Avaanpa tällaisenkin ketjun, koska aika usein tässä osiossa näkee joidenkin nikkien kommentoivan tyyliin "taas yksi turha hävinneen ja turhautuneen petsarin avautuminen foorumille...". Mikä on mielestänne oikea avautuminen tähän osioon ja mitä asioita täällä oikeastaan pitäisi käsitellä ?
Oma käsitys on jossitella esim. kuskien tekemiä ajosuorituksia tyyliin, "jos olisi kääntänyt ajoissa" tai "jos ei olisi ajanut pussiin" tai "jos olisi antanut edes hevoselle mahdollisuuden" jne. Eli jossitella toisenlaisen juoksunkulun vaikutuksia lähdön lopputuloksiin. Olenkohan tässä pohdiskelussani ihan pihalla ?
Haen siis oikeastaan tämän osion syvintä olemusta.
Vastaukset
Kirjoittanut nuub
Antaa mennä
Sanoisin tähän, että ihmiset ovat erilaisia ja kaikenlaisia viestejä vain tulee. Sitten vakiona on Nipan nykyisin jo ihan viihdyttävät palstapoliisiviestit :), joiden asiasisältö on "miks te puhutte tästä aiheesta? ei tästä saa puhua, koska noi on mun kavereita ja en tykkää" :D. Esim. tulihan tuohon äskeiseenkiin ketjuun niin uskomatonta settiä, ettei niihin edes jaksa alkaa vastaamaan perustellen, mutta eihän se haittaa. Kyllähän tänne ääntä mahtuu ja juuri nuo mainitsemasti viestit voi suosiolla jättää täysin huomiotta.
Kirjoittanut Nipa
Hyvä yritys
Eihän turhia jossitteluviestejäkään ole omastakaan mielestäni, kunhan keskustellaan otsikon asiasta. Force Onestakin olisi voinut keskustella hevosesta, jos tieto olisi riittänyt. Nyt kuitenkin arvosteltiin Forssin ajoa tauolta tulevalla hevosellaan jättämättä huomiotta kuskin etukäteislausunnon. Ketjun pääasia oli otsikosta poiketen Forss.
Japille nämä turhat jossittelut osunat kuitenkin kuitenkin harrastuksen sisällönkin huomioonottaen kuin nenä päähän. Kesto-otsikkokin voisi olla Forssin mokat. Niitä sattuu raveissa tuhkatiheään tälle maassa eniten voittavalle kuskillekin.
Palstan tulevaisuudelle Japi olisi toivo, kun asiallinen keskustelu peleistä etukäteen ei ole täällä onnistunut pitkiin aikoihin. Japillahan on täällä ennestäänkin turhia legendaarisia ketjuja, joista mainitsen vain "Jontte Boyn".
Turha toivo on kuitenkin odottaa, että esimerkiksi palstan poliisivoimien päällystöön kuuluvat nuub ja ja möhkö löisivät suurten pelitiliensä takaa viisaat päänsä yhteen pelien ennakkokeskusteluissa. Panisivat edes numeroita tuohon tohtorin ketjuun - niinkuin Japi joskus.
Japi, sinun on hyvä pyytää ylläpidolta "turhien" osion avaamista. Voit mainita, että minäkin suosittelen.
Kirjoittanut Persson
Pitäkää toisistanne kiinni
Kun te kaksi "keskustelette", niin onhan siitä keskustelu aika kaukana. Nuub nyt on jo vuosia sitten hirttäytynyt Forssin vitsaan ja Japi hyvää vauhtia perässä. Esitin ihan asiallisen kysymyksen tuossa toisessa ketjussa, jonka Japi sujuvasti kiersi kuudetta rataa, eikä nuub kyennyt vastaamaan lainkaan. Jos ei asialliseen kysymykseen kykene perustellusti vastaamaan, tai sitten myöntämään omaa virhettään, niin kyllä meille kaikille muille jää aika selkeä kuva tarkoituksellisesta mustamaalaamisesta, kun näitä ketjuja ei aukene muiden osalta.
Kirjoittanut Japi
Nipa ja Persson
ihan noin mielenkiinnosta, mainitkaa ketjuja tai viestejä, joissa olen Forssia jatkuvasti mollannut tai arvostellut. Toi Force One ketju on nostettu esiin jo useaankin otteeseen ja se ei oikeasti ollut suunnattu noin suoraan henkilöön, kun miten se on täällä otettu vastaan. Sattui vaan osumaan omaan peli-ideaan aika suoraan.
Nipa, missä ketjuissa tai viesteissä olen Mikaa jatkuvasti mollannut ? Viittaat aika usein näihin, mutta voisitko hieman yksilöidä, niin osaisin parantaa tapani ja kehittyä (jos se ylipäätään on mahdollista) ?
Kirjoittanut Persson
Japi
Kirjoitustyylillä voi vaikuttaa asioihin. On hivenen eri asia kirjoittaa vaikka, "olisi nyt hitto tajunnut nostaa aikaisemmin kolmannelle, niin olisin voinut saada lapun kiinni". Tuppaa vaan tuo tyyli olemaan sellaista, että eräs nimeltä mainitsematon kuski tuodaan esille siinä valossa, että hän tahallaan häviää lähtöjä. Näitä tämä kaverisi sitten komppaa ja lyö lisää vettä myllyyn. Miksi näitä ketjuja ei ole muista?
Kirjoittanut Nipa
Japi
Luuletko minua niin yksinkertaiseksi, että sinun viesteistäsi pidän kirjaa päivästä toiseen. Silloinhan minä olisi kuin sinä tämän harrastukseni suhteen.
