Kirjoittanut kellottanut
Pysyvä linkki tähän keskusteluunSurkea ajo young moon hossilla
Istui kuin kirkon penkissä kun keulassa käveltiin. Tuli hyvin loppua mutta antoi liikaa tasoitusta kun nukahti parijonoon...
Istui kuin kirkon penkissä kun keulassa käveltiin. Tuli hyvin loppua mutta antoi liikaa tasoitusta kun nukahti parijonoon...
oli nukahtaminen, koska ei halunnut ajaa kuolemasta. Koivusella tuli yllättävän hyvin loppua, en olisi uskonut noin hyvään lopetukseen.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Tuli Ihan Forssin Mika mieleen. Hänellä näitä vastaavia nukahduksia näkee yleensä eikä Moilaselta. Tänään meni näin pain.
Voittaa kuudennen kerran putkeen ajajaliigan murskaavasti.
On tuo jossain vaiheessa ollut hereillä.
Meinaatko että näitä ei ole Mikalta nähty sen takia kun voittaa ajajaliigan? Onpas erikoinen argumentti :)
Kyllä noita on juuri Mikalta ylivoimaisesti eniten kärkikuskeista minun mielestä nähty.
Ei kait se sitä tarkoita jos voittaa ajajatilaston etteikö välillä ajelisi huonosti?
vähä kummastutti ku pienessä lähdössä ajelee perällä mutta kyllä ne kuskit tietää olosuhteet ja tilanteen, minkäs voi.. täällä kotona ei tuule ja vettä sada koskaa
Niin jos Mika ei ois tänä vuonnakaan "nukahtanut" niin tällä hetkellä ois varmaan 400 voittoa ja Moilasella se 250 kun nukahtelee vähemmän...Se on helppoa ajaa lähtö oikein täältä kotisohvalta.Ei löytynyt kerrotusta kuin Hietanen ja Moilanen mutta en syytä kuin itseäni.
olisi ajanut kuten kuolemassa pitääkin, niin Moilanen olisi lepattanut lopussa lähelle ? Veikkaan, että eilisellä kelillä oli myös vaikutusta kuskien haluun ajaa kuolemasta varsinkin, jos oma ajettava ei ollut niitä vahvimpia kiertäjiä.
Koivunen ajoi mielestäni juuri oikein kuolemassa. Hän teki ajollaan takahevosten mahdollisuudet olemattomiksi ja sitten ei ollut enää muita vastustajia kuin keula.
Kyllä tuo eilinen voitto oli Koivusen hienon ajon tulos pitkälti. Vei Moilasta ns. satanolla :)
se meni Koivusen kannalta. Harri varmaan itsekin vähän yllättyi Beniton sitkeydestä lopussa ? Hietasen Madickens Stjärnaa on lopussa yleensä melko vaikea ohittaa, sillä tämä vastaa keulasta todella hyvin. Itse en uskonut etukäteen Beniton mahkuihin, mutta hevonen + kuskin ajo olivat eilen erittäin hyviä.
Sama juttu. Ei ollut kuin MS ja YMH lapulla. Keula oli kesy ja Akun mahdollisuudet menivät hitaaseen matkavauhtiin.
kelillä MS olisi kadonnut lopussa horisonttiin...
Nukahtamiseen.....
Aku olisi eilen voittanut tuon lähdön ?
Vetämällä oikeasta ohjasta viimeistään 600 ennen maalia. Nythän aku istui vielä jonkin matkaa sammuvan selässä.
Seurasin hieman keskusteluja täällä ja huomasi, että sinulla on kovin subjektiivinen näkemys näistä ajoista riippuen kuka kuski on kyseessä.
Ei millään pahalla, mutta nämä viestit mitä tänne kirjoitat vaikuttavat hötönetin jutuilta jossa ei puhuta yhtään asiaa vaan vain haukutaan toisia kuskeja ja kehutaan sitä omaa suosikkia.
Ettet vaan kirjoittelisi myös tuonne hätänettiin?
Haukut ihmisiä jotka arvostelevat Mikan ajoja ja sitten kuitenkin itse arvostelet ihana samallalailla Moilasen ajoja. Mielestäni kirjoituksissasi on melkoinen ristiriita.
Eikö olisi mukvampi keskustella kuskeista ja ajoista asiallisesti eikä noin niin kuin sinä täällä teet?
Preparee? (1199607)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 16.12.15 20:46
Meinaan wardrumilla...
Ihmettelen hieman (1198130)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 12.11.15 16:39
Ymmärrän kyllä että monia voi kiukuttaa kun itsensä pelaama
hevonen häviää kuskin takia mutta Forssin kohdalla haukutaan
kyllä väärää puuta.
Mies ajaa kuitenkin esim tänä vuonna kolmanneksi eniten
startteja ja jokseenkin ylivoimaisella voittoprosentilla
paljon ajavista ja voittaa myöskin usein tosi vähän
pelatuilla hevosilla joilla muut ei ole juuri pärjänneet.
Jälleen yksi ketju tyhjästä ja turhasta vain siksi että
muutaman euron hävinnyt "petsari" purkautui kun Mikan ajama
hevonen hävisi. No, se sallittakoon hänelle.
Nyt pitäisi varmaan huutaa: p..ekleen poro! (1198145)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 12.11.15 21:11
Ajoi ylivoimaisen Joker Photon pussiin kouvolassa. Varmaan
preparee.. Näitä sattuu ja oma peli putosi siihen mutta en
ole katkera kuten monet on. Huomenna osuu varmasti.
Vaikka ajo olikin todella surkea. Suomen ykköskuski olisi
voittanut tuolla 50m.
Mitä nuub itkee? (1199032)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 28.11.15 19:02
Eihän force one olisi voittanut tänään millään juoksulla jos
ei muut olisi kaatuneet lopussa..
Ihne narinaa. Koeta nyt rauhoittua ja ottaa järki käteen jos
sellaista löytyy.
Todella murheellista vaahtoamista (1198096)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 12.11.15 10:10
Mika Forss on jostain kumman syystä vuodesta toiseen
joidenkin mm."japi" hampaissa.Joskus tuntuu että tällaisilla
ravien seuraamisen pääasiallinen homma on seurata
suurennuslasin kanssa kuinka valtakunnnan ykköskuski
"töppää".
Akun YMH ei olisi vetänyt maaliin kolmatta raskaalla radalla eilen. Olisi topannut 100 ennen maalia ja Akukin tämän tiesi, siksi ei aiemmin kääntänytkään.
Kokeilin nouseeko yhtä kova haloo kun moilanen töppää ja innostuuko kukaan samaan tapaan kuin Mikan töpistä:) Eipä tietenkään koska Mika on se jota sopii arvostella useiden kirjoittajien mielestä.
Sama virhe eri kuskin ajamana ei saa ketään vaahtoamamaan mutta kun sen tekee suomen ykköskuski niin jo on hurja huuto päällä.
Mistäköhän mahtaa johtua?
Kyseessä on kaksi suomen parasta kuskia kyseessä ja molemmille tulee välillä virheitä.
mitä enemmän ajat, niin sitä enemmän onnistut mutta myös epäonnistut. Aika yksinkertaista...
Kaikki kuskit töppää joskus mutta parhaat erottuu kokonaisuudesta kuitenkin edukseen.
Eli pitkässä juoksussa kokonaisuus ratkaisee.
Ai niin, jos olisi ketju Forssista, olisi puolustuspuheenvuoroja kolme ketjullista. Unohdin.
Täällä olen. Näyttää tuo Mika puolustavan hyvin itse itseään, vaikka virheitäkin tekee niinkuin muutkin. Nytkin on tilastollisesti 45 voittoa seuraavaa edellä, vaikka onkin vähemmän ajanut. Älä silti, tobias, ole katkera. Kyllä päivä vielä paistaa sinunkin risukasaasi. Tuurikin kääntyy, jos raha riittää.
Minä olen henkeen ja vereen Mika Forss fani. Totesin vain faktan, eli jos ketju olisi Forssista, olisi asenteesi täysin toinen. Tuolla on vieläkin tuo vanha ketju, jossa olet kirjoittanut kolmasosan kaikista kirjoituksista. Miten se Mika silloin ei itseään tarpeeksi puolustanut?
Siellä on monta ketjua, joissa olen ymmärtänyt noita Mikan ajoja paremmin kuin monet muut. Ne ovat etupäässä ajalta - niinkuin hyvin muistat - ajalta jolloin "Antin piti dominoida ajajaliigaa seuraavat kymmenen vuotta".
