkiot pääsääntöisesti tulikin edellä olevassa.
Itse maksan joko penkin tai prossat, mutta en molempia.
Eli jos saa rahaa, niin prossat ja jos ilman, niin penkin.
Hyväksi koettu, koska säästää hevosta ajamasta tyhjäksi viimeisistä rahoista, kun saa penkistä enemmän.
Omistaja on myös tärkeä yhteistyökumppani ja työnantaja, paitsi palkkaus - myös muissa kysymyksissä. Tietysti osa valmentaa ja ohjastaa omia hevosia. Millainen johtaja on ei ole ihan merkityksetöntä. Millaista johtajuutta tarvitaan. Olisiko johtamiskoulutus paikallaan (monellahan sitä on oman työnsä puolesta)!