Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Vermo Lähtö 7

Katsokaa Vermon Lähtö 7 ja miten Moilanen ajaa UFO-kärryillä !!! Aivan kuin tavallisilla Customeilla

Verratkaa vaikka kuinka Kylliäinen tai Ha. Torvinen käyttää kärryjä oikein

Vastaukset

Kirjoittanut

mitä sillä väliä on

vaikka on polvillaan siellä. Idea on siinä painopisteessä. Se tuulenvastushöpötys on täyttä höpötystä :D

Kirjoittanut

Painopisteellä

juuri on väliä, ja etu saadaan sillä tavalla kuin esimerkiksi Torvinen, Kylliäinen, Forss ja Koivuset ajavat. Ei sillä tavalla kuin Moilanen ajoi saati polvillaan olemalla.

Kirjoittanut

painopiste

on otettu kärryissä jo valmiiksi huomioon. Riittää kun istut siihen penkille. Penkki on sijoitettu siten, että se painopiste on taaempana, joten pakko siellä ei ole roikkua. Se on sitten oma asia istutko vaakana vai Ällänä rattailla. Kannattaisi varmaan ottaa asioista selvää?

Kirjoittanut

Jonkinlaikaisena

mekaniikan osaajana (TKK) olen eri mieltä kanssasi voe voe.

Kirjoittanut

tottakai olet

Mutta perustele, äläkä esittele mielikuvituksesi tuotoksia.

Painopiste on jenkkikärryssä sijoitettu siten, että penkki on taaempana ja painopiste on eri paikassa normaaliin kärryyn verrattuna jo valmiiksi, kun ukko istuu penkille. Se kuinka paljon siinä notkistelet on ihan makuasia. Jenkeissä mennään alta kymppiä radalla, jolloin siitä ilmanvastuksestakin saattaa olla haittaa, jolloin se levytyyli on ymmärrettävää. Suomenpuhvelilla ajettaessa se on ihan marginaalinen se hyöty mikä siitä tulee.

Se, että Moilanen istui koukussa ei vaikuttanut hevosen juoksuun millään lailla. Vaikka aloitat siitä kuusitoista ketjua.

Kirjoittanut

voe voe

Oikeastiko olet sitä mieltä, että ohjastajan painopiste on samassa paikassa jos hän istuu tai makaa lähes selällään. Mietippä vielä.

Kirjoittanut

Moilanen

on jo vanha mies.

Kirjoittanut

Nimimerkin

voe voe kannattaisi tutustua käsitteisiin painopiste ja momentti. Myös käsitteisiin kärryt, hevonen, ohjastaja ja näitten kokonaisuus eli sanotaan nyt sitten vaikka valjakko. Ei muuta.

Kirjoittanut

pelkkää loksutusta

et vieläkään professori osannut perustella asiaasi. Eikä osannut minävainenkaan. Kuka meistä kolmesta on istunut tuollaislla kärryillä? Minä. Siinä se ero. Te olette nähneet ne telkkarista ja lukeneet niistä wikipediasta.

Kirjoittanut

Voe voe

Itse tuon jo sanoitkin että olet istunut kärryillä. Mitäs jos menisitkin pitämään aisoista kiinni ja kaveri kärryille istumaan. Siinä sitten kaveri jumpaa ylös alas niin huomaat eron. Ilman vastuksellakin on aina merkitystä.

Kirjoittanut

justiinsajuu

Eiköhän se selällään keikkuminen ole ihan tyylittelyjuttuja. Torvisen, kylliäisen, koivusen ym. pojat on kattonu vähän suuresta maailmasta mallia ja on olevinaan niiin hienoa roikkua reteellä tyylillä kärryillä. Pojat on poikia.

Muutenkin taitaa olla suoritukseen sama "piristys" kärryjen osalta sitten kun 5 ufo-lähdön jälkeen lyödään taas kevyemmät normikärryt perään. Asiasta enempää tietämättä, mutta luulisin.

Kirjoittanut

odotan jännityksellä milloin ensinmäiseltä

Takakeno taneleilta murtuu haaverin tai kolarin seurauksena niskat, kun näiden fuc****ufojen aisat sanoo riksrakspoks, sillä takakenosta metrin tipustus täysinn luonnotomassa asennossa suoraan niskalleen radan pintaan,ei todennäköisesti tiedä mitään hyvää.

Kirjoittanut

Voe voe

Missähän tuollaisia mekaniikkaneroja oikein kasvaa kuin "voe voe"? Jäänyt jo perusfysiikka mekaniikkoineen väliin. On tullut se aika varmaan istuttua siellä kärryillä, vai?