Kerroppa sinä noin esimerkiksi muutama ketju, missä olet esimerkiksi Forssia hänen onnistuneista ajoistaan kehunut, kun näistä ajoista tarkkaa kirjaa pidät. Päivämäärät ja otsikot esiin.
Et ole ehkä vielä "turhien" osiosta mitään ylläpidolle lähettänyt. Vai oliko avauksesi vain sitä, että sait tässäkin nuubin erinomaisuudelle tilaa. Tehän olette muutenkin kuin Pekka ja Pätkä tai reppu ja reissumies.
Kirjoittanut Persson
Torvisen Jukka osaa kääntää sisäradallekin
Olen aina ihmetellyt, että miksi juuri nämä parijonosta kääntämiset herättävät tunteita. Itse seuraan paljon enemmän kykenemättömyyttä ajaa johtavan rinnalta, kääntää sisäradalle kohtuullisen hevosen taakse ja surkuhupaisia kilvanajoja keulapaikasta.
Kirjoittanut Japi
Nips
olet loistava tyyppi kääntämään keskustelun sivuraiteille ja olemaan vastaamatta suoraan ja yksinkertaiseen kysymykseen. Selvää poliitikkoainesta, täytyypä itsekin ottaa oppia ! Jotenkin tulee Liikasen Eki ja Katainen sinusta mieleen.
Kyllitäti ja Moilasen Aku osaavat ajaa niin, että aika harvoin tällaisia ketjuja tarvitsee heidän ajamisistaan avata. Teivaisen Antti ja Saarelan Jamppa ovat kehittyneet viime vuosina tässä mielessä myös oikeaan suuntaan. Näitä ukkoja pelaan ja vain silloin tällöin heidän ajoihinsa petyn.
Kirjoittanut Japi
sorry
näppisvirhe, oli tarkoitettu Nipalle.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa, Japi
Ei kai näissä turhissa jossitteluviesteissä vielä sivuraiteilla oltu, kun ei ole edes osiota avattu. Mitä taas kysymyksiin vastaamiseen tulee, hyvä olet sinäkin ne kiertämään, nuubista nyt puhumattakaan.
Pari tuttua miestä työvuosilta mainitsit Liikasen Ekin, jonka bravuuri oli silloin "kansan muisti on lyhyt, korkeintaan kolme kuukautta". kataisen taas tapasin pikkupoikana, kun olin hänen isänsä kanssa työasioissa Siilinjärvellä. Tämä näiltä sivuraiteilta mainittuna.
Tokihan Moilanen ja Kylliäinen osaavat ajaa, mutta ovat Forssia perässä voitoissa, voittoprosenteissa ja rahoissa, vaikka niin surkea ajomies onkin. Kelpaa sitä yksinkertaisempien mollata, että on hyvä mieli.
Kirjoittanut Japi
tarkoittanee
sitä, että kyseinen herra ajaa lähes virheittä ja hänen tekemisiään ei saa arvostella edes silloin, kun kaikki ei mene ihan putkeen ?
Aikoinaan, kun Jomppe hallitsi Suomen ajajamarkkinoita kilvoitellen tiukasti mm. Antin kanssa, tuli hänelle kutsuja ajaa kansainvälisiä huippuhevosia ulkomaille, mm. Opal Viking ja Davidia Hanover ja ihan lähivuosilta mm. Sebastian K.
Nykyisille Suomen liigakärjille näitä kutsuja tulee aika harvoin.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa, Japi
Lukemisen ymmärtäminen ei ole tässäkään ketjussa niitä parhaita puoliasi. Eihän surkea kuski voi ajaa virheittä, vaikka onkin ajotilastojen suhteen parempi kuin muut.
Mitä muuten mahtaa Jomppe tässä sanailussa tehdä? Ota vielä Jompen oppimestari ( tämän itse sanoman mukaan ) Örjan Kihlströn mukaan, vaikka tämä ei Suomessakaan ( mm. Suur-Hollolassa ) aivan virheetön ole ollut.
Yritä pysyä tässä asiassa, minkä olet tähän ketjuun otsikoinut, niin päästään eteenpäin.
Kirjoittanut Japi
ei tuo
luetun ymmärtäminen liene sinunkaan parhaita avujasi ? No, yritetään avata...
Yritin vaan sanoa, että tälle sinun ylistämällesi herralle sattuu aina silloin tällöin myös huonoja suorituksia ja niitäkö ei saisi täällä ruotia laisinkaan ?
Jomppe vertaus taas liittyi ulkomaiseen arvostukseen täällä ajaviin ja totesin, että edes nykyinen liigakärki ei sitä juurikaan nauti, vaikka mielestäsi onkin täällä Suomessa ihan puolijumala, joka ei juuri virheitä tee.
Kirjoittanut sivusta seuraava
faktoja väliin
Joka tätä lajia on vähänkin pidempään seurannut ja sen lisäksi ymmärtää edes hieman näkemäänsä. Hän on varmasti huomannut, että juuri Mika Forss on näistä kärkikuskeista arvaamattomin ja hänelle tulee selvästi eniten näitä ylilyöntejä. Se on selvästi nähtävissä, että hänellä hyvän ja huonon päivän ero on erittäin suuri. Tämän pystyy jokainen, ehkä myös Nipa myöntämään, jos tarkastelukulma on objektiivinen.
Itse en ainakaan muista nähneeni esimerkiksi Ari Moilaselta paljon ikinä semmoisia "mooveja", mitä tältä jo mainitulta herralta on ainakin kerran kuukaudessa on nähtävissä.
