Mikkelin ravirata on "kunnostautunut" tänä vuonna jo kahdesti. Keväällä rata kieltäytyi siirtämästä T75 finaaleja kilpailukunnottomalta radalta ja koko ravit menivät peruutukseen.
Nyt rata päätti olla järjestämättä lentokuljetusta St. Michel raveihin vaikka kaksi maailmantähteä, Timoko ja Commander Crowe olivat tulossa. Perusteluina oli että nämähän on jo nähty Suomessa.
Mitähän tuumattaisiin yleisurheilukilpailujen järjestäjästä jos kieltäytyisi ottamasta Usain Boltia mukaan jos olisi kohtuuhintaan tarjolla, vain siksi että Usain on jo juossut Suomessa (MM-kisoissa 2005)?
Tässä yhteydessä sopii ihmetellä, miten Kouvola pystyy järjestämään lentokuljetuksen joka vuosi - pienemmistä yleisömääristä, pienemmistä totovaihdoista ja suuremmista palkinnoista huolimatta?
Mikkelin taloushan oli vuosikausia pahasti kuralla - juuri St Michelin ansiosta ja tilinpäätökset negatiivisia, kunnes totuttuun tapaan Kuninkuusraveilla saatiin talous tasapainoon.
Kouvola on pystynyt tekemään tasapainoisen tuloksen vuosi toisensa jälkeen.
Paljon puhutussa Hippoksen "konsulttityössä" jo mainittiin että säästämällä ei raviurheilua pelasteta. Voimavarat on vain suunnattava ravien markkinointiin ja myyntiin.
Jos konsulttityön ehdottama aluejako raviratojen suhteen toteutetaan, olisi toivottavaa että alueiden johtoon valitaan henkilöt jotka todistettavasti osaavat pyörittää ravibusinesta ja pystyvät innovatiivisiin ratkaisuihin.
Helposti tulee mieleen kolme ravirataa joiden johto on onnistunut poikkeuksellisen hyvin vaikeina aikoina työssään:
Kouvola, Lahti ja Pori.
Vastaukset
Kirjoittanut säkta
oliko noin
" AtRisk Lähetetty: 09.07.14 13:41
Nyt rata päätti olla järjestämättä lentokuljetusta St. Michel raveihin vaikka kaksi maailmantähteä, Timoko ja Commander Crowe olivat tulossa. Perusteluina oli että nämähän on jo nähty Suomessa."
Oliko perustelu tuo?
Itse olin ainakin lukevinani syyksi selvän taloudellisen perustelun: Noiden edellä mainittujen tulo ei lisää katsojamäärää tarpeeksi ja eikä kasvata pääsylipputuloja sillä määrällä mitä kuljetuskuluihin menisi. Järkevää minusta.
Kirjoittanut Tumba
No eipä olisi.....
.... ollut mitään järkeä lähteä hiissaaman Ranskan hepoja Mikkeliin tässä taloudellisessa tilanteessa. Olisi ollut aivan hölmöläisten hommaa maksaa matkat ja parhaassa tapauksessa olisivat vieneet vielä kaikki palkintorahatkin Ranskaan tai sitten olisi tullut joku Ruotsalainen/Suomalainen ja nokkinut Ranskikset. Siitä se vasta poru olisi noussut. On todella paljon järkevämpää sijoittaa sekin 60 tonnia vaikka tuleviin St. Micheleihin ja kyllä se niin on, että maksakoon kukin miten haluaa omat kilpailumatkansa.
Kirjoittanut ricky
"Tässä taloudellisessa tilanteessa"
En haluais valittaa, mutta...
Valistuneemmat varmasti voivat kertoa, olisiko "tämä taloudellinen tilanne" antanut lentokuljetuksiin varaa, JOS esim. keväinen SeiskaViis-kierros olisi hoidettu kunnialla läpi. Jos en ihan pieleen muista, niin jopa tämän palstan viisaat tiesivät kertoa viikkoja ennen kyseisiä kisoja, että rata on tuona päivänä ajamattomassa kunnossa! Peri-suomalaista pessimismiä vai kenties täyttä realismia? Oisko jotain voitu tehdä toisin, kysyy epätietoinen Kuhmosta.
Toinen vaihtoehto olisi ollut Lähdekorpea mukaellen siirtää tuo lentoihin kulunut 60k€ suoraan lähdön palkintoihin ja katsoa, kuka/ketkä siirtyvät omin voimin kisapaikalle... Jos siis tuo raha olisi ollut käytettävissä.