Hyvä kuski oli Antti sill
oinkin ja hänellä oli enemmän niitä dominoivia hevosiakin.Ajat kuitenkin muuttuvat ja Mikakin on omina oppivuosinaan oppinut ajamaan paremmin. Vielä tosin on Mikallakin ajettavia, joiden kanssa hän ei ole tullut ylioppilaaksi.
Opiskele tobias sinäkin niin sinusta voi tulla Mikan tasoinen mestari.
Ja mitenkähän Antti liittyi aiheeseen? Mika on mestari alallaan. Olen fani. En kuitenkaan selittele hänen virheitään oikeaksi, kuten sinä teet innokkaasti. En tiennytkään, että sinäkin olet näitä Moilanen/Teivainen loanheittäjiä. Ilmeisesti usealla nimimerkillä.
Ala-arvoinen keskustelija sinä olet aina ollut lukemattomilla nimimerkeillä, mutta älä sekoita minua itseesi loanheittäjänä eri kuskien päälle.
Tosin suurin osa sinun loanheitoistasi on kohdistunut eri nimimerkeillä mieluummin muihin kirjoittajiin kuin kuskeihin.
Yritin jo alkuun saada tuon sinun "missäs Nipa"-viestin asiattomana poistetuksi, mutta kun poistoa ei kuulunut, viesti oli ilmeisesti ylläpidon mittapuun mukaan tähän ketjuun sopivana asiallinen, joten jatketaan "keskustelua" ja kutsutaan hengenheimolaisesi samalle haaskalle.
Jos ei ravialla asia kiinnosta, niin asiattomuudet sitten. Elämää syntyy, jos edes jostakin kirjoitetaan. Pelikeskusteluahan ei tällä palstalla ole syntynyt aikoihin.
Eiköhän Antti ja Ari ole kuitenkin edelleen ne parhaimmat suomessa ajavista ohjastajista jos ajotaitoja katsotaan.
Hyvällä hevosella osaa ajaa kuka vaan, mutta sitten kun tarvitaan vaikean kuskin kärryille kuskia, niin silloin usein kutsutaan Antti tai Ari kärryille. Heillä on ilmiömäinen kyky ajaa ravia hevosilla joilla muut eivät pääse kuin laukkaa ja silti saavat vielä hevosista irti eivätkä vain istu kyydissä tukemassa hevosta. Myös kyky saada laukka alas on jotain yhtä hienoa mitä on totuttu suomessa vain Kontiolta näkemään.
Mika on tällä hetkellä kuitenkin suomen ykköskuski, mutta en itse pidä häntä kutenkaan Antin ja Arin veroisena. Tässä lajissa kuitenkin tarvitaan paljon paljon muutakin kuin ajotaitoja.
Väitän että jokainen ammattikuski on riittävän hyvä voittamaan lähtöjä lähtöjensä parhailla hevosilla, mutta Mikalla on paras kyky luoda suhteita ja tehdä nöyrästi töitä omistajille ja valmentajille ja näin saada enemmän hyviä ajettavia kuin nuo kylläiset useiden tuhansien voittojen miehet, joita ei saa edes Solvallaan lähtemään vaikka pyydetään :)
Iän ja menestyksen myötä tulee väistämättä mukavuudenhalua joka sitten tietenkin on suoraan vaikuttava ajettavien määrään kun ei olla valmiita lähtemään joka kapinaan mihin pyydetään.
Mikalla on vielä yli puolet matkaa Arin saavutuksiin ja puhumattakaan Jorman ja Antin saavutuksiin, joten hänellä nälkää riittää ihan erilailla ja sen huomaa kun Hän palvelee hevosenomistajia ja valmentajia jopa monesti pelaajista välittämättä ja siksi saa ihan ansaitusti paljon sanomista pelaajilta. Tähän ei kovin moni muu kuski suostu tietääkseni?
Ei näitä kannatta niin tosissaan ottaa ja inhottavinta on juuri tuo jonkun kuskin fanitus ja toisen dissaus kun ajavat samalla tavalla. Eihän sellaisessa touhussa ole järkevän spekuloinnin kanssa mitään tekemistä?
Kaikki nuo ammattikuskit ovat kuitenkin huippuja ja riittävän hyviä pärjätäkseen tässä lajissa.
Lyhyesti sanoen asiaa, joka on ollut tällä palstalla kuskikeskusteluissa tuiki harvinaista. Ykköskuskitkin vaihtelevat. Joskus jopa samoissa raveissa moneen kertaan. Nämä "fanittajat" ovat sitten asia aivan erikseen.
ja muut alaa jo pidempään seuranneet havaitsevat myös jonkin asteisia muutoksia kuskien ajotyyleissä. Antti ja Saarelan Jamppa lienevät näistä hyviä esimerkkejä. Nyt en todellakaan tarkoita muutoksia huonompaan vaan päinvastoin. Antti ja Jamppa ajavat nykyään huomattavasti "siistimmin" kuin tuossa 10-15 vuotta sitten, jolloin keulaan piti päästä maksoi mitä maksoi.
Mikakin ajaa pääasiassa hyvin, mutta ihan ylioppilaaksi en minäkään häntä tietyillä ongelmahevosilla päästäisi. Voittaa kuitenkin ajajaliigan ties monettako kertaa putkeen ihan ylivoimaisesti. Ihan kuten Jomppe ja Antti aikoinaan.
Nimittäin jos puhutaan hyvistä kuskeista nykypäivänä.
Mika Ja Ari on muita edellä vähintään suoran mitan edellä menestyksessä.
Ja jos siitä puhutaan että Mika ei joidenkin mielestä yllä koskaan vaikkapa antin tai jompen saavutuksiin niin totta voittojen määrässä.
Aloitti niin paljon vanhempana kuin em kuskit ja nykyään on kilpailu kovempi.
Mika on kuitenkin ehdoton ykkönen jo kuudetta vuotta, siitä ei pääse minnekään vaikka kuinka vääntäisi.
Meinaatko Kellottanut, että Antin ajotaidot ovat kadonneet johonkin?
Vai etkö ole koskaan pitänyt hanta hyvänä kuskina?
Mitäs mieltä olet Jorma Kontiosta? Hän ja Teivainen omaa samat vahvuudet.
Ajoi joskus aikoinaan hyvin mutta se oli silloin ennen kun "piikki"anttia kunnioitettiin:)
Jomppea en ole seurannut kun ajaa ruotsissa.
Miten Antti ajaa nykyään erilailla kuin silloin kuin voitti paljon?
Jorma Kontio ajaa hyvin samalla ajotyylillä kuin Teivainen ja on siis pohjoismaiden menestynein ohjastaja. Kannattaa joskus katsoa joku Kontion ajo, niin tiedät sitten miten hän ajelee.
Ei näistä kärkipään miehistäkään kukaan pärjäisi huonoilla hevosilla.
Tietenkin se on niin, että on pitänyt tehdä jotain oikein, että on saanut niitä parempia hevosia. Se kuljetajan osuus ei varmaan ole 25-35% enempää. Eli lähes kuka tahansa amatööri ajaisi Forssin hevosilla vuoden aikana sen reilu 200 voittoa. Toisinpäin Forss ei ajaisi sen amatöörin hevosilla 10 voittoa enempää, kun ei vain hevonen riittäisi.
Turha noita jätkiä on kovin korkealle jalustalle nostaa. Tämän pitäisi olla selvää jokaiselle, joka on näitä pidempään seurannut. Toki jokaisella on omat suosikit, mutta usein ne perustuvat vain siihen, että kenellä on sattunut saamaan isompia lunastuksia. Kuljettajien asettaminen on paremmuusjärjestykseen on pitkälti makuasia.
hieman eri mieltä, vaikka iso linja onkin kohdallaan.
Miksi fiksu valmentaja Markku Nieminen antaa huippukuskien, yleensä Moilasen, ajaa valmennettaviaan isoissa kisoissa, vaikka voisi itsekin niissä ajaa ? Vähän sama juttu akselilla Ojanperä/Kontio.
On yllättävän suuri. Olen laittanut monesti merkille että kun hyvä kuski hyppää rattaille saattaa ennätys parantua jopa sekuntikaupalla.
Jos tosiaan huono kuski ajaisi samoja mitä hyvät kuten Mika ja Ari ym hyvät olisi voitto/sija%:t ihan muuta ja radikaalisti.
Kuskin merkitys on yllättävän suuri.
Vrt.Shadoom.