Yleensä ottaen tietenkin tämä liigan kärkimies ajaa erittäin hyvin ja suoritustaso on kohtalaisen varmaa. Ylilyöntejä vain hänelle sattuu näistä paremmista miehistä selvästi eniten. Ehkä tämäkin seikka vielä vuosien mittaan hioutuu pois.
Mielipiteitä tietenkin mahtuu maailmaan, mutta faktoissa on silti hyvä pysyä.
Kirjoittanut kellottanut
Jaa..a
"sivusta seuraava" väittää että Mikalle tulee eniten ylilyöntejä.. Herää nyt jo todellisuuteen ja tutustu heppajärjestelmän tilastoihin viimeiseltä kuudelta vuodelta.
Sieltä löytyy tietoa miten kukin ajelee.
Yksittäisiin lähtöihin on turha tuijotella.
Kirjoittanut nuub
No kysykää pois
Itse lopetin tuon edellisen ketjun lukemisen, kun siellä ei ollut mitään muuta kuin Nipan uikutusta viestistä toiseen, että miksi Forssista avattiin ketju. Perustelut tälle ovat sen ketjun alkupäässä eivätkä ne ole miksikään muuttuneet, eikä niitä ole myöskään yhdellä ainoalla perusteella kumottu.
Menee vähän chattailuksi, mutta itse en ole jättänyt vastaamatta vielä yhteenkään lukemaani kysymykseen, joka on meikäläiselle osoitettu. Jos on jotain hampaankolossa, niin antakaa nyt vain tulla, sillä itse aiheista keskustelen ihan mielelläni.
Kellottaneesta nyt huomaa, ettei hän tässä tilastotulkinnassaan ymmärtänyt yhtään mitään siitä, mitä informaatiota hänen tilastonsa antoi tähän asiaan. Yksinkertaistettuna nimittäin niissä heppajärjestelmän tilastoissa ei tilastoida preparee-ajoja, eikä muutenkaan tilastoa tilanteita, joissa kuski ei pyri parhaaseen mahdolliseen sijoitukseen. Muut tilastot taas eivät anna tästä asiasta yhtikäs mitään informaatiota olivat luvut ihan mitä tahansa.
Kirjoittanut Japi
minulle
tulee tuosta "sivusta seuraavan" mainitsemasta arvaamattomuudesta jonkinasteinen mielleyhtymä aiempaan Teivaisen Anttiin silloin kaasuAnttiaikoina, jolloin Antti ajoi yliaggressiivisesti ja yleensä aina keulaan lähes hinnalla millä hyvänsä. Jos hevonen oli vahva, se yleensä kesti hyvinkin, mutta hiukankin heikommat hevoset melkein pyörtyivät radalle. Koskaan ei tiennyt, mitä tuleman piti ja miten juoksussa tulee käymään eli lähtöjen etukäteispsyykkaus oli todella vaikeaa. Saarelan Jampalla oli aiemmin vähän vähän sama juttu ja auta armias, jos nämä kaksi osuivat samaan lähtöön, niin silloin mentiin.
Nykyisin nämä herrat ovat muuttaneet ajotaktiikkaansa rauhallisempaan suuntaan ja ajavat hyvin ainakin minun mielestäni. Ennustettavuus on parantunut ja lähdön etukäteispsyykkejäkin on pelaajien helpompi tehdä.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa
Vähän huvittaa, kun tästä asiasta ehkä tarkoituksellisesti pihalle olevat kuin lumiukot kiemurtelevat jotakin minun "ylistämisistäni ja uikutuksistani".
Kirjoitin äsken aika pitkän jutun Forssista Nipan peleissä, mutta sen viestin lähettäminen epäonnistui. Mitään tärkeää siinä ei ollut, mutta ehkä se olisi valaissut sitäkin, miksi jätin Force Onen pelaamatta. Jos joku olisi kirjoittanut tälle palstalle Force Onesta ennen raveja, olisi kertonut saman.
Sen verran vielä, että itkeäkin saa, mutta pysykää asiassa ja ottakaa faktat huomioon.
Kirjoittanut Japi
Nipa
minusta Force One on edelleen erinomainen riskipelikohde ja aion sitä sellaisena jatkossa käsitelläkin, koska tiedän hevosen todelliset kyvyt. Jos se toisaalta lopettaa juoksemisen keulasta kuten on joskus tehnytkin, en tule tänne foorumille uikuttamaan pelieni karahtamista kiville, vaan nuolen haavani. Tällöin pitää vain todeta, että riski ei kannattanut.
Kirjoittanut Nipa
Japi
Force Onen seuraavassa startissa tuskin on mitään riskiä, mutta lähdössä voi olla parempia hevosia.
Kirjoittanut Japi
on siinä
se riski, tekeekö hevonen täyttä totta, vrt. Teivo syyskuussa 2014.
Kirjoittanut kellottanut
nuub
"Kellottaneesta nyt huomaa, ettei hän tässä
tilastotulkinnassaan ymmärtänyt yhtään mitään siitä, mitä
informaatiota hänen tilastonsa antoi tähän asiaan."
Tilastoja ei tarvitse tulkita sen enempää.
Niistä näkyy faktat kuten starttien määrät, voitot jne. Tilastot on siis faktaa tässä kuten monessa muussakin asiassa ja piste.
Kirjoittanut shadow
Liikaa unohdettu
on se tausta millä kukin tulee hyväksi.Esim.Forssin tilasto on kutakuinkin voitto % 15 luokkaa.Eli joka kuudes lähtö on voitettu.Kunnia hänelle.Mutta se taustajoukko siellä takana.Lindsberg,Korhonen,Nieminen ym.kovat valmentajanimet.Jos Forss ei ajaisi näiden hevosia niin % olisi 2-5.Tämä seikka todistaa sen että eka ei ole aina paras.