Kirjoittanut AtRisk
Säästäminen ei ole ainoa business idea
Kiinnittäisin huomion taas Kouvolaan: Siellä ei edes keskustella järjestetäänkö lentokuljetus vai ei.
Kuljetuksen saapuminen Utin lentokentälle on liki itse ravien veroinen mediatapahtuma ja ilmeisesti tämän tapahtuman kustannukset (eli kuljetuksen) maksavat sponsorit.
Jotkut osaavat tämän, toiset eivät. Niiden jotka eivät osaa, kannattaisi kysyä niiltä jotka osaavat.
Kirjoittanut ja näin
Tässä taloudellisessa tilanteessa
Mikkeli voisi jäädä 5 vuoden tauolle ja lopettaa puheet maailmanennätysradasta, sun muista hehkutuksista. Kun kunkkarivuonna St. Michel alennettiin piirikunnalliseksi kilpailuksi se menetti arvon joidenkin silmissä. Nyt täytyisi tehdä töitä, että se status saataisiin takaisin. Sponsoreita hankkimaan ja yhteistyökumppaneita. Heiltä voi pyytää myös rahaa lentokuljetuksiin, eikä vain toimitusjohtajan palkkaan. Eikö?
Kirjoittanut ja näin
AtRisk
Sen jo edellisessä sanoi. Lopettakaa selittelyt ja alkakaa tekemään töitä sponsoreiden eteen. Siis jo vuodelle 2015 ja 2016. Se on nimittäin mahdollista, kun sitä tekee pitkäjänteisesti.
Mutta onko toimintasuunnitelma otettu suoraan Kummelista?
-Ei työllä, ei taidolla, ei tuskalla, ei järjellä vaan tuurilla!
Kirjoittanut Pelakuu
Rahat rataan
Mikkelin rataremontti on vuodelta 1975. Jos jotain rahaa on tai sitä jostain kaivettaisiin, on investoitava rataremonttiin. Vanhoilla meriiteillä ei pärjätä.
Mikkelin ravirata on myös somessa. Katsokaapa, kuinka ahkerasti twitteriä käytetään ja mitä facebooksivuilla kerrotaan. Olisi aika tarttua toimeen.
Kirjoittanut Kauko
Mikkeli
En nyt haluaisi arvostella Kari Tiaista, tai lyödä enää lyötyä, mutta kyllähän kaverin nuukuus on aiheuttanut sen, miksi Mikkeli on tuossa jamassa. Jos politiikka on se, että muutama tuhat euroa radan kunnostamiseen on kallis investointi, ja mielummin kannattaa ottaa raviurheilulle 100 000€ takkiin, niin säästetään mielestäni väärässä kohdassa. Vai onko Laihialta kotoisin? Eikai tuota muuten ymmärrä. Ja kun tuskin noita kuluja tarvii omasta lompakosta maksaa. Keväällä peruttiin huonon radan takia sekä Mikkelin että Lappeenrannan ravit = huonoa tuuria vai yhteinen nimittäjä.
Voisi monet radat ottaa mallia mitä Himanka tekee Lahdessa, Ojanen ja Myöhänen Porissa tai Hytönen ja Horppu Kouvolassa. Pori on jo muutenkin Suomen ykkösrata tällähetkellä sanoo Ojapelto ja Vermo siihen mitä tahansa. Jos Timoko ja Commander Crowe olisi tulossa Kultaloimeen, niin Pori tarttuisi aivan varmasti täkyyn. Talvella oli jossain mediassa, että Porissa on kaikkien aikojen Kuninkuusravit. Kolme viikkoa on vielä h-hetkeen aikaa, ja siltä se kieltämättä alkaa jo nyt näyttämään.
Kirjoittanut ja näin
Rahat pystyy keräämään myös rataan
sponsoreilta käsittääkseni. Twitter ja Facebook sivujen käyttö kertoo kuitenkin tosiaan totuuden. Sellaiset kyllä on, mutta niitä ei päivitetä. Erittäin hyvä mainoskanava myös sponsoreille.. wink wink.
Kirjoittanut Tumba
Niin aivan.....
Kun nämä lentokuljetuksiin mahdollisesti menevät rahat laitettaisiin palkintorahoihin.... niin veikkaanpa, että kohta alkaisi kiinnostamaan myös Ranskalaisia ja kyllä varmaan kyyti löytyisi....!!