Jos tuota ajaisi joku hyvä jälki olisi ihan toisenlaista. Kyseessä on erittäin hyvä hevonen.
Toiset ovat totaalisen yössä. Yksi esimerkki on juuri Shadoomin vakiokuljettaja. Todennäköisesti ko. hevosenomistaja on erittäin varakas ja/tai tämän hovikuskin sukulainen. Muutoin järjestely on erittäin outo.
Onhan näitä esimerkkejä aika paljonkin. Nyt täältä E-P:ltä esimerkiksi tuo Turboliini. Hevonen siirtyi edelliseltä valmentajalta Paavo Aallolle ja taso parani heti noin 5 sekunttia. Eli kyllä näissä amatöreissäkin on eroa.
Useimmat näistä synkimmässä yössä olevista ajavat tietenkin itse maailman tappiin asti hevosiaan, etteivät huomaa sitä, että oma taso on vain surkea. Luulisin kyllä, etteivät ole sentään niin yössä, etteivät tietäisi, eivät vain halua muiden antaa ajaa. Tai jos vahingossa antavat oman ajokieltonsa tai flunssan takia toisen ajaa. Tuolloinkin varmasti ajatuksena on se, että helppohan se minun tekemillä pohjilla on ajaa. Ei vain käsitetä sitä, että oma taso ohjastajana on äärimmäisen heikko.
Paljon on semmoisia valmentajia, että jos niiden valmennuksesta hevonen menee lähelle 30 läpi, niin hevosen oikea taso on ainakin 25.
Semmoisiakin täältä E-P:ltäkin löytyy, jotka omasta mielestään tietävät kaiken ja hevosen taso on semmoinen, että jo kierros on liikaa. Jokainen kerta hevonen on kuitenkin etukäteen lähes Elitloppet- tasoa. Ei voi järjellä käsittää, nämä ovat järjestään miehiä, joilla on 30 huonoa vuotta alla, mutta uskoa omaan tekemiseen löytyy. Toki se on hyvä, että harrastajia riittää ja pelimielessäkin on helpompi, kun voi jo valmentajan nimen perusteella laittaa hevosen ikuiseen tappoon.
Usein koelähdöstä alkaen tietää, että jos hevosen nimi on erikoinen, siitä jo tietää, että menestystä ei ole ikinä luvassa. Joku semmoinen vääntö, missä ei ole päätä, eikä häntää, mutta kuulostaa jonkun maajussin mielestä kivalta.
No niin, kuitenkin se on lopulta niin, että huonolla hevosella ei kukaan pärjää. Oli Moilanen, Teivainen tai Forss.
Antin ajotyyli on muuttunut "pehmeämpään" suuntaan eli aina ei ajeta väkisin keulaan, vaan otetaan enemmän huomioon hevosen nykyinen suorituskyky/päivän kunto.
Muistan joskus 2008 tai 2009 Teivon 76-raveissa, kun Antti ajoi Rydens Cindyä ja Jamppa huippukuntoista Hallo Pamelaa ja molemmat olivat eturivissä. Silloin avattiin eka 500 kymppiä ja keli ja rata olivat syksyisen koleat ja ratakin taisi olla 1-2 sekkaa hidas ? Silloin ajettiin kilpaa eikä armoa annettu, kun piikkiä tavoiteltiin. RC voitti ja HP taipui lopussa rahoitta.
Itselle tuo startti jäi erityisesti mieleen, kun pelasin kyseistä paria itselleni isolla panoksella ja harmitti ohiveto todella paljon, koska kyseessä olivat selvästi lähdön kovakuntoisimmat hevoset ja tuo suora pari oikein odotti ottajaansa.
Tuohon aikaan kyseiset herrat ottivat muulloinkin aika paljon yhteen keulapaikkaa tavoitellessaan. Nykyään tyyli on muuttunut molemmilla paljon parempaan suuntaan ja herrat ajavat mahdollisimman hyvistä sijoituksista hevosen suorituskyky huomioon ottaen. Pelaan näitä kuskeja melko paljon jopa yllärihevosilla.
Enpä tiedä. Eiköhän tuohon vaikuta aika paljon millä hevosilla on ajettu ennen ja nykyään.
Ennenhän Antti otti voittoja solkenaan joten jos silloin ajoi sinusta huonommin, niin kuinka hyviä niiden hevosten on täytynyt sitten oikein olla kun on ottanut tuhansia voittoja?
Antin lempinimi Kaasuhan ei tule siitä että ajaa päämärkänä keulasta vaan siitä, että on ylivertaisen nopea auton takaa.
Jos taas olet nopea startissa ja haet useimmiten sitä keulapaikkaa, niin toki olet aika usein mukana kovissakin avauksissa. Vai ketä on ne kuskit jotka suosikeilla luovuttavat suosiolla keulat pois?
Yhden lähdön perusteella en lähtisi vetämään noin radikaaleja johtopäätöksiä ajotavoista. Välillä tuntuu, että porukka miettii vain kuskeja eikä tajua millä kalustolla ovat liikenteessä.
Eilenhän Antti kaahotti taas keulasta ravien päätöslähdössä voiton. Jos ei olisi voittanut, niin olisi sanottu, että kaahotti keulasta kun ei muuta osaa, mutta nyt kun voitti, niin kukaan ei sano mitään :)
taas tuo lempinimi "Kaasu" tuli ajotyylistä, joka oli aika usein kaasu pohjassa alusta loppuun. Nopea avaajahan Antti on aina ollut ja on vieläkin, mutta aiemmin tuo kaasu hirtti kiinni nykyistä useammin.
Itse olen aina pelannut paljon Anttia ja pelaan edelleenkin. Kerran jätin markka-aikana 90-luvulla Antin pitkän harkinnan jälkeen pois nelosen vikasta kohteesta ja noin 40.000 markan lunde jäi silloin tekemättä. Olisi maksanut 5 mk lisää ottaa Antti siihen lähtöön mukaan. Enään ei näin pääse käymään, opin sen siitä kerrasta !
Nimitys tuli yksinkertaisesti siitä, että "pikku keltuainen" ajoi ESAB:n mainos ajopuserossaan. Häntä sanottiin joskus ajopuseron johdosta myös "pikku hitsariksi".
Kaasu lempinimi tulee nimenomaan siitä nopeudesta eikä siitä että kaasu hirttää kiinni.
Kaasu on siis lempinimi hyvässä mielessä.
Samoin kuin Moilasta kuvailtiin ovelaksi rotaksi satavarmassa, niin se oli ennemminkin kehhumista kuin haukkumista.
Nämä kuskifanaatikot jotka haukkuvat Moilasta ja Teivaista ovat itse keksineet ja kääntäneet nuo haukkumiseksi.
Ja sitten ne jotka eivät tätä tiedä luulevat niiden olevan jotain ihan muuta kuin todellisuudessa ovat. Aivan kuten sinulle Japi on käynyt tuon kaasu sanan kanssa.
Aikanaan oli pitkään pieni keltainen ja sitä ennen taisi olla pikku-hitsari?
Nipa vanhempana varmaan muistaa tarkemmin?
Nipa hei. Keskitypä aiheeseen. Lapsellista väittää, minun kirjoittaneen eri nimimerkeillä tänne, kun sitä en ole tehnyt. Itse tosin olet siitä tunnustuksen tänne tehnyt. Liekkö ketju vieläkin tallessa.
Totesin faktan, että jos Forssista olisi ollut kyse, olisit kirjoittanut kolmasosan ketjun kirjoituksista, kun muita arvostellaan hierot vain käsiäsi. Kommenttini perustuu faktoihin, eikä mutuun, kuten asiattomat syytökset muista nimimerkeistä.
tämä kellottanut taitaa olla Nipan toinen nikki. Avasi Antti-purkin ja laskee nyt menemään minkä kerkeää keulasta?
taitaa olla oikeassa tuosta "Kaasu" lempinimestä ihan alunperin, mutta meidän omassa pikku peliporukassamme Anttia kutsuttiin kaasuksi nimenomaan siksi, että hän antoi aina hevoselle mahdollisuuden ja ajoi rohkeasti eteenpäin ts. ei säästellyt kaasun käytössä. Jäi aika harvoin pussiin toisin kuin eräs punaista ajoasua nykyään käyttävä herra.
Näistä kuskien lempinimistä oli aikoinaan mielenkiintoinen ketju täällä foorumilla. Löytäisikö joku vielä sen ?
Nyt sanon sinulle ystävällisesti. Mene hoitoon vaiunoharhaisuudestasi. Kyllä näitä sinun vanhoja nimimerkkejäsi on tiedossakin, mutta en usko ylläpidonkaan tykkäävän, jos niitä tähän levittelisin.
