Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Maalikamera

ei ole sitten lähelläkään oikeassa kohdassa,näkee pyörien asennosta!!!!!

Vastaukset

Kirjoittanut

Kyllä!

Ja ohjastajan vasemman käden olkanivelen kulmasta!

Kirjoittanut

Se muuten

on semmoinen juttu että kärryjä on erimittaisia ja näin ollen voisi vaikka luulla että maalikamera ei ole linjassa. ;)

Kirjoittanut

pyörien asento

ei tässä tapauksessa tarkoita kyllä mitään eri mittaisia kärryjä. Kun maalikamera on suorassa, on kärrynpyörät kuvassa linjassa, vaikka hevonen olisi minkälaisessa solmussa.

Kirjoittanut

Maalikamera

Maalitolppa sijaitsee Killerilläkin nimittäin aivan etusuoran lopussa jossa kaarre on jo hieman alkanut, siksi pyörät eivät ole enää täysin linjassa. Tämän näkee myös aiempien Killerin ravipäivien maalikameroiden kuvissa joten asia ei ole mitenkään uusi.

Kirjoittanut

Sisäradan

renkaat näkyy ihan törkeesti(taka-osa)!?Väitän ettei ole maalikamera oikeassa kohdassa!

Kirjoittanut

ulkorata voittaa vielä hiukan

Ilahduttavaa huomata että Jyväskylässä on korjattu kameran kulmaa.

Näköjään tämän palstan kautta voi vaikuttaa, kun vaan ottaa asian rohkeasti esille.

Kiitos siitä minulle. :)

Kirjoittanut

Lähtö8

Tuossa sen selkeesti huomaa,miten paljon on "heittoa",eli tosi paljon!!!!

Kirjoittanut

Maalikamera

Hevosvaljakko kärryineen ravikilpailuissa menee aina suorassa. Jos yhtenäisenä suorakaiteen mukaisena neliönä se ajatellaan niin se on, jaa mitenhän iso, sanotaan vaikka neljä x yksi metriä.

Piirtäkää huviksenne ympyrä taikka ovaali, merkatkaa niihin eri kohtiin kuvion keskipisteen ylittävät suorat säteet koko kuvion poikki. Ne mallaavat maalikameran linjaa.
Asetelkaa sitten tuo 4x1 metrin mittainen suorakaide "maalilinjojen" kohdalle.
Onko "takapyörät" aina samassa linjassa?

Jos ovaalilla radalla maalikameran paikka on alkavassa kurvissa, sen paikan sädelinja ei ole yksi yhteen suorassa kulkevan viivan, hevosvaljakon kanssa.

Kirjoittanut

maalikamera - taas kerran

Maalilinja (ja maalikameran suuntaus) on kohtisuorassa maalisuoran kanssa, tai jos kaarre on jo alkanut, niin maalisuoran ajatellun jatkeen kanssa. Tämä on fakta, ja tämä on oikein. Jos maalisuora on niin pitkä, että maalin kohdalla on kaarre alkanut (mm. Jyväskylä ja Solvalla) niin todellakin linjalla hevoset ovat jo alkaneet kaartaa vasemmalle, jolloin kärrynpyörät eivät ole samassa linjassa!

Kirjoittanut

Teoriassa ei ole oikein

Maalipaalu kaarteessa ja maalikamera suunnattu siihen ikään kuin se olisi maalisuoran jatkeella on asetelma, joka suosii himpun verran ulompaa kaistaa sisemmän kustannuksella. Edellyttäen, että tulojärjestystä maalikuvasta ratkaistaessa kaikki tutkittavat hevoset ovat jo kääntyneet kaarteeseen. Jos ulomman kaistan hevonen ei ole kääntynyt, etu on selvempi.

Periaatteessa maalikameran pitäisi siis olla Killerillä suunnattu maalipaaluun kaarteen edellyttämässä kulmassa. Muuten seurauksena voi tiukassa paikassa olla väärä voittaja. Jos B. Turolii oli jo kääntynyt kaarteeseen Köppisen porhaltaessa vielä loppusuoran linjaa useita kaistoja ulompaa, oli Köppisen oikea maalilinja muutaman sentin kauempana kuin nyt kuvassa näkyvä.