Kirjoittanut Artista
Ei vetovoimaa
Timoko on Elitloppet voittaja mutta sillä ei ole sellaista sädekehää mikä kansaa kiinnostaisi. Näin se valitettavasti on. Sama pätee Commander Croween jonka hehku on myös kadoksissa. Oikea päätös siis Mikkeliltä. Kannattaa keskittyä hyvään kokonaispakettiin, kyllä Mikkelin vauhtijuhlat kiinnostavat ilman Timokoakin.
Kirjoittanut allez
En ole tulossa!
60.000 euron lentokulun kattaminen olisi tarkoittanut, että paikalle saadaan maailmantähtien houkuttelemana lisäkatsojia, ehkä 2-3.000 henkilöä. Hehän eivät osta pelkästään pääsylippua, vaan kyllä siinä kuluu myös muikkuja, makkaraa, olutta, kahvia ja jäätelöä ja osa heistä ehkä pelaakin.
"Vallitseva taloudellinen tilanne" on siis tässä tapauksessa Mikkelin omaa syytä, kun rataa ei saatu keväällä 75-päiväksi kuntoon ja täten jo budjetoitu tuotto jäi saamatta. Lisäksi jääräpäisesti ei suostuttu edes siirtämään kilpailuja muualle, joten sen päivän ainoat ravit jäivät ajamatta. Näin arviolta n. miljoonan pelivaihdosta koko hevostalous menetti merkittävän siivun ja Mikkeli todennäköisesti tuon lentokulun verran.
Seuraus: luvassa on St Michel, jonka suurin tähti on Elitloppet-viitonen Reven d'Amour! Sitten on pari Sweden Cup tason svenskiä, Suomessa jo 5:nnen kilpailun juokseva Prussia ja loput Suomen kultadivarista (?). Ketä kiinnostaa lähteä paikan päälle, ainakaan Stadista saakka? Vastaan omalta osaltani, että minua ei, mutta uuden rataennätyksen toivossa olisin tullut Timokoa ja Commander Crowea katsomaan.
Kirjoittanut ja näin
Kaupan alan hommissa
ei ainakaan tämä henkilö ole haka, joka on lausunut tuon, että olisi tarvittu 2000-3000 ihmistä enemmän katsomoon lentokuljetusten vuoksi? Muissakin lajeissa on joukkueilla ja urheilijoilla sponsorit. Heitän villin idean. Miten olisi, jos Fintoto vaikkapa sponssaisi lentokuljetukset, eikä työntäisi niitä jonkun rallikuskin hanuriin?
Kirjoittanut reijor
Oikea päätös
Täysin oikea päätös Mikkeliltä. ME on sellainen, että sitä tuskin meidän aikana tullaan rikkomaan ja raviradan talouden kuralle laittaminen Timokon takia olisi ollut järjen köyhyyttä. Nythän saadaan silti ihan mielenkiintoinen lähtö Suomen oloihin, eli sellaista heikompaa Ruotsin kultadivaria vastaa lähtö.
Kirjoittanut ja näin
Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?
Raviradan talouden kuralle laittamisesta puhuvat taitavat luulla, että nämä lentokuljetukset ja muut satsaukset tehdään velaksi ja maksetaan, jos jaksetaan, tai siis jos on tarpeeksi katsojia? Ainakin kommenteista päätellen? Vai onko tämä oikeasti raviratojen taloushallinnollinen tapa? Sitten en enää ihmettele, miksi talous on kuralla. Ehkä sinne radoillekin pitäisi palkata merkonomeja. He kuitenkin ovat kauppakoulun käyneitä. Rahoitus, taloushallinto, sponsorisopimukset yms. ainakin tuntuu olevan täysin käsite, jota ei ymmärretä?
Saman toistoa. Lentokuljetukset kuuluu osastoon, sponsoroitavat kulut, eli kuluja, joihin hommataan sponsoreita. Ja arvatkaas mitä. Sponsoreiden hommaaminen on jokavuotinen homma, joka pitää tehdä jo kuukausia, jopa vuosia etukäteen sopimusperiaatteella. Täytyy kuitenkin surullisena myöntää, että kun muistelee Mikkelin rataepisodia, niin ei siellä taideta mitään asiata ajatella pitkäjänteisesti etukäteen, vaan ehkä hieman ennen H-hetkeä. Hetki lyö... Viime hetki lyö...