Ylläpitoa ei näytä tämä "kirjeenvaihtomme" ärsyttävän, mutta hauskaahan tästä tulee, jos minä aikuisen oikeasti olen vielä kellottanutkin.
Tuli mieleen sinusta eräs mielisairaalan potilas Hasekin Sotamies Svejkin seikkailuista. Hän sanoi olevansa kaksi maapalloa, joista se isompi on pienemmän sisällä. Samaa vainoharhaa on sinullakin.
avaajalle ihan positiivisesti todeten sellainen huomio, että kyllähän täällä vielä saadaan muistakin pitkiä ketjuja kuin vain MF:sta. Taisit sitä jossain vaiheessa tätäkin ketjua vähän epäillä ?
Kyllä Antin ajotyyliinkin "Kaasu" sopi. Niihin aikoihin Antti pyrki (melkein ) aina keulaan ja veti johdossa kaikkein nopeimmin kolmannen puolikkaan - ihan vaan viedäkseen takaa tulevien kirimehut loppusuoralta. Oli tästä aikanaan joskus puhettakin, vaikka ei näillä palstoilla.
Antti tosiaan ajoi monesti ja ajaa vieläkin taktisesti sen kolmannen puolikkaan. Sekin tosin on kääntynyt näiden tiettyjen tyyppien toimesta keulasta niin pitkään kun peli vetää taktiikaksi.
Aika usein se peli veti tällä taktiikalla loppuun saakka. Ei tietenkään aina, mutta näistä Antti sai myös sen "voitontahtoisen" leiman. Varsinkin viime aikoina ei ole ollut Antillakaan aina tähän taktiikkaan sopivia hevosia. Tuo Japin mainitsema Rydens Cindy oli näitä "Antin hevosia" parhaasta päästä.
Ja eikös se tehnyt vielä hurjia juoksuja ranskanturneen jälkeen?
Onhan tässä nyt ketju täynnä bullshittiä, mutta itse olen sitä mieltä, että Antti on parantanut tasoaan merkittävästi taidoiltaan jopa ykköskuskiksi tuon ajotavan muutoksen jälkeen. Tuossa juuri noin 4-8 vuotta sitten tuli näitä kaahotuksia ja keulaan väkisin prässäämisiä joka ilta ja yleensä useamman kerran. Nythän niitä ei tule yhtään ja työskentely on luotettavaa omistajille ja pelaajille.
Nythän tähän lisää paskaa tuli, kun sinä tähän poliisiystäväsi tobiaksen kanssa tähän pöllähdit - tietämättä varsinaisesta asiasta höykäsen pölähtävää " Antin kaahotuksista ym. ym."
Amazing goalin rattailla. Eriomainen loppuveto riitti vain kakkoseen.
Joskus mokaa paraskin.
Miksei Nipan ainakin kahta viestiä tältä sivulla ole jo poistettu? Ennen vanhaan ainakin kirjoitussääntöjen raiskaaminen on johtanut poistoihin ja noin törkeä pitkiin banneihin.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Ne hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
Joskus ihmetyttää, miksi täällä saadaan joka asiasta mentyä henkilökohtaisuuksiin. Kirjoitusten taso on yleensä jossain 15-17 vuotiaiden ja vähän nuorempien tasolla.
Toki ymmärrän joidenkin kirjoittajien, esimerkiksi Nipan pointin olevan se, että palsta yleensä pysyy hengissä. Paras keino siihen on tietenkin se, että heittää aina hieman bensaa liekkeihin. Aina löytyy niitä, jotka ottavat kaiken henkilökohtaisesti.
Tämäkin otsikko on kerännyt aika paljon klikkauksia, mutta suurin osa on tuota eipäs juupas tasoa.
Toki se on niin, että asiasta kirjoittaminen vaatii älyä ja/tai näkemystä, eikä niiden löytyminen ole lainkaan selvää.
Joka tapauksessa Joulu on tulossa ja sen myötä ravipetsarin kaksi pakollista vapaapäivää. Koitetaan selviytyä niistäkin. Suurimmat paineet voi päästellä vaikka tällä palstalla.
mieltä. Hieman erikoista tässä pitkähkössä ketjussa on se, että se ei kohdistu kovinkaan paljon tiettyyn kuskiin, vaan sanaiset mittelöt tehdään pääosin kirjoittajien kesken.
"Tämä oli vaan (1199706)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 20.12.15 10:23 Kokeilin nouseeko yhtä kova haloo kun moilanen töppää ja
innostuuko kukaan samaan tapaan kuin Mikan töpistä.."
Lyhyt ketju tämä on siis siihen nähden mikä oli force onesta kun mika ajoi. Tiedä sitten mistä johtuu:)
Moilasen töppi oli oikeastaan pahempi ymh:lla koska hevonen on kilpaillut huippukunnossa kun taas force one tuli tauolta joka johtui vaivoista ja alla vain koelähtö. Siihenkin nähden kohtuutonta huutoa mikä johtui vain kuskista jota kohtaan yllättävän monella tuntuu olevan jotain ihmeellisiä antipatioita.
ajoi Forcen tieten tahtoen pussiin, eikä yrittänytkään voittaa preparee lähtöään. Aku ajoi taas koko ajan voitosta, eikä hevonen ollut pussitettuna missään vaiheessa. Aika iso ero minusta. YMH:n ajo ei ollut preparee, mitä taas FO:lla oli.
Japin kanssa olen aika samoilla linjoilla. Aku ehkä nukahti ja jäi liian pitkäksi aikaa parijonoon joka oli mahdollinen ajovirhe.
Mika taas tuli suosikilla hiitille 76 raveihin.
Nämä ovat kaksi eri asiaa. Mikahan ei tehnyt ajovirhettä vaan toimi epäreilusti pelaajia kohtaan. Ari taas teki ajovirheen josta tuli sanomista.
Sanot minua vainoharhaiseksi, vaikka itse väität kirjoittaneeni monella nimimerkillä. Nyt epäsuorasti huudat ylläpitoa apuun, kun kritisoin tyyliäsi olla aina oikeassa palstalla? Näinkö se toimii? Eli kun joku kyseenalaistaa sinut, alat vaatimaan poistoa, vaikka itse kyseenalaistat toisia kirjoittajia ja syytät monesta nimimerkistä yms? Ja vielä hoitoon käsket toisia? Hyvää joulua myös sinulle Nipa. Löysää pipoa.
Sanoit aloittajalle, että saatiin toisistakin ketjuun kirjoituksia. Kyllä, sen jälkeen, kun Nipa herätettiin. Ketjun avaus oli Moilasen ajosta yhdessä lähdössä ja se on nyt käännetty Kaasu-Antti keskusteluksi. Hyvää joulua kaikille!
Pointti olikin se huudon määrä.
erityisesti tobiakselle ja nuubille!
Noin vinkkinä vaan, että tuolla alakulmassa saa ilmoittaa asiattomasta viestistä. Ylläpito sitten ratkaisee, onko kirjoitus asiaton tai asiallinen. Kirjoitusohjeiden tulkinnatkin ovat ylläpidon hallussa, samoin kuin poistot ja bannit.
Virattomaksi valvojaksi ei kannata ryhtyä. Siitä on omaakin kokemusta.
Se on muuten nuorekas tunne, että pitkälti yli seitsemänkymppiselle sanotaan, että tämä kirjoittaa alaikäisen tasolla. Oppia ikä kaikki.
Ehkä se porun määrä johtuu siitä, että pelaajat hyväksyvät helpommin inhimilliset ajovirheet kuin prepare startit?
eivät kuulu kilpailutilanteisiin, vaan ne on syytä tehdä harjoitusvaiheessa tai harjoitusraveissa. Jos lähdöissä ei pelata totoa, niin ihan sama, vaikka kaikki ajaisivat prepareita, mutta systeemin rahoittajien eli pelaajien aliarviointi ja dissaaminen totolähdöissä on mielestäni tuomittavaa enkä sitä voi hyväksyä.
Tänään tuo taas nähtiin, että hyvillä hevosilla pärjää kuka tahansa ammattikuski.
Forssi jäi raveista pois ja muut sai ajaa hänen ajokeillaan niin saldona oli 2 voittoa ja 1 kolmos sija ja nyt ei ollut edes mitään Victory Bonsaita ja El Catwalkeja viivalla vaan ihan perushyviä hevosia.