Kirjoittanut nuub
No kjhekjeh
Nyt on sen verran hyvää trollia, että anaitsee vastauksen! Nipa, tekstisi on suomen kielen termistöllä ilmaistuna uikutusta viestistä toiseen ja sen voin sanoa vaikka sadasti putkeen eikä tunnu missään. Henkilökohtaisesti arvostan kaikista vähiten tuollaista marttyyrimeinikiä varsinkin tällaisessa tapauksessa, jossa säälittävyys ylittää jo mitta-asteikon eikä sille ole edes tekaistua aihetta/perustetta. Itsehän juuri kirjoitit tuolla "yksinkertaisempien on hyvä mollata tms." eli kiertoilmaisulla kutsuit Japia ja meikäläistä tyhmäksi. Siis ihan siitä vain, mutta turha nyt odottaa, että oikeastaan kukaan täällä lukee tekstiäsi enään tosissaan :D.
Tarjous niistä suorista kysymyksistä on edelleen voimassa, mutta muutoin ei ole muuta lisättävää tähän uikutukseen, ellet pistä vielä häikäilemättömämpää trollia perään ;).
Kirjoittanut Nipa
Niinpä niin
Toki täytyy muistaa taustavoimat, joiden hevosia kukin kuski saa ajettavakseen. Antilla oli kultavuosinaan hyvistä hevosista jopa tungosta ja vähiin jäisivät Kontionkin voitot nykyisin ilman Nurmoksen tallin hevosia.
Jonkinlaista hyväksyttävää tulosta täytyy kumminkin tehdä tai kuski vaihtuu.
Kirjoittanut rroope
shadow
Ymmärrätkö sinä lukemaasi, minusta tuntuu ettet ole oikein tosissasi!
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa, nuub
Tuli tuo oma trollauksesi sen verran puskista, että en huomannut. Keskustelupuheenvuoroksi ja totisesti otettavaksi sitä oli kuitenkaan tarkoitettu.
Metsään menee, jos sinun arvostustasi näillä höpinöillä tavoittelee, mutta karavaanikin kulkee kaikesta huolimatta.
Ei minun tarvitse kiertoilmaisuinkaan kutsua tyhmiksi niitä, jotka sen omilla sepustuksillaan osoittavat. Suoria kysymyksiä en sinne Tampereen suuntaan ole esittänyt, kun siellä ollaan oltu muidenkin kysymyksiin niin kieroja vastaamaan.
Kukaanhan minun tekstejäni ole lukenut tosissaan enää vuosiin ja vitsitkin ovat olleet vähissä. Tätä et ehkä ole hitaasti ymmärtävänä ehkä huomannut. Voisi olla lopuksi paikallaan kummelin Ahosen ja Vanajan neuvo: syö mustaamakkaraa niin kulkee peli ja kakka.
Kirjoittanut Persson
Ai mää vai?
Minäkin esitin teille n & J ihan suoran kysymyksen, ilman vastinetta. Onhan tuo tietysti hyvä kikka, kun rustaa hienon tekstin, jonka jälkeen on pakahtua omasta erinomaisuudestaan, niin lopettaa ketjun lukemisen, jotta tuo erinomaisuus ei vain saisi kolausta.
Kirjoittanut Japi
Persson
jos tarkoitat sitä kiriin lähdön panttaamista 700 ennen maalia, niin en pystynyt varmasti päättelemään 4-5 radan tulevaa kiertoa loppukurvissa, mutta sen pystyin jo silloin päättelemään, että vahvasti muiden valjakoiden tekemien ratkaisujen varassa ollaan loppukahinoissa, kun pusketaan hevonen pussiin sisään, eikä anneta varmasti rattaille hyvältä tuntuvan ylikylän tehdä omaa juoksuaan vapaalla radalla.
Jälkeenpäin voi varmaan todeta, että kovinkaan paljon raskaampaa juoksua hevoselle ei olisi tullut, vaikka sen olisi jo 700 ennen maalia kääntänyt kolmannelle ja sieltä hevonen olisi todennäköisesti noussut lopussa todella lähelle voittoa. Sen verran voimissaan ja ylivoimaista vauhtia hevonen syöksyi loppusuoraa.
Tämäkin vaihtoehto olisi toiminut hevoselle hyvänä prepareena tulevia koitoksia varten. Ensimmäiset 1400 olivat hevoselle hyvin maltillisia ja toimivat Force Onelle sopivana verryttelynä.
Vastasinko laisinkaan kysymykseesi ?
Kirjoittanut Japi
Nipa
toisten keskustelijoiden nimittely ja aliarviointi sanallisesti ei ole sivistyneen nettikeskustelun merkki. Luulisi sinun hieman jo maailmaa nähneenä ja paljon kokeneena ymmärtävän tämän ja eikös tämä periaate kuulu jo palstan sääntöihinkin ? Ei auta, vaikka sitä yrittää huumorin varjolla hieman peitelläkin. Itse tämän kyllä kestän, mutta kärjistyessään se johtaa viestien ja ketjujen poistoon sekä banneihin.
Kirjoittanut Nipa
Japi
Kiitos kun minua neuvot. Jo tämän ketjun avaaminen osoitti tasosi. Tuskin enää samoissa ketjuissa tapaamme. Pysy sinä ainakin avaamistani ketjuista poissa, kun et näytä ymmärtävän lukemaasi. Ehkä sinun on aihetta ilmoittautua Forssillekin neuvonantajaksi, miten ajetaan preparé oikein, ettei sinun tarvitse palstoilla tietoviisaudellasi loistaa.