Mutta ihan voit kokeilla pihallasi niin, etä laitat kahden metrin tukin penkkiin kiinni (vaikka irtohihnoilla)ensin penkistä taaksepäin niin että toinen pää on aisoista ulospäin ja toinen pebkissä kiinni niillä hihnoilla. Sitten kokeilet niin että toinen pää on penkissä kiinni ja toinen pää menee aisojen väälin. Nyt mietit, että miltähän se tuntuisi jos pitäisi aisoista kiinni? Missä tapauksessa joutuisi painamaan ylöspäin ja missä tapauksessa alaspäin, jotta systeemi olisi tasapainossa? Joko alkoi aurinko paistamaan risukasaan?

Kirjoittanut

Kouvola Lähtö 10

Kannaattaa katsoa miten kantaa Iikka Nurmonen jenkkikärryillä Xanthene Kempin maaliin.

Ihailtavaa kärryjen höydyn maksimointia, hienosti yritti Torvinenkin maksimoida kärryjen tehon, mutta nyt tuli vaan parempi ohitse.

Nuoriso panee kyykkyyn vanhan liiton miehet näillä uusilla "Taivaskärryillä"

Kirjoittanut

Ufot

No odottakaas vaan kun Kontion Jorma alkaa ajamaan noilla UFOilla Nurmoksen hevosia ;)

Kirjoittanut

jomppe

nämä muut pikkupojat saa leikkiä voittavansa ameriikoissa kun ajaa noista kärreistä muka hienosti, kun kontsa siellä on oikeasti ajanut ja voittanutkin.

Kirjoittanut

Edellä jo

"Mekaniikka" ja "jenkki" asiaa hyvin ja kansantajuisesti selittivätkin.

Tässä vähän lisää.

Kun kuski on vaakasuorassa asennossa, tapahtuu istuvaan asentoon verrattuna esimerkiksi seuraavaa:

Kuskin painopiste on taaempana ja matalammalla.

Koko valjakon painopiste on taaempana ja matalammalla.

Aisoihin kohdistuu kuskin jalkojen välityksellä vääntömomentti joka kansanomaisesti sanottuna "keventää" hevosta!!!!

Toivottavasti ymmärrät "voe voe".

Kärryillä istuminen ei auta mekaniikan opinnoissa yhtään. Tiedän sen kokemuksestakin, vuosien varrella on tullut istuttua noin 20-30 eri kärryillä. Kävin nyt yhdet UFOtkin koeistumassa kun omia kokemuksiasi niin mainostit. Ja tiedätkö, ei ne mekaniikan lait muuttuneet vaikka kuinka istuin ja istuin...

Jos haluat tehdä oikein tarkkaa työtä, hanki käyttöösi sopiva FEM-ohjelma, niin voit mallintaa tilanteen mahdollisimman tarkasti. UFOt kun ovat epäkeskot ja ainakin Kylliäinen makaa vähän vinossa niin tarvitaan useampiulotteista integrointia... :) joka on käsin laskien turhan työlästä.

Kirjoittanut

tietysti se painopiste on taaempana

jos makaa siellä, mutta ne kärryt on tehty siten, että siellä ei tarvitse maata, vaan tavallisiin kärryihin verrattuna se painopiste on taaempana vaikka istut siellä polvillasi. Joko menee jakeluun?
Huvittaa tuo päteminen yksinkertaisesta asiasta :D

Se on joillekin hevosille sama, vaikka olet siellä rattailla mahallasi. Koko tämä jenkkikärry hössötys on mennyt joillakin yli :D Katsokaa miten Lumi-Hessu lentää suorastaan laukan jälkeen. Se ei olisi kulkenut yhtään kovempaa, vaikka Moilanen olisi maannut selällään koko matkan rattailla.

Kirjoittanut

kumma kun mutikainen (hoe voe)

ei tajunnut tuota asiaa suoraan? Siis sitä, että jenkkijärryissä on painopiste valmiiksi takempana?

p.s. Älä hoe Ufo ja ufo. Ihan turhaa mainostamista. Customkin on tehnyt jenkkijärryjä ja niitä löytyy myös muilta valmistajilta. Se on ihan turha hokea ufo ufo ufo joka välissä.

p.s. Aja kortti ja ala ajamaan kilpaa? Olet varmaan parempi kuski kuin Moilanen, kun ajoasentusi on matemaattisesti parempi? Heh.

Kirjoittanut

Lopetan tämän

ns keskustelun kanssasi "voe voe" tähän. En mahda mitään sille jos et ymmärrä.

Kirjoittanut

ymmärrän vallan hyvin

Mutta sinä et näytä ymmärtävän, että niissä kärryissä on valmiiksi jo se painopiste taaempana, vaikka niissä ei roikkuisikaan. Kun avaus oli vielä sen tyylinen, että Moilasen ajoasento oli jotenkin huvittava, niin totuus on, että se ei hevosen menestykseen vaikuttanut pätkän vertaa.