Kuskeilla onkin kaikki kaikessa miten saa noita ajettavia. Ajotaidot ovat riittävät kaikilla ammattimiehillä, mutta se mitä tekee radan ulkopuolella ratkaisee paljon.
Forss hoiti aikanaan tuon kuskimarkkinoille tulon omalla tavallaan ja se kannatti kun katsoo missä nykypäivänä mennään.
Siitä kuitenkaan on turha vähätellä Forssia vaan ennemminkin sanoa, että taitaa olla paras bisnesmies ainakin näistä lainakuskeista :)
Jo kuudetta vuotta peräkkäin.
Saldo puhuu puolestaan.
Ainakin starttimäärien mukaan myös Moilanen ja H. sekä J. Torvinen ovat palvelleet aika hyvin asiakkaitaan eli ajokkeja on riittänyt reilusti.
Jamppa on tietysti oma lukunsa kun ajaa sekä hevosta ja autoa #(§-;
Forssilla on tuo Korhosen Heikki joka on kultakaivos hänelle ja tekee sen eron Moilaseen.
Nyt varsinkin kun Moilanen on napannut Mäki-Tulokkaalta jo saman verran ajettavia kuin Forss. Ennenhän Forss ajoi noin 80% Mäki-Tulokkaan hevosia.
Lindsbergin hevoset taas ovat nykyään Torvisten ajettavina kun ennen niitä ajoi pääsääntöisesti Forss ja jonkun verran Teivainen ja Moilanen.
Torvisen veljekset ovat kyllä tulleet ryminällä huipulle.
Myös Raitala ja Nurmonen sekä Koivusen Olli ovat saaneet vastuuta mukavasti ja sitä myötä myös on tullut menestystä kun ovat saaneet hyviä ajettavia.
Korhosella on kuitenkin aika vähän hevosia starttimäärissä.
Eniten ajaa h.torvinen, sitten moilanen ja vasta kolmanneksi eniten forss. Forss ajaa kuitenkin ylivoimaisesti eniten voittoja edelleen. Eli ajaa hyvin.
Kun joku väittää että suuri voittojen määrä johtuu esim korhosen hevosista niin onpa hassu väite.
Kyllä kuitenkin ylivoimainen määrä starteista ajetaan ihan tavallisten tallaajien hevosia.
Vain häviävän pieni osa on esim korhosen hevosia.
Ei nyt tarvitse lähteä vääristelemään toisten kirjoituksia. Korhosen Heikki on kultakaivos Mikalle sieltä on tullut palkintorahoja ajettuna sisään Heikin hevosilla lähes 300 000€ ja voittoja yli 30 kappaletta.
Tuo tekee sen eron Moilasen ja Forssin välillä tilastoissa kuten kirjoitin hyvin pitkälti, joten ei siinä mitään väärää käsittääkseni ole.
Ensinnäkin ero on 44 voittoa ja toiseksi moilanen ajaa erittäin hyviä hevosia ihan samaan tyyliin kuin kaikki muutkin huiput.
Itsekin totesit että mm.lidsbergin ja mäkitulokkaan hevosia ei Mika enää paljon aja.
Silti ero seuraaviin on murskaava mestarin eduksi.
Otetaan se 32 voittoa pois ja lähes 300 000€ rahaa pois, niin silloin ollaan voitoissa hyvin lähellä toisiaan, ajetussa rahassa Moilanen on edellä samoin kuin euroa per stratti.
Joten voidaan varmaan sanoa, että Korhonen on juuri se joka sen eron tekee tällä hetkellä noiden kahden kuskin välillä?
Sinun eilisiä viestejä taas Moilasen Prepare ajoista kun lueskeli, niin sinun tarkoitusperäsi taitaa olla juuri niitä minkä takia tänne aikanaan rek pakko tuli. Kuskifanaatikot pilasivat tämän palstan ja nyt ilmeiseti yksi on päässyt livahtamaan takaisin sisään?
Itse painotan peleissä monia seikkoja ja kuski on yksi niistä.
On monia hyviä kuskeja joita pitää huomioida, ei pelakästään eniten voittoja ajava kuski.
Tuollaiset korhosjutut kuin sinulla ihan puuta heinää.
Mitä sinä jukkis22 yrität selvittää? Onko aikomuksesi jatkaa Forssin vähättelemistä tälläkin sivustolla? Täytyy ottaa huomioon se 3 viikkoa minkä Mika oli pois Suomen radoilta Tammikuussa, siihen nähden hyvin ajettu. Aina tulee virheitä sille ei mitään voi, ja kaikille enempi ajaville niitä tulee tietysti useimmin. Mutta tuntuu että tämä ahatovan aloittama klikki jaksaa vaan kytätä Forssin suorituksia.
Ei ne Korhosen voitot sieltä pois lähde vaikka kuinka niiden merkitystä vähättelet.
Mutta jääköön tämä osaltani tähän, näen jo mihin tämä ketju on menossa, valitettavasti.
ps: Etkö sinä voisi pysyä siellä hötönetin puolella?
"rroope" puhuu asiaa.
Mikahan antoi tosiaan tasoitustakin olemalla kolme vk poissa, silti ylivoimainen ykkönen. Uskomatonta kuinka joku viitsii jauhaa korhosen hevosten voitoista..
Tuolla starttimäärällä ja noin korkealla voitto%:lla kilpaileva ei voi ajaa huonosti.
Useinhan Mika voittaa aika isollakin kertoimella vaikka kertoimeen vaikuttaa pienentävästi juurikin se että rattailla on maan ykköskuski.
Vaikeahan sieltä on "ottaa pois" keneltäkään kuskilta juuri jonkun treenarin voittoja tai ajokkeja. Varmaan Lindsbergin nimeen on moni aiemmin vannonut, mutta tämä vuosi ei ole ollut mikään kultakaivos starttien määrän ja voittojen puolesta.
Ja kuitenkin vaikka joku näistä kuskeista ei olisi ajanut juuri tietyn treenarin hevosta tai hevosia noissa lähdöissä niin luultavasti sieltä olisi löytynyt joku muu ajokki, jolla se voittovuoro sitten voi olla.
Tilastot kertovat aina jonkun totuuden ja sitä voi sitten koittaa väännellä mihin suuntaan tuntuu. Mutta tuskin Moilanenkaan voi omaa kalustoaan haukkua eli kyllä sieltäkin aika hyvää materiaalia koko ajan löytyy.
Eihän keneltäkään voi mitään pois ottaa. Totesin vain että heikki korhonen on melkoinen kultakaivos mikalle kuten tilastotkin osoittaa. Noin viidesosa sisään ajetusta rahasta kun tulee yhdeltä valmentajalta niin onhan se noissa summissa ihan huikea määrä ja varsinkin kun yksikään noista votoista ei ole mikään todellinen suurkilpailuvoitto tyyliin derby tai suurhollola.
Samaan tapaan Moilasella on ollut näitä hovikuljetettavia ja ainakin Bret Boko on tuonut - jos ei voittoja - niin ainakin rahaa rutkasti tänä vuonna. Samoin kuin vaikkapa Köppinen.
Aika ajoin sitten jollain kuskilla taas voi tulla nousua kun jollain luottovalmentajalla alkaa pidempi nousukausi tai on useampi hyvä nouseva hevonen.
Siihen nähden on vähän ihmeellistäkin, että Forss on noinkin ylivoimainen ollut viime vuosina ja näinkin pitkään.
7 voittoa nuo ovat tuoneet ja jos katsotaan missä kunnossa nuo kaksi hevosta on ollut, niin niillä ei ehkä olisi pitänyt tulla kuin murtoosa noista rahoista.
Nuo ovat lisäksi eri valmentajan hevosia joten ei sillä Moilasella ole Korhosen kaltaista kultakaivosta vaan kyllä Aku on esim. Omalla taktisesti hienolla ajollaan voittanut mm. Finlandia Ajon.
Joku voi miettiä, että miten Mikan on ajanut noin hyvin ja paljon rahaa sisään, mutta moni voi myös miettiä miten ei ole ajanut enemmän rahaa ja voittoja sisään. Derbyssä ja Kriteriumissa oli ennakkosuosikit mutta hevoset olivat jotenkin mystisesti sairaita. Moisia pysähdyksiä harvoin näkee.
