Kirjoittanut Lopettaisitte
Pysyvä linkki tähän keskusteluunEi kuskin painolla ole merkitystä
En tiedä onkse se leikkiä vai mitä kun aina välillä pölistään kuskin painon merkityksestä, turhaa höpötystä!
En tiedä onkse se leikkiä vai mitä kun aina välillä pölistään kuskin painon merkityksestä, turhaa höpötystä!
Vuosia täällä on selitetty, että on sama istuuko kärryillä kevyt vai painava taakka. Järkevä ihminen osaa tähän vastata sen mitä tutkimuskin kertoo.
Tästä löytyykin ja onhan toki ennenkin tästä väännetty.
Zeppelin voi kertoa minkä verran vaikuttaa jos kuskin paino tuplaantuu vai vaikuttaako mitään?
Mikä se semmoinen otus on kun JÄRKEVÄ IHMINEN, missä sellaisia olis nähtävillä?
radan upottavuus suhteutetaan kuskin painoon =O
Lähettäjä: salami Lähetetty: 26.12.07 17:34
paino on renkaiden päällä, sanottiin aikoinaan kun langin
ripa laski patrikilla niin että sivusaumat ratkeili
ajopuvusta.
Painolla merkitystä (449322)
Lähettäjä: Leif Lähetetty: 26.12.07 19:34
Kyllä painolla on merkitystä. Miksi muuten kehitettäisiin
esim kevyempiä kilpakärryjä. Vai tehdäänkö niitä siksi, että
kuskit voisivat olla lihavampia näin hyvinvoinnin
kulta-aikana?
Tuntuu kyllä aivan käsittämättömältä, että kärryistä yritetään nipistää muutamaa kiloa pois käyttämällä kalliita materiaaleja ja sitten kuitenkin ollaan sitä mieltä, että kymmenen viisitoista kiloa kuskin painossa ei vaikuta mitään.
Suomessa on ainakin yli puolet miehistä ylipainoisia, ja selvästi lihavia ainakin kolmasosa.
Lämminveri raviohjastajien joukossa näitä pitäisi olla samassa suhteessa. Niitä ei kuitenkaan ole kuin kolme.
Lähes kaikki ylipainoisten kuskien hevoset antavat ainakin 20 metriä viimeisellä sadalla metrillä periksi,täydellä matkalla.
Niinpä luonnonvalinta onkin karsinut melkein kaikki ylipainoiset kuskit lämminveripuolelta. Saisi karsia kaikki.
Puttepollepuolella Pertti Puikkonen on yksi ehdottomista ykköskuskeista. Pete ei ole kevyemmästä päästä, minkä voi jo silmämääräisesti havaita. Toinen tuhti kuski on Ahti Antti-Roiko ja hyvin on hänenkin hevosensa usein liikkuneet.
Esim. Pete on tasoituskuski. Häenellä on varaa antaa painonsa takia se kakskymmpiä muille eteen. Jos Pete lauhduttaisi 20-30 kiloa, hän olisi aivan ylivoimainen, vaikka lehmällä ajaessa, joten kisoista menisi mielenkiinto. Siksi on hyvä, että Petellä on aina eväät reissussa mukana. Hän ehtii myös katsella maisemia ja radanvarren kauniita neitokaisia, kun meno on kohtuullista eikä liian nopsaa.
teitä mistä väittelette, tietenkin sillä on merkitystä. Ota ensi keskiviikkona polkupyörä Vermoon mukaan ja pyydä vaikka Puikkonen tarakalle ja kellota kierros. Voit toistaa saman vaikkapa Moilasella kunhan hengitys on tasaantunut, kellota tämäkin kierros ja vertaa aikoja. Eiköhän tämä tästä asiasta riitä.
"results in about a one percent penalty (in terms of the horse's energetic cost of locomotion) for DOUBLING of driver weight."
Tämä oli laskeskeltu jo aiemmin tuossa aika tarkkaan pari vuotta sitten vanhassa ketjussa. Siellä oleva linkkiosoite ei enää toimi mutta laitan saman artikkelin linkin tuohon alle.
Eli 1% vaikutusta kun kuskin paino tuplaantuu noin suurin piirtein.
Linkki Ravia keskustelu 23.8.2006 (http://www.ravia.fi/read.php?viewall=1&groupid=1&id=272594&limit=121&subpage=1)
Eli täältä löytyy se artikkeli mitä tuossa ylempänä on lainattu.
Yleisesti kaiketi vielä niin, että mitä rapaisempi keli eli upottavampi rata niin sen huonompi homma jos kuskin paino lisäksi tuplataan.
Linkki RJ WALSH (http://www.rjwalsh.com.au/i_weight&balance.htm)
20 metriä täydellä matkalla.
En katsellut nyt erikseen mitään, mutta muistelin jonkun kärryfirman laskeneen tuon prosentin vaikutuksen. Se tarkoittanee reilun puolen sekunnin tasoitusta kilometriajassa. Tarkista parempana laskijana. En tiedä sitten miten kiihdyttelyt, jarruttelut ja paikkojen vekslailut ja muut on huomioitu.
Paksu äijä rattailla joka tapauksessa vaikuttaa, vaikka kärryt olisi miten balanssissa.
Ei se Ahtikaan sateen jälkeen madonkoloon putoo mutta niin vaan pärjäs Robertolla hienosti eilen Vermossa raskaalla radalla!
valjakko Virkan Tähti/Antti Teivainen kilparadalla. Olisikohan kuskin vaikutus enemmänkin kuin edellämainittu yksi prosentti?
Special Julianolla sitten jäikin jo viimeiseksi ja 50 metriä.
Nämä jäämiset eivät tietenkään toteudu kuin silloin kun hevonen joudutaan ajamaan tyhjäksi.
Jos hevosella energiaa riittää ja jää vielä varastoonkin, niin eihän se silloin tietenkään mitään jää, vaan voittaa.