Pankaa nuubin kanssa yhdessä adressi ylläpidolle, että bannaavat minut niin palstan taso teidän teksteillänne nousee.
Aiheetta enempään.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa
Tähän vielä. Mika Forss on kuitenkin Heikki Korhoselle omistajan kannalta paras mahdollinen kuski. Miksiköhän? Onhan se tyhmä mies, kun ei kuskia vaihda. Jatkakaa te viisaammat!
Kirjoittanut nuub
Persson mitä pirua nyt?
Itse Japin kanssa yritän vain keskustella asiallisesti itse aiheesta, mutta sitten tulee teitä sankareita kuten itselläsi: "teillä on keskustelussa keskustelu aika kaukana" "Japi sujuvasti kiersi kuudetta rataa" "tarkoituksellista mustamaalaamista" "on pakahtua omasta erinomaisuudestaan" yms. ainoastaan nimimerkkeihin eikä ollenkaan asiaan kohdistuvaa bullshittiä.
Itse ketjussa Japi jo vastasi hyvinkin yksiselitteisesti kysymykseesi "kyllä" ja nyt uudestaan vielä pidemmän romaanin. Mitä siis vielä haluat ja miksi pitää noilla kommenteilla hyökätä kimppuun täysin asiattomasti? Muutenkaan sinä itse tai kukaan muukaan ei ottanut asiakseen ottaa kantaan alkuketjussa aiheeseen esitettyihin perusteluihin ja oma kysymyksesi koski vain pientä sivujuonnetta kokonaisuudessa. Sen perusteella siis muutenkaan itse asiassa ei päästä kuin hyvin vähän eteenpäin.
Kirjoittanut Nipa
Persson
Huomaa ettei nuub ( tai mikä se nyt rekisteröimättömällä palstalla oli )uikuta viestistä toiseen eikä hyökkää mielipiteensä puolesta kuin asiallisesti.
Nämä nimimerkkejä hyvän asian puolesta vaihtaneet ovat usein tällaisia, että he perustelevat asiat toinen toisensa puolesta hyvin yksiselitteisesti. Kjeh-kjeh. Identiteettikriisejä ei tosiaan ole, kun palstat ja nimimerkit vaihtuvat.
Kirjoittanut Japi
Persson
et vastannut kysymykseeni, olinko ymmärtänyt kysymyksesi oikein. Miten on...?
Kirjoittanut Persson
Tulihan se sieltä
Olit, vihdoin ja viimein.
"Jälkeenpäin voi varmaan todeta, että kovinkaan paljon raskaampaa reissua ei olisi hevoselle tullut......"
Niinpä. Jälkeenpäin!
Kirjoittanut Japi
no joo,
palataan sen verran tuohon lähtöön, että 1400 metriä oli ajettu ja Force One oli saanut todella helpon juoksun takana sisäpareissa ja tuntui Mikan käteen varmaan miljoonalta. Nyt tuli se ratkaisun paikka, pakittaako hieman ja kääntää hevonen kolmannelle, jolloin olisi ollut tiedossa melko varmasti vika kurvi kolmatta ja 10-15 metriä lisämatkaa verrattuna sisärataan vai luottaako puhtaasti tuureihin, että pussi aukeaa ajoissa ja hevosella ehtisi vielä voittotaistoon. Tällöinkin vikan kurvin joutuisi ajamaan vähintään toista rataa eli lisämetrejä sisärataan verrattuna tulisi joka tapauksessa. Nythän niitä tuli 4-5 radan kautta vielä paljon enemmän.
Preparee piti ajaa ja siitä etukäteen jo varoiteltiin, mutta onko preparee ajaa 2/3 matkasta verryttelyä ja antaa hevosen tulla lopun 1/3 (700 m) omasta tahdostaan ja voittaa ? Tästä lienee kysymys. Veikkaan, että jos olisi ollut kysymys lainaohjastettavasta, niin Mika olisi kääntänyt 700 jäljellä kolmannelle ja voittanut tyylipuhtaasti lähdön. Oli FO lopussa sen verran pörhäkkä !
Kirjoittanut nuub
Noniin
Sieltähän se Nipailu alkoi Perssonillakin. Tärkeintä vain saada viimeinen sana pienellä heitolla, mikä vielä on aivan täyttä puuta heinää eikä vieläkään yhtään kannanottoa, joka sivuaisi asian ydintä. Turha sitten odottaa tästä lähtien kysymyksiisi/kommentteihisi mitään vastauksia, kun taso nyt on tuota mitä on.
Kirjoittanut Nipa
Puuta heinää
Asian ydin näkyy olevan vielä nukutun yön jälkeen nuubiltakin ja uikutusten tasolla pyrkii saamaan sen viimeisen sanan. Tärkeintähän se on näissä, milta kuskista lähdön aikana tuntuu eikä yleensä rahansa hävinneillä pelaajila itku kurkussa jälkeenpäin.
Tänääkin toivoisin itkuja Mikan ajoista etukäteen. Eikä vasta jälkeenpäin,vaikka sen jälkiviisaus olisikin kaikkein makeinta. Eli älkää tehkö niinkuin minä teen, mutta tehkää niinkuin sanon.
Miten muuten se Nipan bannausadressi edistyy. Ota tuolta Force One-ketjusta muutama joilta voisit kysyä. Äläkä uikuta!
Kirjoittanut rroope
japi
Kuka siellä kärryillä istu, sinä vai Mika? Tulee taas mieleen tuo "rukoilija sirkka" Forssasta kirjoittaa puuta heinää, vailla mitään parempaa tietoa. Herran jestas hevonen tulee 13 kuukauden tauolta ja äijä pelaa suosikiksi, vai oliko tarkoitus taas tehdä tikusta asia halventaaksesi Forssia.