HELSINKIN AJO 1,5 7000€ OUTLAW MERCI
KULTALOIMI 1,7 BSH 10 000€
GLEN COSMOS MEMORIAL 1,8 VB 12 000€
KUOPIO STAKES 1,7 EL CATWALK 24 000€
Hambo Vagabondo 2,4 10 000€
Isla ajo zulu hoss 3,2 10 000€
Eugen Pylvänäisen muistoajo 1,4 vb 10 000€
kunkkaripäivänä vitter 1,5 10 000€
€, tammavaltikka venice 2,8 15 000
villinmiehen tammakilpa el catwalk 1,7 35 000€,
derby tamma cahampion el catwalk 1,7 10 000€
€, Espoon palkinto tamma lähtö venice 2,3 10 000€,
avoin sf caravan-lähtö vb 1,5 10 00€,
st.leger tammat venice 2,2 30 000€,
Derbby 100 000€
Kriterium 75 000€
Siinä on ollut mahdollista ottaa suosikeilla ja pääsääntöisesti alle kahteen pelatuilal suosikeilla 368 000€joten kyllä varmaan Mikalla nälkää vielä riittää ja vähän hampaankoloon on jäänyt tältä vuodelta?
Siinä on kuitenkin 16 suurkilpailua jossa on ollut suuri suosikki Mikalla ajettavana ja voittoa ei ole tullut.
Muilta kuskeilta löytyy 1-2 tappiota vastaavanlaisilla suosikeilla suurkilpailuissa, joten itseäni ei ainakaan ihmetytä pätkän vertaa, että Mika pärjää noin hyvin. Eniten mietityttää mitä hän tekee radan ulkopuolella toisin kuin muut kuskit kun saa ajaa noin livoimaisella kalustolla vaikka ei aja ainakaan yhtään sen paremmin kuin muutkaan ammattiohjastajat.
Kyllä on sinun selityksesi aivan puosta. Ei sinulla ole muuta tarkoitusta kirjoituksestasi päätellen, kuin aina ja joka paikassa halventaa kyseistä kuskia, aivan kuten Bulletti laati tilastoja tarkoituksenaan aina vain vähätellä Forssin ajoja.
En minä ehdi matematiikan tutkinnon suorittaneen henkilön kanssa kinastelemaan tilastoista, kun ne on laskettu tarkoituksen hakuisesti.
Jokainen kuski tekee virhe arviointeja, joko omasta tai vastustajan hevosesta. Yritä sinäkin tämä sisäistää Jukkis22.
Eihän se että hevonen pelataan suosikiksi tarkoita sitä että voittaa varmasti. Mystisesti sairaita, kyllä. No sekin on jukkiksen mielestä kuskin moka..
Anna mun kaikki kestää...
Jukkis on ottanut liikaa gögiä ja vahvaa sellaista:)
Mutta koeta nyt kuitenkin kestää että paras on se joka voittaa useimmin ja kovimmalla voitto%:lla.
Totuus ei miksikään muutu.
Nyt on Joulu. Kunhan kerroin millaisella kalustolla ja kukakin on ajanut ja miten on onnistunut. PILOT oli sitä mieltä että ihmetteli miten on pärjännyt noin hyvin, niin kerroin vain oman mielipiteeni, että iyse en ole yllättynyt etä on pärjännyt noin hyvin kun katsoo millä kalustolla ajaa. Toki jos pitää Vitteriä, Veniceä, El Catwalkia, Victory Bonsaita ja kumppaneita pelaajien väärin pelattuina suosikkeina niin silloin ei välttämättä ymmärrä lajista kovin paljoa.
Mika on edelleen tämän hetken ykköskuski suomessa jos se helpottaa teitä, mutta se johtuu tosin hevosista eikä kuskin ajotaidoista pelkästään.
Koittakaa katsoa lähtöjä tasapuolisesti eikä fanilasien läpi. Ei tämä ole niin vakavaa :)
Kirjoitusvirheitä voi tulla kun olen ottanut olutta, mutta en kuitenkaan gögiä :)
Eli nuo olisi kaikki pitänyt voittaa vielä kaiken muun lisäksi #(§-:
Derby ja Kriteriumkin, millä matematiikalla noista voi laskea ajamatonta rahaa 185000€? Eikös Derbystä Mikalle tullut kolmossija yllättäjällä ja suosikki oli kai Araw Hoss joka ei sekään voittanut. Kriteriumin suosikki taasen oli Begemot Frido joka oli tasan viimeinen ja Mikan ajokki oli nelossuosikkina neljäs.
Derby ja Kriterium toki yhteensä 175000€.
Tosiaan tarkkuuta tännepäin el Catwalk oli 1,9 pelattu kakkossuosikki ja Araw Hoss 1,8 pelattu ykkössuosikki tuossa Derby karsinnassa.
Mikalla siis ei ollut suosikkia, mutta ihan pelihevonen kuitenkin?
Ja kriterumissa oli kakkos ja kolmosuosikit vain.
Virhe täällä päässä. pahoittelut siitä.
Jos karsinnassa on pelattu suosikiksi (tai vaikka ei olisi edes ykkössuosikiksi), niin sitten jos ei pääse edes finaaliin niin silti olisi pitänyt finaali voittaa eli näin se ajamaton raha siis koostuu.
Pettämätöntä logiikkaa.
Eli El Catwalk oli sinun mielstä statisti Derbyyb?
Omasta milestäni tuo oli Arow Hossin ohella suurin suosikki voittamaan kyseisen kilvan.
Näin sitä vaan erilailla nähdään asioita :)
Mitä mieltä muuten olet noista kellottanut nimimerkin syytöksistä Moilasen prepare ajoihin? Yleensä otat kantaa aika hanakasti jos erään toisen kuskin prepare ajoista mainitaan. Näihin Moilasen syytöksiin, et ole vielä ottanut kantaa?
Taas olette eipäs juupas tasolla tuossa keskustelussanne.
Ajatelkaan aina edes hetken, ennen kirjoittamista. Se auttaa usein.
Kaikille ihmisille tulee virheitä elämässä, niin myös raviurheilussa. Kukaan ei ole täydellinen.
Toki tämä on siitä hyvä systeemi ja maa, että täällä saa olla mitä mieltä vain, vaikka sitten olisi väärässä.
Mukavia ja rauhallisia lomapäiviä itse kullekin!
Ehkäpä herra x on sekoittanut minut jollain tavalla näihin veijareihin, jotka miekkailevat nyt Moilanen vs Forss väittelyllä tässä ketjun lopussa, kun väitettiin monilla nimimerkeillä kirjoittaneeksi.
Moilanen ja Forss ovat taidoiltaan varmasti tasavertaisia kuskeja. Molemmilla on omat kannattajansa. Molemmilla kannattajilla on sama vika, eli vääristellään väittelyissä faktoja.
Suurimmat virheet jotka toistuu aina:
- Mika Forss ja Ari Moilanen ajaa tavallisia hevosia jne..
Mika Forss ja Ari Moilanen ajavat hyvin vähän nykyään "tavan tallaajan hevosia". Heidän molempien runko koostuu menestysvalmentajista. Forss on jalostanut ajotehtävänsä jopa loistavalle tasolle, pyrkii ajamaan raveissa, joissa hänellä on prosentuaalisesti suuri määrä suosikkeihin lukeutuvia hevosia. On selkeästi vähentänyt määrää ja nostanut laatua. Ajotaidoilla ansaittu etu.
- Väite, että Forss on ollut 3 viikkoa ajamatta tammikuussa on myös väite, jota "kuulee" palstoilla aika ajoin. Forss ajoi tammikuussa startin enemmän kuin Moilanen. 124 vs 123. Tämäkin väite jalostui jotenkin vuoden aikana ja kasvoi kasvamistaan. 10 vuoden päästä mies oli jo 3 kk ajamatta?
- Moilanen on ainoa rotta, joka varastaa lähtötohinoissa
Moilanen on ylivoimaisesti eniten huomiota koiruuksistaan saanut kuski. Forss Teivainen, Nieminen ja kumppanit tehneet tätä Markku Niemisen hevosilla iät ja ajat. Markku Nieminen vaikuttaa olevan jonkinlainen oppi-isä heijaavassa kiihdytyksessä (leikkimielisesti sanottuna) Juha Länsimäki oli aikaisemmin tunnettu voltissa varastamisesta. Osasi tehdä sen todella taidokkaasti, mutta siitä ei netissä huudeltu. Venäläisen Kalle osaa homman myös mainiosti.