Kirjoittanut

ohjastajan koko

Voe voe on pihalla mekaniikasta mutta sikäli oikeassa, että saman kevennyksen voi saada hevosen valjaisiin eri istuma-asennoissa mutta se riippuu sitten kuskin massasta. Toinen juttu näissä on tietty se mikä on mukavaa ja tarpeellista. Telinevoimistelua voi olla mukava harrastaa mutta harvempi sitä pystyy ammatikseen vetämään vuosikymmenet.

Kirjoittanut

Nurmonen

"meni selälleen" vasta viimesellä sadalla metrillä, sitä ennen ajeli ihan suht normi asennossa. ehkä siitä viimeinen noste?

Kirjoittanut

lisämauste

Perustelisitko miten olen pihalla mekaniikasta? Olen mielestäni selventänyt asian ihan selvästi tässä ketjussa, mutta kun ei tunnu vaan jankkaajille menevän jakeluun. Noste tulee jo istumalla siellä penkillä. Toki sitä voi yrittää lisätä roikkumalla, mutta suurin juttu on jo varsinaisten kärryjen painotuksessa.

Kirjoittanut

rautakanki

Mietippä vaikka rautakankea. Jos sillä pitää nostaa kuopasta iso kivi niin kummalla saat enemmän nostovoimaa aikaiseksi, lyhyellä vai pitkällä? Jos sulla on lyhyt kanki kädessä mutta painat miehekkäät 150 kg niin kyllä se kivi yleensä nousee. Kevyempi 50 kg kuikelo tarvitsee pidemmän kangen käteensä, jotta se kivi irtoaa.

Varmistan vielä että ei noilla kärryillä ole tarkoitus hevosta ilmaan hinata ja yleisesti taitaa olla niin, että mitä kevyempi kuorma vetää sen parempi.

Kirjoittanut

no tajusithan itsekin

pointin kautta rantain. Eli kun sillä kärryllä ei ole tarkoitus nostaa sitä hevosta kokonaan ilmaan, niin esimerkiksi Lumi-Hessulle riittää Moilasen ajoasento, eikä takana tarvitse maata. Kautta rantain kun höpötätte, niin puhutte itsenne pussiin. Kiitos tästä. Joko nyt ymmärsitte?

Moilanen antoi tuossa ajoasennossa jo tarvittavan nosteen Lumi-Hessulle. Enempi nojailu olisi voinut keventää hevosta liikaa, eikä siitä olisi ollut mitään hyötyä. Ammattikuskit osaa näitä juttuja myös kengityksiä vaihtamalla, niin ei tarvitse markkinoida mitään kärryjä.

Kirjoittanut

Kovin

Ovat ihmiset täällä puhuneet mekaniikasta ja osoittaneet osaavansa teorian, mutta tähän tapaukseen liittyen voe voe pyyhki teillä lattiaa. :D

Rautakangellahan se kivi sieltä maasta ylös saadaan, mutta ei sen jatkeena tarvitse maata, jos sen painopiste jo alkujaan on tarpeeksi kaukana. :P

Kirjoittanut

painopiste, massa, vipuvarsi ja materiaalit

Vaikken hevoskiesi-suunnittelija olekkaan niin yleisesti tuommoinen osa/kone suunnitellaan tietyillä lähtöarvoilla, joista tässä tapauksessa kuskin massa on yksi. Koska kaikki eivät ole samanpainoisia, tehdään joku oletus. Oletus ei voi olla liian pieni, koska silloin kärryn pituus kasvaa liikaa ja riski osien rikkoutumiselle käytössä kasvaa, jos kyytiin hyppää raskaampi kaveri. Oletus ei voi olla myöskään liian suuri, koska silloin kärryn massa kasvaa liiaksi tai haluttua ufo-vaikutusta ei synny keveimmillä kuskeilla. Koska insinöörikunta on kovin tasalaatuista, veikkaisin että oletus on usein käytetty 80kg. Siitä voi sitten itse kukin vilkuilla ufo-kuskien vyötärystä ja miettiä paljonko on yli tai alle 80kg, ja kaukanako pitää kaverin keikkua kevyellä ruholla, jotta kärry toimii.

Hevosenomistajana kiinnostaisi kuulla miten ufot ovat kestäneet pidempiaikaista käyttöä, vai käytetäänkö niitä pelkästään tärkeimmissä kisoissa? Eräissä penkin puolelta pidemmän puoleisissa harjoituskärryissä esiintyy liitossaumojen hitsien ratkeilua ja kärryn mekaniikan väsymistä hyvinkin lyhyen käytön jälkeen, 100+ kg valmentajalla, ja se ei naurata kun tiedät maksaneesi niistä hyvän hinnan.