Kirjoittanut Japi
onneksi
kuitenkin Mika. Luulen, että Mikakin mietti lähdön jälkeen, että lähtö olisi ollut voitettavissa. Prepareehan onnistui muuten ihan hyvin.
Kirjoittanut kellottanut
Mikalla hieno tyyli
Mies tuumi jossain haastattelussa että jos joskus mokaa niin ei kannata jäädä sitä murehtimaan vaan nollata tilanne ja pyrkiä onnistumiseen seuraavassa. Muuten ei voi pärjätä.
Sama pätee pelaamiseenkin olen huomannut.
Enkä nyt tarkoittanut tuota lähtöä mistä on jo kymmeniä kommentteja.
Kirjoittanut Japi
minusta
hyvin todettu !
Kirjoittanut PILOT
Koska tämä kaikki on turhaa
Siksi tämäkin jossittelu tähän samaan ketjuun koska kyseessä on ns. turha jossittelu joka ei johda mihinkään.
Vaikka linkissä olevassa lähtövideossa Seinäjoelta on kyseessä oikein malliesimerkki ns. lentävästä lähdöstä, niin tuomaristo ei tee elettäkään lähdön tapahduttua eikä lähdön jälkeen; ei siis oteta takaisin eikä sakoteta. Luuletteko että tämä homma vähenee sillä ettei näihin puututa vai mahtaisiko olla niin että näitä tulee vaan koko ajan lisää kun näihin ei puututa?
Harmillisinta on se, että aiemmin muuan Lähdekorpi edes Satavarmassa puuttui näihin tämmöisiin tapahtumiin. Joskushan Moilanenkin on siellä ollut vieraana ja taitaa ajaa edelleen ko. sponsorin väreissä. Viimeksi tämä KL sanoi että puuttuu edelleen asioihin vaikka istuu siellä jossain hallituksessa. Ei muuten puutu enää samalla innolla mihinkään; no toki tv-lähetystä voi kritisoida, mutta ei paljon muuta.
Eikä varmasti puutu tähänkään asiaan vaan se sivuutetaan jotenkin hauskasti; tai ainakin näin veikkaan. Ottaisi nyt sen Moilasen sinne istumaan ja grillaisi tästä lentävästä lähdöstä ukkoa vaikka sen pari kolme minuuttia kuvien kanssa ja ihmettelisi että miksi tästä ei EDES sakotettu. Ja Moilaselta vielä kysely että meniköhän ihan vahingossa noin vai täysin suunnitellusti; kuten aivan varmasti meni vaikka mitä väittäisi.
Mutta ei pelkoa, ei näihin enää kukaan hemmo puutu eikä tartu. Jatketaan vaan samaan malliin ja sitten ihmetellään että mikähän tässä hommassa oikein mättää kun koko ajan toimitaan niin avoimesti kuin vain ikinä olla ja voi.
Miksi Moilanen pitäisi saada jonnekin grillattavaksi? Tuomarithan sinne grilliin kuuluvat. Se ei ole katsojien, pelaajien, eikä Lähdekorven tehtävä rankaista kuskeja rikkeistä, vaan tuomariston. Siksipä tuomaristoa pitäisi grillata. Moilanen on muuten saanut kovasti huomiota juuri satavarmojen yms kautta rikkeistään. Samalla on unohdettu läjä muita rikkeitä muiden tekeminä. Niistäkään on turha kuskeja grillata, vaan? Kyllä. Tuomareita.
Kirjoittanut Japi
PILOT
on tuossa kirjoituksessaan oikeassa ja kuvalinkki sen osuvasti todistaa eli lentävän lähdön, jolla valjakko selvästi hyötyy muihin nähden lähtötilanteessa. Tuo eilinen lähtöetu saattoi ratkaista jopa voiton tuossa lähdössä.
Surprise Lord lähti oikein ja punnersi vielä raskaasta kuolemanpaikkajuoksusta huolimatta lopussa ihan rinnalle.
Mielestäni tuosta lentävästä lähdöstä olisi pitänyt antaa sanktioita.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa
Jos Forss olisi ajanut Surprise Lordia, tälläkin palstalla olisi mieluummin haukuttu häntä epäonnistuneesta juoksunkulusta kasiradalta yhtä pitkällä ketjulla kuin Force Onen ajoa.
Kirjoittanut Japi
Nipa
yritä jo irrottautua tästä Forss pakkomielteestä ja kirjoitella ketjuihin asiallisesti. Osaat kyllä sen, jos vain haluat.
Huomasitko muuten, että annoin Mikalle positiivista palautetta El Catwalk ajosta ja varsinkin päättäväisestä lähtökiihdytyksestä ?
Kirjoittanut tobias
luetun ymmärtäminen
Totta, että Moilanen ajoi heijaavan lähdön. Eihän sitä ole kukaan kiistänyt.
Sanoin, että Moilasta on siitä turha grillata. Kuskin tehtävä on yrittää voittaa lähtöjä. Tuomareiden tehtävä on valvoa lähtöjä. Siksi tuomareita pitää grillata asista, eikä kuskeja.
Kirjoittanut Nipa
Japi
Eihän minulla ole mitään Forss-pakkomielletgtä. Sinullahan se on ollut monta vuotta. Luuletko tosiaan, että kaikki kirjoittamasi viestit luen.
Asiattomuuksia kirjoitin itse mielestäsi varmaan noissa Vermon turinoissani. Älä sinä siihen ketjuun sekaannu, mutta aloita etukäteen uusi. Palstalle noita peliketjuja sopii useampiakin. Keskusteluja ei vain synny, kun nykyisin on mollailijoita, mutta ei keskustelijoita.