Summa summarum. Ajajatilaston ykköspaikka tuo valokeilan hyvässä ja pahassa. Forss on ihailtavalla tavalla noussut menestyskuskiksi Suomessa. Hänen uraansa pelkästään numeroilla seuraamalla huomaa, että hän on keskittynyt tekemään tulosta. Hän on nipistänyt vähän määrässä, lisännyt tasoa. Vaatii enemmän kuin ennen. Päinvastoin kuin suosikkikuskiaan kehuvat väittävät, että hän ajelee tavallisia hevosia, niin niitä on nykyään todella harvassa. Tietenkin välillä pitää ajaa myös uusia hevosia, muuten asiakaskunta ei muutu koskaan ja kenelläkään ei ole menestyshevoset aina tallissaan.
Kalusto on kuitenkin työllä ja taidolla hankittua, eli se on hyvyyden merkki. Siksi jatkuva kalistelu paremmuudesta tiettyjen hevosien kesken on melko loputon suo. Kun Forss lopettaa ylianalysoimisen ravilähdöissä, hän on pysäyttämätön Suomessa. Nyt hän antaa vielä tasoitusta muille miettimällä liikaa kesken lähdön. Voi kuitenkin olla, että tämä tyyli on tärkeä pala hänen strategiaansa, jolla saadaan vain hyvät hevoset ajettavaksi. Kun voittaa ja voittaa, huono sitä on kritisoidakaan. 76 raveissa prepareita ei kuitenkaan kuulu ajaa, ei omilla eikä vierailla.
Tyylit vaikuttavat siihen miten ihmiset näkevät kuskien erilaisuuden ja osa pitää toista parempana kuin toista. Toiset arvostaa suoraviivaista voitontavoittelua, toiset analysointia ja ajan vaikka sisärataa maaliin asti- jos ei muuta tyyliä.
Hyvä kirjoitus Tobiakselta.
Helppo olla samaa mieltä tekstistäsi. Myönnän, että hieman tuli itsekin tässä ketjun lopussa syylistyttyä tähän Kellottajan juupas eipäs leikkiin.
Siihen on vain helppo lähteä tuon kaverin mukaan :)
Kaikki lähti oikeastaan siitä kun sanoin että Heikki Korhosen hevoset ovat kultakaivos Mikalle.
Sitten alkoi selittely että näin ei ole ja siitä se sitten lähti...
Itsellä meni Derbyn muistelot ja osittain Kriteriumin muistelot hieman väärin ja sen myönsinkin kun siitä huomautettiin, joten en kuitenkaan mihinkään vääristelyyn syyllistynyt vaan huolimattomuuteen.
Totuus on kuitenkin edelleen se että Fors on hävinyyt 14 suurkilpailua tänäkin vuonna hevosilla jotka on painettu alle kahteen voittajassa. Muilta kuskeilta en löytänyt vastaavia kuin 1- 2 kappaletta.
Pilot ihmetteli miten Forss pärjää noin hyvin, niin toin tuon Asian esille ja sanoin, että itse ihmettelen miten ei pärjää tuolla kalustolla paremmin ja itseäni mietityttää mitä Forss tekee paremmin kuin muut radan ulkopuolella kun saa noin hyviä ajettavia vaikka kalustoon nähden pitäisi ajaa aika lailla enemmän rahaa sisään.
Toissa päivänähän kun Forss jäi raveista pois niin muuta saivat ajaa hänen hevosillaan niin sieltä napsui pari voittoa ja yksi kolmas sija.
Mäki-Tulokkaan hevosilla Mika ajaa myös suhteessa huonommin kuin Moilanen vaikka hänellä on paremmat hevoset.
Lopuksi vielä sanotaan taas varmuuden vuoksi, että Forss on hyvä kuski ja tällä hetkellä menestynein ohjastaja suomessa myös minun mielestä.
Katsoin vielä, että Mika on noiden 14 suurkilpailu epäonnistumisen lisäksi ottanut 11 suurkilpailuvoittoa alle 2,5 pelatulla suosikilla ja rahaa ajanut näistä sisään 159 000€
Moilasella on 2 suurkilpailuvoittoa alle 2,5 pelatulla ja niistä rahaa sisään 22 000€
25 suurkilpailua jossa on päässyt ajamaan alle 2,5 pelatulla hevosella.
Eihän tuollaista kalustoa ole edes muilla kuskeilla yhteensä :)
Mika/Ari paremmuusväittely on loputon ketju, eikä ratkea koskaan. Aina löytyy toisen puolelta joku fakta, joka on parempi kuin kaverilla.
Pelaajana luotan selvästi enemmän Ariin ja käytän häntä nelkussa/vitosessa huomattavasti useammin varmana kuin Mikaa. Jotenkin vaan Ari on kuskina luotettavampi ja tasaisempi kuin Mka, joka ajaa yleensä hyvin, mutta aina silloin tällöin suurellakin suosikilla ailahtelee yllättävästi. Toki joskus näitä ailahteluita selittävät taustojen antamat ajo-ohjeet.
Eniten käytän peleissäni varmoina Arin ja Kylliäisen Tommin ajamia hevosia.
Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.
Forss on ajanut tänä vuonna rahaa sisään alle 2,5 pelatuilla hevosilla noin 430 000€
Moilanen on ajanut vastaavasti noin 210 000€
Alle 2,5 pelatuilla on Arilla 194 kpl. Mikalla 249 kpl.
Mikäki Mika ei tänäkin vuonna voittaisi ajajaliigaa niin e olisi kalustoon nähden kovan luokan pommi ja jopa ala-arvoinen suoritus kaikilla mittareilla.
Sen kertoo kalusto. PILOT vielä ihmetteli miten Mika pärjää noin hyvin :)
Ainut asia mitä pitää ihmetellä on se miten Mika hoitaa asiat radan ulkopuolella niin paljon paremmin kuin muut kuskit jotta saa noin ylivertaisen kaluston vuodesta toiseen. Hyvät ajotidot eivät pelkästään ole syy koska ajotaidoissa hän ei ole muita ammattikuskeja ainakaan edellä. Tämä selviää siitä kun tutkitaan tilastoja tarkemmin.
Nämä ovatvain minun mielipiteitäni ja yritän niitä perustella näillä tilastoillani. Erimieltä saa olla ja olisi kiva jos myös perustelujen kanssa keskusteltaisiin eikä vain haukkuttaisi minua Mikan mollaajaksi.
Tämä on mielestäni mielenkiintoinen aihe ja tunteita herättävä. Tilastot ovat kaikkien saatavilla ja niistä saa paljon irti kun vain viitsii hieman tarkemmin niitä tutkia.
Ja selkeä ykkönen on kuudetta vuotta sama kuski vaikka joku yrittäisi mitä vääntää...
Aika hassua mutta harrastus se on tuokin tietysti:)
"Jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.
Forss on ajanut tänä vuonna rahaa sisään alle 2,5 pelatuilla
hevosilla noin 430 000€
Moilanen on ajanut vastaavasti noin 210 000€"
"Alle 2,5 pelatuilla on Arilla 194 kpl. Mikalla 249 kpl."
Eli Ari on ajanut 50 kertaa vähemmän alle 2,5 kertoimista, mutta tuplaten vähemmän rahaa niillä. Mitä se sitten kertoo?
Jokainen tehköön omat johtopäätökset tosiaan.
Myös sinä :)
Itse tein sen johtopäätöksen, että hyvillä on hyvä päästellä ja kun pääsee suurilla suosikeilla ajamaan suurista rahoista niin se näkyy tilasotissa.
Sitten kun ajaa 1,7 pelatulla aloittelevalla hevosella 700€ ykkösestä, niin se ei niin hirveästi tuo rahaa sisään ajettuihin rahoihin.
Tuostahan voisi joku vääräleuka vetää sen johtopäätöksen, ettei Ari osaa ajaa suosikeilla yhtä hyvin kuin Mika. Tilastoja voi aina halutessaan väännellä mieleisiksi omilla päätelmillä.
Siksipä omilla mielipiteilläni ei ole merkitystä, ne kun eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia. Niin kuin ei ole kenenkään muunkaan. Kumpainenkin ohjastaja on maamme eliittiä, se on fakta.
"Mäki-Tulokkaan hevosilla Mika ajaa myös suhteessa
huonommin kuin Moilanen vaikka hänellä on paremmat
hevoset."
Ainakin alle 2-kertoimisilla "ylikylillä" Mäki-Tulokkaan hevosilla Forssilla on mennyt Moilasta paremmin. Juuri niillä joista pelaavat hanakammin hakevat varmoja T-systeemeihinsä.