Kuinka iso Köppisen voittomarginaali oli?

Kirjoittanut

suosii ja suosii

Nykymallilla hevosilla on maalisuoran alusta yhtä pitkä matka maaliin. Ei ole mitään syytä, miksi sisäradan hevoselle pitäisi antaa lisäetua.

Kirjoittanut

Maalikameran kuva Jyväskylässä

Jyväskylässä maalilinja on kaarteen alussa. Maalilinja on linjassa kaarteen mukaisesti, joka suoraan ajettaessa aiheuttaa renkaiden epäsymmetrisyyden. Itse asiassa maalikamera olisi väärässä, jos renkaat olisivat suorassa. Tämän lisäksi renkaat voivat olla suoralla radallakin vinossa suuntaan jos toiseen. Se riippuu siitä, missä asennossa valjakko tulee maaliin.

Terveisin,
Juha-Pekka Reijonen
Maalikamera / Joensuun Ravirata

Kirjoittanut

hevoiset takaisin

Siis ulkorataa toisin sanoen kompensoidaan takaa otetulla kuvalla, joten tosiasiallinen maali on näkymätön. Vai mitä Reijo? Sikäli hauskaa että, taustaan maalikuvassa tule tätä kaarteen aiheuttamaa vääristymää.

Kirjoittanut

korjaus

Taustaan maalikuvassa ei tule...

Kirjoittanut

amomuumi

Esittämäsi ongelma ei ole maalikamerassa, vaan normaalissa ohjastajalogiikassa. Maaliin mennään "suoraan" ja siksi maalikameran kuva on vinksahtaneen näköinen. Vikaa ei voi kuitenkaan etsiä maalikamerasta, se on maalilinjan paikasta kiinni. Voitaisiin jopa sanoa, että kyseessä on "kollektiivinen harhautus" koska kuskit eivät vaihda suuntaa maalilinjan kohdalla kurvin alkamisen tähden.

Maalikamera on oikein suunnattu eikä esitetty harha johdu maalikamerasta. Tämän halusin lisätä keskusteluun, muista asioista voi väitellä pitemmällekin.

Terveisin,
Juha-Pekka Reijonen

Kirjoittanut

Maalikamera

”Jyväskylässä maalilinja on kaarteen alussa. Maalilinja on linjassa kaarteen mukaisesti, joka suoraan ajettaessa aiheuttaa renkaiden epäsymmetrisyyden”

Voi olla että ymmärrän väärin linjaus kommentin, mutta mielestäni maalikamera on linjassa maalisuoran tai sen kuvitteellisen jatkeen kanssa eli 90 asteen kulmassa suoraan nähden, ei kaarteeseen nähden.

Maalikameran kuvissa kärryjen sisempi pyörä on usein hieman taaempana, mikä selittyy sillä että valjakko on kääntynyt kaarteen suuntaan eikä suinkaan jatkanut suoraan. Jos valjakko jatkaa suoraan, ovat renkaat kuvassa samalla linjalla.

Jos maalikamera olisi linjassa kaarteen mukaisesti, mutta valjakot tulisivat suoraan (eli kuskit eivät vaihda suuntaa), niin silloin sisempi pyörä ylittäisi maalilinja ensin ja maalikamerankuvassa sisempi pyörä olisi edellä, mutta näinhän ei Jyväskylässä ole.

Kirjoittanut

Kautta kunniani

Olen muuten puhunut puutaheinää. Maalikamera saattaa tosiaan olla suunnattu väärin. Otanpa yhteyttä Killerille.

Terveisin
Juha-Pekka Reijonen

Kirjoittanut

Linjassa on

Enpä usko että maalikamera on suunnattu väärin. Sen pitää olla suorakulmassa maalisuoraan nähden, muutenhan sisärataa juokseva sai etua. Ja uskoisin että aika moni valjakko jatkaa maaliin tultaessa kaarteen suuntaisesti.

Kirjoittanut

oikein suunnattu

(minun mielestäni) Killerin maalikamera on aivan oikein suunnattu, ja kohtisuorassa maalisuoran kuviteltuun jatkeeseen nähden, ei siis radan sisäreunaan maalin kohdalla.