Kirjoittanut nuub
Moikku
Pilotilla oli hyvä avaus, mutta jos oikein muistan niin turhaan kritisoi Lähdekorpea, koska eikös viimeisimmässä satavarmassa puhuttu täsmälleen tästä aiheesta? Hyvä juttu oli myös kuulla, että Moikku kuuluuu samaan kategoriaan kuin muutkin kuskit, että mitään omia virheitä ei myönnetä. Ehkä rennoimmin näihin moka-asioihin osaa suhtautua Teivainen. Itse kuitenkin pidän Moilasesta ja hänen ajotyylistään paljon, joten tuureja vain jatkoon.
Japille, että varmaan kannattaa kaikkien muiden tavoin vain jättää Nipan viestit täysin huomiotta. Täten trollien aktiivisuus vähentyy ja ne bannit ovat muutenkin erittäin lyhyen ajan kysymys.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa, nuub
Ei tuo trollien aktiivisuus ainakaan sinun kohdallasi näytä vähentyneen ja kun ennustat bannien olevan lyhyen ajan kysymys, taidatte Japin kanssa sen adressin jo lähettäneen.
Maailmankirjallisuudesta tulee yya-sopimustanne seuraten mieleen muutama parivaljakko vanhimapana surullisen hahmon ritari Don Quijote ja hänen aseenkantajansa Sancho Panza, Majakka ja Perävaunu ja Ohukainen ja Paksukainen.
Kirjoittanut tobias
Herkkä 'mies'
Kun jaksat jatkuvasti kirjoittajia täällä arvostella, Nipa.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa, tobias
Herkkä "mies" sitaateissa täällä vain "keskustelee". "Keskustelun" sävyn anelee toinenkin osapuoli. Vai onko niin, että herkästä "miehestä" saa sanoa mitä vain. Syntipukkejahan tälläkään palstalla ei näissä keskusteluissa kovin monta ole.
Positiivisesta näkökulmasta voisi todeta kuin Kekkonen aikanaan "pääasia on että puhutaan eikä ole väliä sillä mitä puhutaan". Ajanvietettähän tämä vain on ja Forssin toilailut pitävät palstan elossa, kun peleistä ei ole keskusteltu vuosiin.
Kirjoittanut PILOT
Toki noinkin
Tuomaristo sekä Seinäjoella että muuallakin pitäisi herättää talviunesta näissä asioissa. He kuitenkin päättävät loppujuen lopuksi isoista rahoista jotka voivat mennä uusjakoon näissä tapauksissa.
Mutta Moilaselta on toisaalta erittäin röyhkeää käyttää hyväkseen mm. tätä heijaavaa lähtöä tai vastaavasti sitä, että kun hevonen laukkaa sitä ei ajeta heti sääntöjen edellyttämällä tavalla riittävästi ulospäin.
Tietysti Moilanen ja muutkin kuskit (eli ei Moilanen toki ainoa ole) yrittävät näillä pienillä rikkeillä parantaa oman hevosensa menestystä. Silti pitkällä tähtäimellä tämä on kokonaisuutta ajatellen arveluttavaa toimintaa johon aivan oikein myös kaikkien tuomareiden pitäisi puuttua.
Monesti aiemmin on tullut todettua murtautumisista että jos niistä menisi aina ja armotta hylkyyn (ei esim. arvota vaikuttiko tulojärjestykseen vai ei) niin ne vähenisivät varmasti kun ohjastajilla olisi lopputulos tiedossa. Sama juttu näissä em. pikkurikkeissä.
Kirjoittanut TUPLAKIRVES
lentävä lähtö
tää menee ehdottomasti varmaankin taas mun suosikki sääntöön "ei vaikuttanut tulojärjestykseen".
Kirjoittanut tobias
Kuskit ja kuskin moraali
Jos kuskin moraalia aletaan määrittämään sen perusteella, että hän käyttää hyväkseen pikku koiruuksia ja häntä pitäisi jollain moraalimittarilla rangaista, niin kohta vaadittaisiin ajokieltoja jokaisesta rikkeestä. On kuskeja, jotka saavat käskeä loppusuoralla enemmän hevosta kuin toiset. Toiset osaa lähteä kovempaa alussa kuin toiset jne. Tuomarit ovat siellä sen vuoksi, että he määrittävät rangaistukset.
Nyt ollaan menty siihen, että keskustelupalstoilla ollaan tuomareita ja pyöveleitä ja huudetaan sotahuutoja. Keksitään halventavia nimiä kuskeille ja vaaditaan kuskille kirkonmiehen moraalia.
Jokainen kuitenkin itse samassa tilanteessa käyttäisi kaikki keinot voittaakseen ja luottaisi, että kyllä tuomarit hoitaa sitten sen oman tehtävänsä. Jos eivät anna sakkoja, ei niitä jälkeenpäinkään anneta ja sillä selvä.
Kun viime viikot on lukenut näitä keskusteluja heijaavasta ja ennakoivasta lähdöstä, hoetaan vain Moilanen ja Moilanen. Jokainen joka on raveja pitempään seurannut, tietää, että näitä tapahtuu lähes päivittäin ja kuskin nimi vaihtuu. Muistan muuten aikoinaan, kun Markku Nieminen (onpa sopivaa, että on vieläpä Bret Bokon valmentaja) käytti usein tuota heijaavaa lähtöä omilla hevosillaan.
Kirjoittanut PILOT
Sattumaa
Tietysti noita on muitakin kuskeja jotka käyttävät noita mainitsemiani pikkurikkeitä hyväkseen; ei ainoastaan Moilanen. Mutta sattumalta nyt tuli aivan selkeä tapaus juuri Moilaselle.