Niillä vähemmän pelatuilla on sitten Moilasella mennyt vastaavasti paremmin. Erot ovat kuitenkin kaikenkaikkiaan niin marginaalisia ja otoskaan ei kovin laaja, joten itse en noista vielä johtopäätöksiä lähtisi tekemään. Mutta kukin tyylillään ja niitähän on tunnetusti monia :)
Jokainen tulkitsee niinkuin parhaaksi näkee.molemmat herrat ovat huippukuskeja. Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti:-D
penkissä oli tänään vauhtia ja kaunis voitto.
Eikö kukaan kellottanut Moilasen ajokin juoksua?
Tuumi että töppäsi porissa.
Kun myönsi mokan.
mutta hyvähän tuo todellakin oli ja kuskikin ajoi paineen alla hyvin. Jamiesonille ei kannattanut lähteä vastaamaan, sillä noutaja siitä olisi tullut.
mitään sellaista Akun haastattelussa.
Hohhoijaa:)
toisella ei olisi polla kestänyt tuossa ahdistavassa paineessa EP:n Jamiesonin jyrän alla ja lopussa olisi kenttä taatusti kääntynyt :))
Kuka tahansa muu olisi hermostunut ja alkanut vastaamaan ep:lle. Tuohon ajoon ei olisi kukaan muu pystynyt koko universumissa.
Häikäisevä ajo suorastaan!
Osoittaa todellista suuruutta kun pystyi kokoamaan itsensä porin töppäyksen jälkeen.
Suurin osa olisi mokannut taas.
Ei ihme että on jälleen ajajaliigassa kakkosena.
Onnittelut siitä!
turhaan Suomen ykkönen taktiselta ajosilmältään !
Kakkonen koska suuremmasta starttimäärästä ja huippukalustosta riippumatta on vain 45 voittoa perässä ykkösestä.
Hyvä saavutus sekin on kun katsoo saman ikäluokan (+50) kuskeja jotka ajaa voittoja kaukana ykkösen takana ja väliin on tunkeneet nuoret voimat kuten Torvisen veljekset ja Jani Ruotsalainen esim joka ajaa todella hyvin kaikenkaikkiaan.
Vanhemmista on myös Esa Holopainen säilyttänyt taitonsa todella hienosti.
Mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään Mika pysyy ykkösenä.. Tänä vuonna oli jopa ylivoimainen kuten kahtena edellisenäkin vaikka ei ole ajanut niin paljon muutamien huippuvalmentajien hevosia kuin aiempina vuosina ja epäonneakin on ollut kuten el catwalkin ja venicen sairastumiset suurkilpailuissa.
Pian päättyy sivuston taival ja sen suola kuskifanitus ja -dissaus tyyliin "mun isä voittaa sun isän." No, kaikki loppuu aikanaan, ravit eivät milloinkaan. Toivottavasti...
olet ihan oikeassa ja siksi tässä lopuksi vielä vähän haastetaan.
on mukava MF-fani, jonka kanssa saa helposti keskustelun aikaiseksi.
Lapsellista puhua mistään fanista.. Tulokset puhuu puolestaan ja fanit on ihan jossain muualla.
Keskustelua ei monien kanssa syystä että suuri osa ei kykene normaaliin keskusteluun..
No sivuston lopun kunniaksi ei voi muuta kuin antaa Nipan seuraajan manttelin kellojäbälle ja vähän lisätä löylyä kiukaalle. Mikään teksti ei kelpaa ellei se alleviivaa Mikan ylivoimaisuutta ohjastajana :D:D:D:D. Onko oikeasti vielä kaikki inkkarit kanootissa? Teet idolillesi vain hallaa tuolla lapsellisella fanituksella ja Mika itsekin nuo setit lukiessaan varmasti huokaisee pitkään että ei j**alauta millaisia urpoja maa päällään kantaa. Tämä nyt oli sitten hyökkäys vain nimimerkin lapsellisia kirjoituksia eikä itse miestä kohtaan. Osaava kuski ja fiksu kaveri siis kyseessä, ei siinä mitään.
MF-fanejahan on täällä palstalla piisannut vaikka muille foorumeille jaettavaksi. Idoli ei tee koskaan mitään virheitä ja ajaa aina kuin ukko ylijumala. Tämä on näiden fanien kanssa aina ollut mahdoton keskustelun aihe ja keskustelu on aina ajautunut eipäs-juupas linjalle.
Nuubin kanssa samaa mieltä MF:n ajotaidoista eli taitoa kyllä riittää, kunhan tietyt ylilyönnit vielä saataisiin karsittua minimiin. Onneksi kehitys on näissäkin ollut hyvään suuntaan ihan viime aikoina. Ulosanniltaan ja haastateltavana kaveri on kuskien joukossa yksi parhaista ellei juuri se paras.
Mikä pistää täällä muutamat puhumaan heti jostakin fanista, jos sattuu olemaan eri mieltä heidän kanssaan?
Samasta asiasta voidaan olla, ja varsin usein ollaankin, eri mieltä ja se on nimenomaan keskustelun edellytys. Kaikkien ollessa samaa mieltä tulee jutustelusta imelää siirappia, siis kehujen ollessa kyseessä. Toisessa ääripäässä "keskustelu" menee taas älyttömäksi haukkumiseksi ja nimittelyksi, eivätkä nämä kaksi edellä kirjoittanuttakaan suinkaan ole aina mielipiteineen oikeassa.
En ala arvuuttelemaan kirjoittajia toisilta palstoilta, mutta kovin tuttuja maneereita näyttää esiintyvän:"idoli ei tee koskaan virheitä, ajaa kuin ukko ylijumala", nimimerkkien vääntely tyyliin "kellojäbä", "inkkarit kanootissa" samojen hymiöiden :D:D:D:D kera.
Jos "keskustelu" on siirtymässä jälleen tälle tasolle, niin palstan mahdollista loppumista ei suinkaan tule ikävä.
Hyviä huomioita. Ei tule näistä mitään palstaa ikävä.
olla vähän yksipuolinen näkemys tästä keskustelusta. Lue vielä tuo MF-faniketju toisesta osiosta huolella, niin ymmärrät paremmin näitä muitakin näkökulmia.
Lukeeko joku vielä näitä MF-ketjuja uudelleen, kenties viisastuakseen. Eiköhän ole parasta jättää se homma historiankirjoittajille. Noista MF-ketjuista saisi jo nyt uuden raamatun.
"Mikä pistää täällä muutamat puhumaan heti jostakin fanista,
jos sattuu olemaan eri mieltä heidän kanssaan?"
Useinhan eri mieltä ollaan niin, että joku mainitsee kyseisen kuskin ajovirheestä ja siihen vastataan niin, että vedotaan siihen, että ei voinut olla ajovirhe kun voittaa tänäkin vuonna ajajaliigan.
Onko se sitten erimieltä olemista ja kyseisestä ajosta keskustelua vai voiko se olla jopa typerää fanittamista?
japilla ei ole kyllä kuin yksi näkökulma, tarvitseeko selventää. Kirjoituksesi ovat hyvin "ja_nännimäisiä".
Naurettavaa ja suorastaan typerää nimittää minua kellojäbäksi:) Ho..jen hommaa:)
Varmaan sinua harmittaa myös tuo Japin nimittely?
Onko se samojen kavereiden hommaa?
mitähän nimittelyä tarkoittanet ?
Itse pidän sinua ihan Japina, en minään nänninä vaikka nännit ovatkin kivoja varsinkin naisten :)
Sellaiset defenssit sitten sieltä :D:D. Että oikein homottelu alkoi, anna mun nyt kaikki kestää :D:D:D. Näköjään on teikäläisenkin hyvä vielä rutkasti sitä ikää ja kokemusta kartuttaa, niin joku ottaa ensin netissä ja pitkän ajan päästä sen ulkopuolella tosissaan :D:D;D. Itse tykkään antaa tilan kaikille mielipiteille ja tartun sitten vain perusteluihin ja niiden laatuun. Muutamille tämä on ylivoimainen asia, kun ne silmälaput on otettu hepan päästä omaan eikä nähdä eikä kuulla mitään ulkopuolelta tulevaa.
Siitä kun mainitaan niin vastaus on tämä :)
"No jaa (1199664)
Lähettäjä: kellottanut Lähetetty: 18.12.15 21:48
Voittaa kuudennen kerran putkeen ajajaliigan murskaavasti.
On tuo jossain vaiheessa ollut hereillä.
"
Ketjun avaukseen pitäisi vastata kellottajan tyyliin.
On se Moilanen ollut joskus hereillä kun on voittanut yli 6000 lähtöä. Niinhän se sen ajon nukahdus kuitataan fanipojan mielestä :)