Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Mites Saarela vaihtoi vielä rataa loppusuoralla?

EIkö tähän tosiaan enää kiinnitetä huomiota Suomessa, vaikka se on säännöissä? Ei päässyt mutkassa sisäradalle, mutta käänsi sinne sitten loppusuoran puolessa välissä?

p.s. Perttusen edellinen ajo King Valuella tuli tänään UK:n vihjelähetyksessä ja siinäkin Perttunen käänsi ainakin 20 metriä loppusuoran alkua merkkaavan tolpan jälkeen kolmannelta toiselle radalle sulkien Callela E-mailin pakettiin.

Onko näistä tullut edes sakkoja enää?

Vastaukset

Kirjoittanut

jeeees

Saahan sitä loppusuoralla kaistaa vaihtaa, jos ei toisia häiritse. Se sääntö on laitettu tarkoituksella muotoon "loppusuoralla ei saa vaihtaa kaistaa", jotta loppusuoralla tapahtuisi mahdollisimman vähän häiritseviä kaistanvaihtoja. Vai eikö johtavan takaa saa kääntää ohitukseen/ohitusyritykseen? Häiritsevästä kaistanvaihdosta saa aina sakkoa/ajokieltoa ja erittäin törkeissä tapauksissa voidaan jopa hylätä valjakon juoksu.

Kirjoittanut

No joo...

Ottamatta nyt sen kummemmin kantaa juuri tähän ko. asiaan, on kuitenkin pakko huomauttaa, että liikaa on näitä asioita jotka käytönnössä tuomitaan aivan eri tavalla kuin "sääntökirjassa" lukee.

Eli, jos jostain asiasta sanotaan EI SAA, niin silloin sen pitäisi kaiken järjen mukaan tarkoittaa sitä, että niin EI SAA tehdä, eikä että: "toki niin saa tehdä, jos ei kuitenkaan tee niin ja niin...". Se mikä on säännöissä kielletty ei ole sallittua jos säännöissä ei tarkoin selitetä missä erikoistapauksessa se kuitenkin on sallittua.

Raveissa ei olla koskaan saatu aikaan sellaista, edes suurinpiirtein saman tuomarilinjan noudattamista valtakunnan kaikissa kilpailupaikoissa. Sääntöjä sovelletaan, paljon katsotaan ns. sormien läpi ja samoista asioista saa jossain ajokieltoa ja toisessa paikassa taas ei mitään.

Toki joskus tulee tilanteita jotka ovat ns. tulkinnanvaraisia, mutta kun kaikkia sääntöjä edes pyrittäisiin noudattamaan niin kuin sääntökirjassa lukee, niin hyvä olisi...

Kaikki tämä syö uskottavuutta lajilta.

Kirjoittanut

Tuomarikaan ei tunne sääntöjä!

Sääntöhän kuuluu (1998 painetussa sääntökirjassa, ei liene siitä muuttunut): Juoksun aikana kilpailija ei saa siirtyä pois siltä ajokaistalta, joka sillä oli viimeisen kaarteen päättyessä, ellei sillä ole loppusuoralla ketään edellään estämässä sen vauhtia tai ellei se laukkaamalla häiritse muita.

Kuskien vakioselityshän on, että hevonen puolsi, ei voinut mitään. Joskus se on totta, joskus ei. Sakko pitäisi antaa kuitenkin aina silloin, kun "puoltaminen" vaikuttaa totosijoituksiin.

Kirjoittanut

Tarkennusta kaistanvaihtoon!!

Rangaistusohjesääntö 1.5.2007 alkaen

5410 KAISTANVAIHTO LOPPUSUORALLA
Loppusuoralla ei saa vaihtaa kaistaa, ellei edessä ole valjakkoa, joka estää etenemisen ja ellei kaistanvaihto
voi tapahtua toisia valjakoita häiritsemättä.
Tarpeettomista yli puolen ajokaistan suuruisesta kaistanvaihdosta loppusuoralla rangaistaan vähintään
lievän rangaistuksen suuruisella sakolla häiriön tai edun asteesta riippuen.
Mikäli tarpeeton kaistanvaihto antaa etua kanssakilpailijalle siten, että kanssakilpailija pääsee etenemään
vapaaksi jäänyttä kaistaa sijoittuen totokolmikkoon, on rangaistus 21 vrk:n ajokielto +vähintään ohjeellisen
rangaistuksen suuruinen sakko.
5411 KAISTANVAIHTO LOPPUSUORALLA HÄIRITEN
Mikäli loppusuoran kaistanvaihdosta aiheutuu kanssakilpailijalle häiriötä tai osoitettavaa etua on minimirangaistus
ohjeellisen rangaistuksen suuruinen sakko. Tämän rangaistuskoodin käyttö tulee kysymykseen
myös tapauksissa, joissa hevosta ajetaan voimakkaasti ohjakset löysällä ja hevonen kiemurtelee loppusuoralla
kahdella tai useammalla radalla tai ajautuu omalta radaltaan sisään- tai ulospäin.

Normaalirikkeestä - kaistanvaihto loppusuoralla häiriten - on rangaistus 14 vrk:n ajokielto + vähintään ohjeellisen
rangaistuksen suuruinen sakko.
Törkeästä rikkeestä rangaistus on 28 vrk:n ajokielto + karkean rangaistuksen suuruinen sakko ja erittäin
törkeästä lisäksi rikkeen tehneen valjakon suorituksen hylkääminen.

Kirjoittanut

tuo Perttusen kaistanvaihto

oli selkeä sääntörike. Tapahtui paalun jälkeen ja ainoa tarkoitus oli estää Callela E-mailin kiriinlähtö sisäradalta. Ei tuomiota. Tuota Tapsakin naama punasena silloin kommentoi televisiossa.

Saarela käänsi toiselta sisäradalle loppusuoralla eilen. Silja Laday käänsi kuitenkin kolmannelle lopussa ohitukseen, muttei sen olisi tarvinnut, kun tilaa olisi ollut ajella toistakin rataa Saarelan annettua tilaa.