Kirjoittanut ja näin
reijor
Meinaatko että sponsorin hommaaminen tarkoittaa sitä, että hankitaan yksi 60 000 sponsori? Miten olisi jos hommattaisiin vaikkapa 60 x 1000 euron sponsoria, tai 600 x 100 euron sponsoria.
Ei tähän talousneroja tarvita, vaan vähän maalaisjärkeä ja sen käyttämistä, eikä joka tilanteeseen vain käsien ylös nostamista ja selittämistä?
Toto-Luola keräsi kolmeen lähtöön palkintorahat kympin per lärvi facebookissa? On yrittäjiä ja selittäjiä.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa
Kyllähän näistä lentokuljetuksista ja sponsoroinnista voisaan vääntää vaikka maailman tappiin. Vaikeuksia Mikkelillä on syitä sen kummemmin esiintuomatta.
Kun sponsoroinnista puhutaan, ennen hyvätkin sponsorit ovat nykyisessä taloustilanteessa itsekin sponsoroinnin tarpeessa eikä raviurheilun sponsorointi sellaisenaankaan kovinkaan monen yrityksen kuvaa kirkasta sen asiakkaiden silmissä. Ja monet "parhaat sponsorit" eli pelaajat on Mikkeli omalla toiminnallaan karkoittanut.
No, asiahan ei tosin minulle kuulu, kun tulevaan St. Michel-viikonloppuun en pelaa. Siinä ei Mikkeli paljon menetä, mutta joukossa saattaa olla joku muukin, joka peruutti pelinsä Mikkelin raviperuutuksen jälkeen.
Kirjoittanut ja näin
Hyötynäkökulma
Hyvin useassa tapauksessa sponsorit eivät hae pelkkää hyötyä ja näkyvyyttä. Moni sponsori tekee sitä "rakkaudesta lajiin".
Rakkaus lajiin tosin ei kasva raveja peruuttamalla ja asioita puolihuolimattomasti hoitamalla. Tämä on aina hyvä muistaa. Liittyen Nipan mainitsemiin "parhaisiin sponsoreihin". Moni yrityksen johtaja, esimies on monesti juuri niitä pelaajia.
Koko jutun pointti on pitkäjänteisyys. Tämän vuoden St. Micheliin ei rahoja voinut enää kerätä, mutta eikös nämä lentokuljetukset ole ollut monena vuotena jo vuosien ajan tiedossa? Eli, niiden eteen olisi pitänyt tehdä töitä etukäteen jo. Oli hölmöä edes puhua julkisuudessa Timokosta ja Commander Crownista, jos oli alunperinkin tieto, ettei rahoja ole kassassa?
Kirjoittanut AtRisk
velaksipa hyvinkin
Nimimerkki "ja näin" epäili että ei kai sentään radat kustanna lentokuljetuksia velaksi ja toivo parasta.
Näin ainakin Mikkeli on tehnyt, mikäli oheisen linkin tilinpäätösluvuista jotain voi päätellä. Rata tuotti kumulatiivista tappiota vuosina 2009- 2011 noin 350 K€ joista 178K€ vuonna 2011 jolloin Rapide Lebel kuskattiin Mikkeliin. Kuninkuusraveista revittiin ruhtinaallinen voitto 2012 kunnes heti seuraavana vuonna palattiin tappioiden tielle.
Linkki'Mikkelin raviradan taloustiedot' (http://www.finder.fi/Raviratoja ja ravitalleja/Mikkelin Ravirata Oy/MIKKELI/taloustiedot/157847)
Kirjoittanut ja näin
Ahaa.
Jos kaikki radat toimivat samalla tavalla, on nyt Hippoksen, Fintoton ja raviratojen lyötävät viisaat päänsä yhteen. On aika leikata, karsia ja raastaa. Uudistaa ja korjata. Vähentää kuluja, ei tehdä niitä velalla lisää. Nimittäin missään ei ole merkkejä siitä, että pelivaihdot olisivat kohta nousemaan päin. Päinvastoin, ne on tulossa kokoajan alaspäin. Täytyy sanoa, että St. Michel lähtö on tänä vuonna todella köyhän näköinen. Vaikka sitä katsoisi miltä kantilta ja joku Finlandia ajo haukuttiin? Sehän oli maailmanluokan kisa tähän verrattuna.
Kirjoittanut ja näin
Hommatkaa edes uudet äänentoistolaitteet
Mikkeliin? Musiikki pauhaa, toinen mikki on niin kovallaan, että särkee ja selostus kuuluu jostain kuopasta. Miten voikin vielä nykyaikana ääni vaihdella lähetyksen aikana noin paljon?