Eipä näitä nyt ihan päivittäin näy, mutta varmaan kerran viikossa jossain muodossa jotain joltain kuskilta.
Edellinen kerta mikä muistuu lähiajoilta mieleen oli aika yksi yhteen tämän Bret Bokon startin kanssa on Killeriltä 29.8.2015 ykkösradalta lähdössä kolme nro 1 Bertuccio, joka olisi pitänyt myös uusia. Mutta sieltä tuli sentään sakkoja juuri heijaavasta lähdöstä.
Esimerkkejä voi toki laittaa lisää muistakin jos lähiajoilta tulee mieleen.
Kirjoittanut nuub
Prepareet jatkuvat
Tänään Ojanperä lupaa, että kakkossuosikilla ei yritetäkään ajaa voitosta. Miksi tuo hevonen on sitten ilmoitettu starttiin? Mitä järkeä on näyttää keskisormea oman toiminnan rahoittajille? Onko osaamisessa niin paljon vikaa, ettei saa hevosia kulkemaan starttikuntoisesti?
Kirjoittanut Japi
mitäs
sitten, jos tällainen hevonen sattuisi voittamaankin lähdön ? Kyllähän tästäkin aiheutuisi harmia tietyille pelaajille, jotka näitä etukäteiskommentteja seuraavat.
Teoreettisesti voisi spekuloida, että kaikilla lähdön hevosilla ilmoitettaisiin ajettavan preparee, voisiko tällaiseen lähtöön pelata totoa ?
Kirjoittanut nuub
Hyvä pointti
Olisi hupaisaa, kun kaikki ajaisivat prepareeta ja loppusuoralla köpöttelisivät kiltisti sisärataa jonossa maaliin. Lajin suosio varmasti räjähtäisi käsiin ja kuskit ja valmentajat oikein leveilisivät leipänsä leveydellä, kun toiminta on niin kovassa nosteessa ja kannattavaa. Pitäisi saada vähintään asenneilmapiiri tuomitsemaan tuollainen munaton pelleily.
Kirjoittanut Persson
Olet tobias väärässä
Kaikki eivät suinkaan ole valmiita käyttämään kaikkia keinoja voittaakseen lähdön. Se on kumminkin tarkoituksellista vilppiä. Jonkun mielestä pieni, toisen mielestä isompi. Kuinka yksinkertaista näistä kepulikonsteista olisikaan päästä, kun heijaavasta lähdöstä annettaisiin sellainen sanktio, että kanssa tuntuu. Tuomareiden selkärangattomuutta silti ihmettelen minäkin. Jos lähtö pitää sääntöjen mukaan palauttaa, niin sitten se palautetaan, riippumatta siitä kuka istuu kärryillä ja minkälainen suosikki sen edun saa.
Kirjoittanut tobias
Kerro yksikin kuski
paljon ajavista, joka ei ole saanut sakkoja kielletystä ajotavasta, tai sääntörikkeestä raveissa? Väitän, että kyllä kilpailutilanteessa huippukuskeista jokainen tekee kaikkensa voittaakseen, vai onko sinulla joku enkelikuski, joka ei näin tee? Itse en moista ole raviradoilla koskaan nähnyt.
Kirjoittanut Referee
Rikkeet
Kyllä mielestäni Moilanen on nyt pantu tikun nokkaan näistä rikkeistä. Kaikki kuskit kukin vuorollaan tekee näitä rikkeitä. Liekö nyt Vermo skarpannut kun sunnuntaina yhdessä lähdössä sakotti jopa kolmea ohjastajaa heijaavasta lähdöstä. Tapin lanseerama "rottakuski" menee jo tökeydeksi, lienekö Aku kouluttanut tätä "äänityöläistä" joskus vai mistä moinen katkeruuden puuska. Näitä saitteja lukiessa pistää ihmettelemään kuinka "aikuiset" ihmiset voivat fanittaa jotain kuskia aivan huppu silmillä näkemättä ko kuskin tekemiä ohjastusmoikia.
Kirjoittanut Japi
hyvä
Vermo, jos näin suoraselkäisesti toimivat eilen. Tämä asia pitäisi vaan nostaa julkisesti esille ja Hippolasta paimenkirje radoille ja niiden tuomareille, että suoraselkäisyyttä eikä läpi sormien katsomista lähtöihin oli siellä heijaamassa kuka tahansa.
Kirjoittanut Persson
hylkyyn vaan
Taitaa kumminkin suurin osa sakoista tulla ihan puhtaista vahingoista. Ehkäpä monesti ahtaassa paikassa toivotaan olevan riittävästi tilaa. Kun niistä jaloille ajoista hylättäisiin riippumatta millä radan osalla se tapahtuu, niin aivan varmasti katsottaisiin paljon tarkemmin, että sitä tilaa on.
Kiellettyyn ajotapaan en ota kantaa, kun en tiedä tarkkaan milloin rajat ylittyvät. Muistan Torvisen Hannun suunnattoman tuohtumuksen hänelle annetusta sakosta jossain lähetyksessä. Hän ainakin tuntui olevan sitä mieltä, että rikettä ei ollut. Taitaa olla siinäkin tulkinnan varaa.
Heijaavassa lähdössä sen sijaan ei mielestäni ole juuri tulkinnan varaa. Silloin haetaan selvästi etua muihin nähden. On kuskeja, joiden en muista nähneeni tuota käyttävän, joka ei suinkaan tarkoita etteikö niin voisi olla.
Noi fanihöpinät voisi varmaan keskittää toiselle palstalle.