Kirjoittanut Jolleri
Re:Onko Mikkeliin mänijöitä - juna mänj justiisa!
Ruotsin taso on riittävä, eli mitään lentokuljetuksia ei ole enää syytä järjestää!
Ihmiset tulee muutenkin katsomaan Mikkelin Maileja,
joten tuo päälähtö ei ole syy. Tärkeää on pitää muut lähdöt riittävän tasokkaina. Nyt rahaa jää myös Suomeen, mikä pitäisi olla suurraveissa yksi kriteeri.
Kirjoittanut ja näin
Optimi tilanne olisi
että Suomessa olisi tarpeeksi hyviä hevosia haastamaan ulkomaiset hevoset. En ymmärrä "kriteeriä, että Suomeen on jäätävä rahaa". Ajetaan sitten kaikki startit vain kotimaisilla. Katsotaan tuleeko sinne katsomoon sitä porukkaa ihan mitä tahansa hevosia katsomaan?
Kirjoittanut AtRisk
Mikkelin taika kestää
hyvin näyttää Mikkelin taika kestävän. Yleisöä oli eilen enemmän kuin vuosi sitten ja tänäänkin näyttää lehterit olevan täynnä.
Tulostaso on kyllä ainakin mielestäni pettymys.
Ehkä aika on tehdä tuolle radalle jotain, varsinkin jos on totta mitä eräs kommentoija kertoi: Edellinen rataremontti on 1970-luvun puolivälistä.
Kirjoittanut ja näin
Ehkäpä sitten on varaa ostaa uudet
äänentoistolaitteet? Ne eivät ole suurkilpailutasolla. Yleisömäärää korjailtiin jäähalliyleisöllä ja jostain syystä on tapana aina laittaa lapin lisää katsojalukuihin, vaikka ei luulisi olevan tarvetta? Toivottavasti nyt lipputuloista saivat kassavajeeseen täytettä myös oikeastikin.
Kirjoittanut Iso-Eric
risuja
Mielestäni lähtöjen jaottelu meni tänään Mikkelissä aivan vihkoon. En voinut käsittää, että miten Express Duon lähtö oli laitetttu troikka-lähdöksi kuten myös ennakkoon selväpiiirteiseltä näyttännyt BWT Hellionin lähtö. 3100 m lähtö olisi pitänyt ehdottomasti olla troikka-lähtö. Nämä hölmöilyt näkyivät myös karusti vaihdoissa, sillä troikan vaihto laski 42 000 € viime vuodesta.
En nähnyt myöskään päälähdön siirtämisessä 8. lähdöksi mitään järkeä, sillä nyt porukka lähti valumaan pois raveista jo 4 lähtöä ennen ravien loppumista kun ennen sen jälkeen on jäänyt vain 2 lähtöä.
Kirjoittanut Blck
Mikkelin yleisömäärästä
Mun mielestä Mikkelin tänään ilmoitettu yleisömäärä näytti pitkästä aikaa totuudenmukaiselta, kun vertaa vaikka Kymi GP-raveihin kesäkuussa. Siellä oli oikeasti vähän väkeä, Mikkelissä aika paljon.
Kirjoittanut AtRisk
Vauhtiradan tulevaisuus
Raviurheilun kannalta on erinomainen asia että Mikkelin taika houkutteli noin ison määrän porukkaa paikalle.
Tämä laji ei ole ainakaan kuolemassa kuten tällä palstalla säännöllisin väliajoin ennustellaan.
Mutta kuinka kauan taika kestää?
Mielestäni rata ei ole enää yksinkertaisesti nopea - tai ei ainakaan nopeampi kuin parhaat kilometrin radat Euroopassa.
Kun Monster Driven tasoinen hevonen menee hapoille 07-avauksessa - vauhti jota Sebastian K piti käytännössä samanpituisella radalla koko mailin - radan on oltava jopa raskas.
Sama ilmiö toistui muissakin lähdöissä - 09 avauksen ei pitäisi hyydyttää 11-aikaisia hevosia.
Jo vuonna 1992 Ponseri meni 20,2, "huippuyksilö Raino 20,7.
Raino ei todellakaan ollut Camrin & co veroinen menijä.
Mutta kaiken kaikkiaan siis aivan erinomainen asia että ihmiset vaivautuvat paikan päälle kun huippuraviurheilua on tarjolla.